Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2024 - 883
Den 7. november 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 5 til L 37, forslag til folketingsbeslutning om forslag til
lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Kommunal mulighed for etablering af nulemissionszoner i
afgrænsede byområder, indførelse af absolut kumulation for overtrædelser af miljøzonereguleringen
m.v) stillet den 21. oktober af Alexander Ryle (LA).
Spørgsmål nr. 5 til L 37
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til at udarbejde et ændringsforslag med tilhørende bemærkninger,
der sikrer, at kommunerne kan regulere knallertkørsel på tilsvarende vis som biler inden for de
nuværende miljøzoner?”
Svar
Et ændringsforslag med det ønskede indhold er vedlagt.
Jeg er optaget af, hvordan vi kan nedbringe luft- og støjforureningen i byerne. Trafikken er en af de
største kilder til luft-, klima- og støjforurening i de større byer. Særligt i myldretiden er forureningen
fra trafikken dominerende på travle gader. Derfor er det interessant at se på, hvordan vi kan nedbringe
luft- og støjforureningen lokalt fra transporten, herunder knallerter.
Det vurderes, at såfremt der skal stilles krav til knallerter i miljøzoner, bør det være et krav om, at kun
el-knallerter er tilladte i miljøzoner. Dette skyldes, at knallerter ikke kører på diesel og der dermed
ikke kan sættes samme krav om montering af partikelfilter. En reduktion i udledningen af
luftforurening kan i stedet opnås ved at stille krav om el.
Såfremt knallerter omfattes af miljøzonereglerne, vil det ikke kunne håndhæves på samme måde som
for øvrige køretøjer. Miljøzonekameraerne er placeret modsat kørselsretningen, hvor de dermed
fotograferer fronten af køretøjet og knallerterne har kun nummerplade bagpå. Der er dog mulighed for
at anvende mobile kameraer, der kan fotografere køretøjerne bagfra. Disse enheder benyttes i dag som
supplement til den faste overvågning. Mange knallerter kører på cykelstierne og dermed ikke på veje,
som de øvrige køretøjer. Samlet vurderes det derfor, at den digitale kontrol ikke kan anvendes til
håndhævelse af miljøzonereglerne ift. knallerter. Her må det være politiets almindelige
færdselskontrol.
De tidligere lovforslag vedrørende miljøzoner, hvor først dieselvarebiler og dernæst dieselpersonbiler
er blevet omfattet miljøzonekravene, har været selvstændige lovforslag med tilhørende høringsperiode,
notifikationsprocedure mv. Det vedlagte ændringsforslag er derfor udformet som en
bemyndigelseshjemmel til miljøministeren, da der derved blandt andet undgås konflikt i forhold til
notifikationsproceduren.
At omfatte knallerter i miljøzoner vurderes at være en væsentlig tilføjelse til miljøzonereguleringen.
Det bemærkes, at knallerter er omfattet nulemissionszoner som foreslået i L 37. Kommunerne får
dermed med nulemissionszoner et
–
godt nok mindre
–
værktøj til at regulere knallertkørsel. Her vil
Miljø- og Ligestillingsministeriet
•
Frederiksholms Kanal 26
•
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mim.dk