Sundhedsudvalget 2024-25, Sundhedsudvalget 2024-25, Sundhedsudvalget 2024-25
L 52 , L 52 A , L 52 B
Offentligt
2933088_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato 07-11-2024
Enhed: Etik i sundhedsvæsenet
Sagsbeh: laec
Sagsnr.:
Dok. nr.: 245200
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 til L 52, som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 24. oktober
2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Helene Brydensholt (ALT).
Spørgsmål nr. 2 til L 52:
”Hvorfor
sidestilles kvinder, der ønsker at donere æg til deres partner i forbindelse
med partnerægdonation, med donorer i dobbeltdonation med sundhedsfaglig
begrundelse, når heteroseksuelle par med helbredsproblemer som f.eks. diabetes
kan få fertilitetsbehandling uden de samme strenge krav til screening? Hvad er
begrundelsen for at pålægge disse helbredskrav, når det drejer sig om en kvinde, der
vil donere sit æg til sin partner?”
Svar:
Lovforslaget (L 52), som bl.a. har til formål at lovliggøre partnerægdonation uden
sundhedsfaglig begrundelse, baserer sig på den politiske aftale
”Aftale
om ophævelse
af forbud mod partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse”,
indgået den
30. januar 2024 mellem Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne),
Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Danmarksdemokraterne, Enhedslisten,
Radikale Venstre og Alternativet. Den politiske aftale beror blandt andet på et
beslutningsforslag (B 50) stillet af Liberal Alliance og Alternativet.
I beslutningsforslaget fremgår det, at
”det
er forslagsstillernes opfattelse, at det bør
være muligt for kvinder, som lever i forhold bestående af to kvinder, at donere deres
æg til deres partner
også selv om donationen ikke er sundhedsfagligt begrundet.”
Af den politiske aftale fremgår, at
”det
skal være muligt for par bestående af to
kvinder, at få fertilitetsbehandling med henblik på, at den ene kvinde kan donere æg
til den anden kvinde, således at denne kan bære graviditeten og føde barnet, uden at
der er en sundhedsfaglig begrundelse herfor.”
Det politiske ophæng for lovforslaget er dermed at ligestille lesbiske par, der
anvender partnerægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse, med de fx lesbiske
par, der anvender ægdonation på medicinsk indikation. Ved ægdonation på
medicinsk indikation findes de samme helbredskrav, som vil gøre sig gældende ved
lovliggørelse af ægdonation uden sundhedsfaglig begrundelse.
Da lovforslaget har til formål at udmønte den politiske aftale, fremgår det derfor, at
der er tale om at sidestille ægdonation, uanset om baggrunden herfor er
sundhedsfagligt begrundet eller ej.
Jeg vil imidlertid bede mit ministerium afdække problematikken. For ikke at forsinke
lovprocessen og lovforslagets ikrafttræden, vil jeg på baggrund af ministeriets
L 52 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om partnerægdonation
afdækning indkalde aftalepartierne til en drøftelse af evt. muligheder på et senere
tidspunkt.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2