Kulturudvalget 2024-25
L 50
Offentligt
2948262_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
3. december 2024
Folketingets Kulturudvalg har den 2. december 2024, efter ønske fra Søren Sønder-
gaard (EL), stillet mig følgende spørgsmål nr. 24 (alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren yde teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, hvorefter L 50
ikke kan træde i kraft, før der er udarbejdet en uvildig undersøgelse og vurdering af an-
lægsprojektet på og omkring Nyborg Slot, f.eks. af sagkyndige med faglig indsigt på kul-
turarvsområdet tilknyttet Kulturarvsafdeling i Miljø-og Fødevareklagenævnet, og un-
dersøgelsens resultat har været forelagt Folketinget?
Svar:
Jeg henviser til det vedlagte udkast til
ændringsforslag til ”Forslag til lov om anlæg af
en formidlingsbygning m.v. på fortidsmindet Nyborg Slot” (L 50), hvoraf
det som ønsket
af spørgeren fremgår, at lovens ikrafttrædelse fastsættes af ministeren, idet der i be-
mærkningerne lægges vægt på, at der forinden skal ske en uvildig undersøgelse og vur-
dering af anlægsprojektet på og omkring Nyborg Slot.
Nyborg Slot-projektet er miljøkonsekvensvurderet efter lov om miljøvurdering af planer
og programmer og af konkrete projekter (miljøvurderingsloven). Af miljøvurderingslo-
ven fremgår bl.a., at formålet med en miljøkonsekvensrapport er, at der under inddra-
gelse af offentligheden så tidligt som muligt og forud for, at myndigheden træffer afgø-
relse om projektet, tages hensyn til projekters sandsynlige væsentlige indvirkning på
miljøet, herunder den biologiske mangfoldighed, befolkningen, menneskers sundhed,
flora, fauna, jordbund, jordarealer, vand, luft, klimatiske faktorer, materielle goder,
landskab, kulturarv, herunder kirker og deres omgivelser og arkitektonisk og arkæolo-
gisk arv, større menneske- og naturskabte katastroferisici og ulykker og ressourceeffek-
tivitet og det indbyrdes forhold mellem disse faktorer. Det fremgår endvidere af miljø-
vurderingsloven, at de oplysninger, der fremhæves i miljøkonsekvensrapporten, skal
være fuldstændige og af tilstrækkelig høj kvalitet. Det fremgår ligeledes af miljøvurde-
ringsloven, at bygherren skal sikre, at miljøkonsekvensrapporten er udarbejdet af kvali-
ficerede og kompetente eksperter.
Dok. nr. 197675
L 50 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 24: Spm., om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag, hvorefter L 50 ikke kan træde i kraft, før der er udarbejdet en uvildig undersøgelse og vurdering af anlægsprojektet på og omkring Nyborg Slot
Slots- og Kulturstyrelsen har som bygherre anvendt COWI til at udarbejde en fuld mil-
jøkonsekvensvurdering, der er gennemført i henhold til gældende regler og procedurer.
En miljøkonsekvensrapport danner udgangspunkt for den såkaldte § 25-tilladelse til
projektet (en miljøgodkendelse). § 25-tilladelsen træffes på grundlag af bygherrens an-
søgning, miljøkonsekvensrapporten, eventuelle supplerende oplysninger, resultaterne af
de høringer, der er foretaget, og myndighedens begrundede konklusion. Miljøstyrelsen
har i sit udkast til § 25-tilladelse konkluderet, at projektet kan gives en tilladelse.
Projektet følger derfor den helt sædvanlige og lovfæstede procedure, når projekter af en
vis størrelse skal vurderes. Der har derfor allerede været en grundig uvildig vurdering
af projektet.
Ud over ovennævnte vil jeg også fremhæve, at Slots- og Kulturstyrelsen som bygherre
dels har arbejdet med VMB Arkitekter, der har stor erfaring med kulturarvsprojekter.
Der har været foretaget omfattende arkæologiske forundersøgelser foretaget af Østfyns
Museer, og projektet har undergået en grundig myndighedsbehandling, hvor også Det
Særlige Bygningssyn og Det Arkæologiske Udvalg har været forelagt projektet. Jeg fin-
der ikke grundlag for at betvivle de grundige vurderinger, der foreligger allerede, og jeg
er derfor ikke enig i, at der skulle være et formål med at indhente en yderligere uvildig
vurdering.
Ifølge udkastet til ændringsforslaget ønskes der, at der iværksættes en uvildig vurde-
ring af anlægsprojektet på og omkring Nyborg Slot. Reelt synes forslaget derfor at for-
udsætte, at der skal foretages endnu en fuld miljøkonsekvensvurdering af projektets
indvirkninger på miljøet. Det har for dette projekts vedkommende taget over et år at
gennemføre den foreliggende miljøkonsekvensvurdering.
Anlægsprojektet og finansieringen heraf er forudsat ud fra den nuværende tidsplan og
økonomi. Enhver udskydelse af ikrafttrædelsestidspunktet for anlægsloven, sådan som
det foreslås med ændringsforslaget, vil derfor helt unødigt igen kaste Nyborg Slot-pro-
jektet ud i en særdeles usikker fremtid, der vil bringe hele projektet i fare.
Jeg kan på baggrund heraf ikke støtte ændringsforslaget.
Med venlig hilsen
Jakob Engel-Schmidt
Side 2