Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 09-12-2024
Enhed: Forebyggelse,
Borgerhenvendelser og
Strålebeskyttelse
Sagsbeh: mnen
Sagsnr.:2024 - 12545
Dok. nr.: 265619
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 34 (L 53), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 28. november
2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 34:
”Ministeren
bedes kommentere henvendelsen af 27/11-24 fra Gejser, jf. L 53
–
bilag
11.”
Svar:
Med den politiske aftale om ”En forebyggelsesplan målrettet børn og unge –
tobak,
nikotin og alkohol” sættes der markant ind for at nedbringe og forebygge unges
forbrug af tobak, nikotin og alkohol. Dette sker med en flerstrenget indsats, hvor der
både sættes ind med initiativer om øget kontrol, begrænset tilgængelighed og
mindre attraktive tobaks- og nikotinprodukter.
Som beskrevet i mit svar på SUU L 53 spørgsmål nr. 3 er der allerede indført et forbud
mod indførsel, køb, besiddelse m.v. af e-cigaretter, der har højt nikotinindhold eller
ulovlige søde smag. Derudover gives der med nærværende lovforslag L 53 Forslag til
lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v. og forskellige andre love yderligere
kontrolbeføjelser til bl.a. Sikkerhedsstyrelsen. Det foreslås bl.a., at indenrigs- og
sundhedsministeren efter forhandling med justitsministeren kan fastsætte regler om,
at Sikkerhedsstyrelsen i nærmere angivne sager om overtrædelse, der ikke skønnes
at ville medføre højere straf end bøde, i et bødeforelæg kan tilkendegive, at sagen
kan afgøres uden en straffesag. Hensigten er, at gøre Sikkerhedsstyrelsens kontrol
mere effektivt og sigte efter kortere tid fra overtrædelse til konsekvens.
Yderligere foreslås det, at Sikkerhedsstyrelsen i sager om lovovertrædelse, der ikke
skønnes at ville medføre højere straf end bøde, kan tilkendegive at den, der har
begået lovovertrædelsen kan vedtage udenretlig konfiskation af ulovlige tobaks- og
nikotinprodukter. Det vurderes at være af afgørende betydning for at kunne opnå en
effektiv og smidig behandling af sager, at der kan ske konfiskation uden inddragelse
af politi og domstolene, hvorfor muligheden for at bødespørgsmålet og spørgsmålet
om konfiskation kan afgøres samtidigt.
Jeg kan desuden henvise til, at det fremgår af den politiske aftale om
forebyggelsesplanen, at aftalepartierne er enige om, at foretages en evaluering af
forebyggelsesplanen. Det skal sikre vidensopsamling i forbindelse med, at der sættes
ind med øget kontrol, ny regulering, hjælp til nikotinafhængighed og bedre rammer
for fællesskaber uden tobak, nikotin og alkohol. Samlet er der i 2026 og 2027 afsat 3
mio. kr. til evalueringen.