Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Svar på L 44
–
spørgsmål 3
I brev af 31. oktober 2024 har udvalget efter ønske fra Mai Villadsen (EL)
stillet mig følgende spørgsmål:
L 44
–
spørgsmål 3:
Vil ministeren i lighed med besvarelsen på spørgsmål 5 til L 43 (2022-23
(2. samling)) oplyse, hvor meget arbejdsgivernes årlige besparelser udgør
frem til 2025 som følge af indførelsen af det aktivitetsafhængige VEU-bi-
drag, før det dynamiske princip blev indført som led i førnævnte treparts-
aftale. Besvarelsen må gerne ske i faste priser, så det er muligt at sam-
menligne de enkelte år.
Svar:
Før indførelsen af det fleksible VEU-bidrag, fremgik det af den dagæl-
dende lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf. lovbekendtgørelse
nr. 95 af 26. januar 2017, at VEU-bidraget efter 2017 udgør 525 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget medarbejder i 2017-pris- og lønniveau. Forskellen
mellem de faktiske bidragsindbetalinger (dvs. med den fleksible model)
og de illustrativt beregnede indbetalinger (dvs. ikke-fleksibel model) er
søgt estimeret i tabel 1:
Tabel 1
Konsekvenser af det aktivitetsafhængige VEU-bidrag for VEU-bidragsindtægterne 2018-2025
2025-pl
Indtægter, mio. kr.
Fleksibelt VEU-bidrag
Ikke-fleksibelt VEU-bidrag
764
1.210
940
1.144
665
1.155
966
1.235
898
1.273
253
1.363
511
1.346
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Børne- og Undervisningsministeriet
6. november 2024
Sagsnr.: 24/34833
2025
1.073
1.440
Difference
446
204
490
269
375
1.110
835
367
Anm.: VEU-bidragsindtægterne for 2018-2023 er regnskabstal; 2024-2025 er budgettal. De beregningstekniske
indtægter fra det ikke-fleksible VEU-bidrag er beregnet proportionelt ift. bidragssatsen jf. LBKG nr. 95 af
26. januar 2017 samt de faktiske VEU-bidragssatser og -indbetalinger.
Kilde: Statsregnskabet, AUB og Børne- og Undervisningsministeriets egne beregninger.
Såfremt det fleksible VEU-bidrag ikke var blevet indført, ville der forvente-
ligt være blevet akkumuleret mere end 4 mia. kr. yderligere i den såkaldte