Kulturudvalget 2024-25
L 50
Offentligt
2949476_0001.png
Kulturministeren
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
DET TALTE ORD GÆLDER
(Kulturministerens talepapir fra åbent samråd den 2. december 2024 i Folketingets
Kulturudvalg)
Tak for ordet og for muligheden for at besvare samråds-
spørgsmålene.
Regeringen har stillet forslag om en anlægslov, der skal
sikre gennemførelsen af anlægsprojektet på fortidsmin-
det Nyborg Slot.
Vi har her at gøre med et projekt, som efterhånden nu
går mange år tilbage.
Formålet med projektet er at gøre formidlingen af slot-
tets historie nutidig og tilgængelig for offentligheden.
Det synes jeg, at slottet fortjener. For her har vi at gøre
med Danmarks ældste bevarede kongeborg.
Sådan et stykke danmarkshistorie fortjener at blive for-
talt med værdighed og de bedste faciliteter.
Dok. nr. 197668
L 50 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 2/12-24, jf. L 50 - samrådsspm. A?
Jeg synes, det er ærgerligt, at et af landets vigtigste hi-
storiske bygningsværker har været lukket for offentlig-
heden i over syv år.
Derfor er jeg også glad for, at der under 1. behandlingen
af lovforslaget viste sig en bred politisk opbakning til
anlægsloven blandt Folketingets partier.
Jeg vil betrygge jer i, at Nyborg Slot-projektet er blevet
undersøgt grundigt.
Det har jeg ligeledes understreget i mine skriftlige svar
til Folketinget, hvor jeg har forsøgt at besvare alle de
rejste spørgsmål.
Der har været tale om fagligt tunge spørgsmål. Jeg invi-
terede jer derfor til en teknisk gennemgang i ministeriet
den 28. november. Jeg håber, at gennemgangen gav af-
klaring om nogle af de forhold, vi skal drøfte i dag.
Spørgsmålene til dette samråd handler om flere forhold.
Jeg vil forsøge at besvare dem alle.
Der er mange holdninger, som kommer til udtryk ved et
projekt som dette.
Side 2
L 50 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 2/12-24, jf. L 50 - samrådsspm. A?
Forskellige æstetiske præferencer kan i sig selv føre til
ophedede debatter. Det samme kan forskellige tilgange
til kultarven og bevaring.
Jeg anerkender, at der er nogen, der helst så, at vi lod
Nyborg Slot stå, helt som det står nu. Eller som måske
havde ønsket sig en anden type tilbygning.
Den rejste kritik har været relevant. For man skal selv-
følgelig tænke sig om, når man bygger i forbindelse
med et vigtigt fortidsminde.
Jeg vil her i dag nærmere redegøre for den grundige be-
handling af projektet.
Et af de rejste spørgsmål er, om projektet er reversibelt.
Reversibilitet er et arkitektfagligt begreb, der bruges i
forhold til at arbejde med kulturarv.
Reversibilitet forstås som et princip om forsigtighed, når
man gennemfører arbejder på historiske bygninger.
Der findes ikke en teknisk og præcis definition af, hvor-
når noget er reversibelt. Det vil altid bero på en konkret
faglig vurdering i den specifikke kontekst.
Side 3
L 50 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 2/12-24, jf. L 50 - samrådsspm. A?
I Nyborg Slot-projektet er der arbejdet meget nøje med
et sådant forsigtighedsprincip.
Slots- og Kulturstyrelsen – som er bygherre på projektet
– har fået bistand fra VMB Arkitekter, der har bred erfa-
ring med restaurering af fredet kulturarv.
Der er udarbejdet en såkaldt ”restaureringsholdning” til
projektet, som er de styrende retningslinjer for arbejdet
med fortidsmindet.
I restaureringsholdningen fremgår bl.a. følgende:
”alle tilføjelser og nybyggeri opført på fortidsminder
skal udføres, så de er fuldt reversible – og dermed kan
fjernes uden at volde skade på fortidsminder og de fre-
dede bygninger.”
Det er dermed det styrende princip for projektet, at der
skal tages mest muligt hensyn til fortidsmindet, og at
projektet skal være reversibelt.
Derfor fremgår det også af bemærkningerne til lov-
forslaget.
Projektets indvirkning på fortidsmindet har været vurde-
ret i flere sammenhænge.
Side 4
L 50 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 2/12-24, jf. L 50 - samrådsspm. A?
Projektet har været vurderet af en uvildig rådgiver i
form af COWI, som har udarbejdet en miljøkonsekvens-
rapport.
En miljøkonsekvensrapport er en grundig vurdering af
et konkret projekts virkning på kultur, miljø og natur. I
rapporten konstaterer COWI, at de forskellige tiltag i
projektet er reversible.
Miljøstyrelsen har konstateret det samme.
Forud for miljøkonsekvensrapporten ligger også en
grundig myndighedsbehandling og grundige arkæologi-
ske forundersøgelser.
Jeg finder ikke grundlag for at betvivle de grundige un-
dersøgelser herom.
I princippet ville man derfor kunne fjerne nybyggeriet
igen, hvis nu man f.eks. om 50 år måtte ønske det. Og
fortidsmindet ville være intakt.
Jeg vil dog fremhæve, at vi jo ikke laver projektet for at
fjerne det igen. Det er hensigten, at projektet skal stå i
flere hundrede år til gavn for Nyborg og en masse besø-
gende.
Side 5
L 50 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 2/12-24, jf. L 50 - samrådsspm. A?
Der har været rejst bekymring om visse specifikke dele
af projektet.
Det har f.eks. været nævnt, at der vil blive boret pæle di-
rekte ned i arkæologisk materiale. Materiale, som rum-
mer Christian d. III’s ringmur.
Det har været nævnt, at fortidsmindet ikke kan bære de
nye konstruktioner.
Jeg vil gerne henvise til svarene på de udvalgsspørgs-
mål, der er oversendt. De af mine kollegaer, der var til
stede på den tekniske gennemgang den 28. november
har desuden fået en grundig indføring i de konkrete til-
tag i projektet.
Som det fremgår af mine skriftlige svar til udvalget, er
projektet tilrettelagt, så der er respektafstand til de ste-
der, hvor der er fortidsminder under jorden.
Der vil blive brugt en metode, hvor der sættes pæle i
jorden på omhyggeligt udvalgte steder, hvor de arkæo-
logiske forundersøgelser har vist, at der ikke er spor af
fortidsminder.
De steder, hvor der bygges oven på eksisterende byggeri
– dvs. Vagttårnet og eksisterende ringmursdele – vil de
Side 6
L 50 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 2/12-24, jf. L 50 - samrådsspm. A?
blive sikret med et beskyttende lag – et såkaldt offerlag
– som nybyggeriet funderes ovenpå.
Et offerlag har den funktion, at den beskytter den under-
liggende ruin, holder sammen på det og sikrer ruinen
mod vejr og nedbrydning.
Under hele processen vil der derfor blive taget behørigt
hensyn til fortidsminder og kulturarven.
Hensigten er, at man tydeligt skal kunne se forskellen på
nyt og gammel, som man f.eks. også kender det fra re-
staureringen af Koldinghus.
Der er også kritikere, der sætter spørgsmålstegn ved, om
det nu også er nødvendigt med en anlægslov.
Når vi som regering ønsker at sikre projektet med en an-
lægslov, er det fordi det er det rigtige greb til at få pro-
jektet tilbage på sporet.
En anlægslov giver sikkerhed for fremdriften af projek-
tet.
Jeg har hørt spørgsmålet, om ikke den ændring af muse-
umsloven, der blev vedtaget i 2022, gør en anlægslov
overflødig.
Side 7
L 50 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 2/12-24, jf. L 50 - samrådsspm. A?
Det gør den ikke.
I et projekt af denne karakter og med denne økonomi vil
alle former for usikkerheder kunne medføre forsinkelser
og fordyrelser.
Indbringes et enkelt element for et klagenævn, vil der
f.eks. være en lang sagsbehandlingstid. Det vil forsinke
og fordyre projektet.
Overvejelsen om en anlægslov har eksisteret længe.
Den daværende socialdemokratiske regering indgik alle-
rede i 2022 en stemmeaftale med V og K om en anlægs-
lov, når der var fundet finansiering for projektet.
Det ønske vil jeg naturligvis føre videre.
Og spørgsmål om blandt andet projektets tidsplan, bud-
get og øvrige forhold omkring gennemførelse har natur-
ligvis også været drøftet med fondene og Nyborg Kom-
mune.
Med en anlægslov overgår hele ansvaret for et anlægs-
projekt til den pågældende minister.
Det er almindeligt, at specifikke bestemmelser i anden
lovgivning fraviges, og at klageadgangen afskæres.
Side 8
L 50 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 2/12-24, jf. L 50 - samrådsspm. A?
Sådan udformer man en anlægslov, hvad end loven
handler om en ny motorvej, et nyt Statens Naturhistori-
ske Museum eller et Nyborg Slot-projekt.
Det skyldes, at ministeren får ansvaret for at varetage de
nødvendige hensyn i den lovgivning, der fraviges.
Og efter almindelig praksis er det skrevet ind i loven, at
der vil blive taget hensyn til kulturarven, naturen og
miljøet.
Der er med andre ord intet usædvanligt i den måde, an-
lægsloven er blevet til på.
Jeg har bemærket, at der er flere, der har udtalt sig kri-
tisk om projektet. Det kan man f.eks. læse i henvendel-
serne til Kulturudvalget og i indlæg i medierne.
Der er også mange, der har udtalt sig begejstret.
Jeg er altid tilhænger af en åben og demokratisk debat
om den politik vi fører.
Jeg håber min besvarelse her i dag kan betrygge Folke-
tinget i, at der har været grundige overvejelser hele ve-
jen rundt i dette forløb.
Side 9
L 50 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet d. 2/12-24, jf. L 50 - samrådsspm. A?
Jeg vil gerne takke de partier, der bakker op om projek-
tet.
Det siges, at Nyborg Slot er borgen, der fik en by.
Jeg håber, at vi sammen nu kan give Nyborg by – og
Danmark – det slot, som afspejler dets storslåede histo-
rie.
Jeg ser frem til drøftelsen.
Side 10