Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
L 38
Offentligt
2943043_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023 - 9870
Den 25. november 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 15 til L 38, forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (styrket affaldstilsyn, herunder modtagekontrol og håndhævelse af forbud mod
destruktion af usolgte forbrugerprodukter og ophævelse af bestemmelser om genbrugsområder på
genbrugspladser) stillet den 20. november 2024 af Marianne Bigum (SF), og Leila Stockmarr (EL) og
Katrine Robsøe (RV).
Spørgsmål nr. 15 til L 38
"Spørgerne takker for, at ministeren med svar på spørgsmål nr. 14 gør spørgerne
opmærksom på, at spørgsmål nr. 14 kan tolkes anderledes, end spørgerne havde
tiltænkt. Spørgerne vil gerne præcisere, at det, spørgerne ønsker, er, at kommunerne
fortsat skal have lov til at gebyrfinansiere de områder, som ministeren med svaret på
spørgsmål nr. 12 skaber usikkerhed om hjemlen til at finansiere. Vil ministeren derfor
yde teknisk bistand til et ændringsforslag med bemærkninger, som i højere grad
rummer spørgernes ønske, og som sikrer, at kommunerne fortsat har mulighed for at
gebyrfinansiere genbrugsaktiviteter i det omfang, disse aktiviteter har en tilknytning til
kommunens affaldsordninger, herunder genbrugsområder på genbrugspladser?"
Svar
Miljø og Ligestillingsministeriet har sammen med Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet set på
spørgsmålet og ændringsforslaget. Spørgsmålet forstås således, at der ønskes at skabe en ny hjemmel
til at gebyrfinansiere de områder, som svaret til spørgsmål 12 omhandler. Spørgsmål 12 går på
gebyrfinansiering af genbrugsområder, herunder byttehjørner, på genbrugspladser.
Det tekniske ændringsforslag er derfor udarbejdet for at lave en særskilt ny hjemmel i forhold til at
gebyrfinansiere genbrugsområder på genbrugspladser. Gebyrfinansieringen afgrænses således til at
dække genbrugsaktiviteter i det omfang, disse aktiviteter har en tilknytning til kommunens
affaldsordning for genbrugspladser. Med dette ændringsforslag skabes der en ny lovhjemmel i forhold
til, at kommunerne kan gebyrfinansiere dækning af udgifter til planlægning, etablering, drift og
administration af genbrugsområder på genbrugspladser.
Med genbrugsområder forstås et område på en kommunal genbrugsplads, hvor genbrugsgenstande
kan afleveres og tages. Genbrug defineres i affaldsbekendtgørelsens § 3, nr. 23, hvoraf det fremgår, at
genbrug er enhver operation, hvor produkter eller komponenter, der ikke er affald, bruges igen til
samme formål, som de var udformet til. Genbrugsgenstande forstås dermed som genstande, der uden
videre forberedelse kan genbruges.
Ændringsforslaget afgrænser gebyrfinansiering til ikke at omhandle kommunale genbrugsaktiviteter
uden for genbrugspladsen. Gebyrfinansieringen omfatter heller ikke kommunale genbrugsbutikker.
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
L 38 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag som sikrer, at kommunerne fortsat har mulighed for at gebyrfinansiere genbrugsaktiviteter i det omfang, disse aktiviteter har en tilknytning til kommunens affaldsordninger, herunder genbrugsområder på genbrugspladser
Endvidere bemærkes, at kommunerne fortsat skal iagttage øvrige regler, herunder
kommunalfuldmagtsregler samt konkurrence- og statsstøtteretlige regler.
Det er vigtigt, at genbrug styrkes, og at der dermed sker affaldsforebyggelse. Det ligger mig derfor
meget på sinde, at der bliver fundet en løsning, så genbrugsaktiviteterne på kommunernes
genbrugspladser kan fortsætte. Jeg er aktuelt ved at undersøge den rejste problemstilling, som dog
skal afsøges nærmere, inden jeg kan meddele om jeg kan støtte forslaget.
Jeg har indhentet bidrag fra Klima- Energi- og Forsyningsministeriet, og ændringsforslag med det
ønskede indhold kan formuleres som følger.
Magnus Heunicke
/
Nina Espegård Hassel
2
L 38 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag som sikrer, at kommunerne fortsat har mulighed for at gebyrfinansiere genbrugsaktiviteter i det omfang, disse aktiviteter har en tilknytning til kommunens affaldsordninger, herunder genbrugsområder på genbrugspladser
Ӯndringsforslag
til L 38
Forslag til Lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Styrket
affaldstilsyn, herunder modtagekontrol og håndhævelse af forbud mod destruktion af
usolgte forbrugerprodukter og ophævelse af bestemmelser om genbrugsområder på
genbrugspladser)
Ændringsforslag
Af
(…)
tiltrådt af
(…)
:
Til § 1
1)
Efter nr. 2 indsættes:
01.
I
§ 48
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk.
3.
Kommunalbestyrelsen kan endvidere fastsætte gebyrer til dækning af udgifter til
planlægning, etablering, drift og administration af genbrugsområder på genbrugspladser.«
Stk. 3-8 bliver herefter stk. 4-9.
[Hjemmel til gebyrfinansiering af genbrugsområder på genbrugspladser]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås med ændringsforslaget, at kommunalbestyrelsen kan fastsætte gebyrer til
dækning af udgifter til planlægning, etablering, drift og administration af genbrugsområder på
genbrugspladser.
Der findes hverken i miljøbeskyttelsesloven eller i administrative regler en eksplicit hjemmel
til, at initiativer vedrørende genbrugsgenstande kan finansieres over affaldsgebyrerne.
Med ændringsforslaget skabes en særskilt ny hjemmel til, at genbrugspladsgebyret fremover
vil kunne dække udgifter til planlægning, etablering, drift og administration af
genbrugsområder på genbrugspladsen.
Det er frivilligt for kommunalbestyrelsen at etablere et genbrugsområde på genbrugspladsen.
Med et genbrugsområde menes et område på en kommunal genbrugspladsplads, hvor
genbrugsgenstande kan afleveres. Med genbrugsgenstand menes genstand, der ikke er affald,
og som indleveres på genbrugsområdet som genbrug.
Kommunalbestyrelsen har i medfør af almindelige kommunalretlige grundsætninger en
forpligtelse til at handle økonomisk forsvarligt, og kommuner må ikke uden lovhjemmel yde
tilskud til enkelte personer eller enkelte virksomheder, som kan resultere i en uretmæssige
3
L 38 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag som sikrer, at kommunerne fortsat har mulighed for at gebyrfinansiere genbrugsaktiviteter i det omfang, disse aktiviteter har en tilknytning til kommunens affaldsordninger, herunder genbrugsområder på genbrugspladser
markedsfordel. Kommunalbestyrelsens lokale udmøntning af bestemmelsen skal i den
forbindelse iagttage almindelige konkurrence- og statsstøtteretlige regler.
Udgifter til planlægning, etablering, drift og administration af kommunale genbrugsbutikker
samt udgifter til, at kommuner eller kommunale institutioner og virksomheder genbruger eller
istandsætter genstande, der indgår i ordningen for genbrugsområder, vil dog ikke kunne
dækkes af gebyret. Gebyret vil endvidere ikke kunne dække udgifterne til kommunernes
øvrige initiativer for så vidt angår genbrugsgenstande, og som ikke finder sted på
genbrugspladsen. Derudover vil gebyret endvidere ikke kunne dække udgifterne til genstande,
som er indleveret på genbrugspladsen som affald, men som kommunen efterfølgende vurderer
kan genbruges uden videre forberedelse og flytter til genbrugsområdet. Planlægning,
etablering, drift og administration i den forbindelse kan i stedet gebyrfinansieres af
kommunalbestyrelsen efter den gældende bestemmelse i miljøbeskyttelseslovens § 48, stk. 1,
da genstandene er indleveret som affald.
Det forventes, at der med hjemmel i den gældende miljøbeskyttelseslovs § 48, stk. 4, vil blive
fastsat regler om, at udgifterne til genbrugsområderne vil kunne omfattes af
genbrugspladsgebyret for henholdsvis husholdninger og virksomheder.
Det bemærkes, at ændringsforslaget ikke vil ændre på de grundlæggende principper for
gebyrfastsættelsen. Kommunalbestyrelsens fastsættelse af genbrugspladsgebyret vil således
fortsat være underlagt hvile-i-sig-selv-princippet, og der vil skulle opnås fuld dækning af de
omkostninger, som gebyret omfatter, men kommunen må ikke optjene et overskud.
Derudover skal krydssubsidiering så vidt muligt undgås. Det betyder eksempelvis, at
kommunen ikke må lade husholdninger betale for omkostningerne for virksomheder.
Ændringsforslaget vil endvidere ikke ændre på gældende ret i forhold til, at alle
husholdninger i kommunen betaler gebyr for, at ordningen stilles til rådighed for
husholdningerne, mens virksomheder alene betaler gebyr, når de gør brug af genbrugspladen.
4