Skatteudvalget 2024-25
L 28
Offentligt
2958876_0001.png
17. december 2024
J.nr. 2024 - 2586
Kontor:
Selskab, Aktionær og
Erhverv [SAE]
Initialer:
ACB
Samrådsspørgsmål A, B, C og D (SAU L 28)
Tale til besvarelse af spørgsmål A, B, C og D (SAU L 28) den
18. december 2024.
Spørgsmål A
Vil ministeren redegøre for, om han mener, at det er god for-
valtningsskik at lovgive med tilbagevirkende kraft, samt om
han mener, det vil kunne danne præcedens?
Spørgsmål B
Vil ministeren oplyse, hvordan Skatteministeriet er kommet
frem til, at ændringsforslagene til L 28 vil have en provenuef-
fekt for statskassen på 195 mio. kr.?
L 28 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2024
2958876_0002.png
Spørgsmål C
Vil ministeren oplyse, om han mener, at det er befordrende
for god lovkvalitet med ændringsforslag stillet udenfor be-
tænkningen, samt hvad der fordrer, at ændringsforslagene
skal hastes igennem?
Spørgsmål D
Vil ministeren forklare, hvad der konkret menes med, at vare-
tagelsen af opgaven med at håndtere ændringsforslagene vil
kræve omprioritering af ressourcerne i Skattestyrelsen, og at
dette forventes at have konsekvenser for andre væsentlige
områder?
Indledning
Tak for invitationen.
Lovforslaget udmønter dele af aftalen om iværksætterpakken.
Det er en aftale med mange gode initiativer, der fremmer
Side 2 af 11
L 28 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2024
2958876_0003.png
udviklingen af iværksættermiljøet i Danmark. Samtidig er der
også bred opbakning til aftalen blandt Folketingets partier.
Samrådet i dag handler ikke om alt det gode, som vi fremover
gør for iværksætterne.
Samrådet handler om, at der de seneste måneder har været
drøftelser om muligheden for at etablere en overgangsord-
ning for de iværksættere, der historisk har været omfattet af
lagerbeskatningen, når deres virksomhed blev børsnoteret.
Det er et emne, som har fyldt meget ved udvalgsbehandlin-
gen af lovforslaget.
Der er nu fundet en overgangsordning, som har bred opbak-
ning i Folketinget. Det synes jeg er meget positivt.
Spørgsmål A
I spørgsmål A er jeg blevet bedt om at redegøre for, om jeg
mener, at det er god forvaltningsskik at lovgive med
Side 3 af 11
L 28 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2024
2958876_0004.png
tilbagevirkende kraft. Og om jeg mener, det vil kunne danne
præcedens.
Som jeg har oplyst i min besvarelse af spørgsmål 14 til lov-
forslaget, er det klare udgangspunkt, at ændringer i skattelov-
givningen har virkning fremadrettet. Men der gælder i almin-
delighed ikke nogen retlig begrænsning i muligheden for at
lovgive med tilbagevirkende kraft.
Det vil, som tidligere beskrevet, afhænge af en konkret vurde-
ring, om man skal gøre det eller ej. I sidste ende vil det være
en politisk beslutning.
Med hensyn til spørgsmålet, om det vil danne præcedens, er
svaret efter min opfattelse nej. Det klare udgangspunkt er
fortsat, at lovændringer har fremadrettet virkning.
Det udelukker selvfølgelig ikke, at der også i fremtiden kan
opstå tilfælde, hvor reglerne ændres tilbage i tid. Det vil bero
på en konkret vurdering. Og at der er politisk opbakning til
Side 4 af 11
L 28 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2024
2958876_0005.png
det konkrete forslag. Ligesom det er tilfældet i den aktuelle
sag.
Spørgsmål B
I spørgsmål B er jeg blevet bedt om at redegøre for, hvordan
Skatteministeriet er kommet frem til, at ændringsforslagene til
L 28 vil have en provenueffekt for statskassen på 195 mio. kr.
Som jeg har oplyst i min besvarelse af blandt andet spørgsmål
17, har Skatteministeriet ikke umiddelbart adgang til detalje-
rede oplysninger om fordelingen af selskabers danske og
udenlandske porteføljeaktier.
Derfor har jeg i mine svar også understreget, at den bereg-
nede provenueffekt er forbundet med betydelig usikkerhed
og kan afhænge af konkrete børsnoteringer i de enkelte år.
For at kunne skønne over de provenumæssige konsekvenser
ved ændringsforslagene, er der lagt nogle beregningstekniske
Side 5 af 11
L 28 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2024
2958876_0006.png
antagelser til grund. Det er en normal fremgangsmåde i for-
bindelse med provenuskøn i sådanne tilfælde.
Ændringsforslaget skønnes på den baggrund at medføre et fi-
nansieringsbehov på 195 mio. kr. Heraf udgør renter af tilba-
gebetalte skattebeløb en betydelig del - ca. 65 mio. kr.
Rentebetalingerne kommer bl.a. af, at de selskaber, der står
tilbage med en skattegæld på grund af lagerskatten, er blevet
pålagt renter heraf. De skal derfor have eftergivet de renter,
der er tilskrevet skattegælden. Ligeledes vil de selskaber, der
har betalt skatten i perioden med lagerskat, få beregnet renter
efter almindelige regler i forbindelse med udbetaling af det
nedsatte skattebeløb.
Spørgsmål C
I spørgsmål C er jeg blevet bedt om at oplyse, om jeg mener,
at det er befordrende for god lovkvalitet med ændringsforslag
Side 6 af 11
L 28 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2024
2958876_0007.png
stillet uden for betænkningen. Samt hvad der fordrer, at æn-
dringsforslagene skal hastes igennem?
Det er klart, at jeg ville have foretrukket, hvis det seneste æn-
dringsforslag var blevet stillet forud for, at Skatteudvalget af-
gav deres betænkning.
Når det er sagt, så indeholder det seneste ændringsforslag en
relativt enkel udvidelse af det forudgående ændringsforslag.
Det er nemlig tale om en forlængelse af virkningstidspunktet
med 3 år tilbage i tid. Derudover indeholder ændringsforsla-
get en gradvis indfasning af den aftalte forhøjelse af progres-
sionsgrænsen, så der også anvises finansiering.
Skatteudvalget har i forbindelse med det forudgående æn-
dringsforslag haft mulighed for at forholde sig generelt til for-
slaget om tilbagevirkende kraft.
Forud for ændringsforslagene er problemstillingen også ble-
vet behandlet indgående i Skatteudvalget. Under hele
Side 7 af 11
L 28 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2024
2958876_0008.png
udvalgsbehandlingen af lovforslaget har det været drøftet, om
forslaget om realisationsbeskatning af børsnoterede porteføl-
jeaktier kunne tillægges virkning tilbage i tid. Det var også et
emne i forbindelse med den tekniske gennemgang af lov-
forslaget.
Siden der blev foreslået en mulig finansiering af forslaget i
slutningen af november, har vi i regeringen, med bred opbak-
ning fra aftalepartierne bag iværksætteraftalen, arbejdet på
muligheden for at fremsætte et ændringsforslag. Og jeg er na-
turligvis tilfreds med, at vi har fundet en løsning, og at der er
bred opbakning til den.
Spørgsmål D
I spørgsmål D er jeg blevet bedt om at forklare, hvad der
konkret menes med, at varetagelsen af opgaven med at hånd-
tere ændringsforslagene vil kræve omprioritering af ressour-
cer i Skattestyrelsen, og at dette forventes at have konsekven-
ser for andre væsentlige områder.
Side 8 af 11
L 28 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2024
2958876_0009.png
Når Skattestyrelsen skal løse flere opgaver med det samme
antal ressourcer, vil det alt andet lige få betydning for de om-
råder, hvor ressourcerne skal tages fra.
Genoptagelsessager
som følger af ændringsforslaget
vil
skulle håndteres i selskabsområdet i Skattestyrelsen. Selskabs-
området har til formål at sikre, at selskaber betaler de kor-
rekte skatter og afgifter til tiden. Det sikres bl.a. gennem kon-
trol og vejledning af selskaberne.
Skattestyrelsen har med væsentlig usikkerhed vurderet, at
håndtering af genoptagelsessager med tilbagevirkende kraft i
10 år vil kræve ca. 50 årsværk i alt. Skattestyrelsen har desu-
den oplyst mig om, at der i dag kun er relativt få medarbej-
dere, der har de specialistkompetencer, der er nødvendige for
at håndtere de konkrete genoptagelsessager. Skattestyrelsen
vurderer derfor, at styrelsen vil skulle omprioritere og oplære
ressourcer fra andre områder.
Side 9 af 11
L 28 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2024
2958876_0010.png
Det er Skattestyrelsens vurdering, at jo hurtigere alle genopta-
gelsessager skal være håndteret, jo flere ressourcer vil der
være behov for at omprioritere.
Skattestyrelsen har oplyst mig om, at styrelsen endnu ikke har
taget stilling til, hvilke medarbejdere der eventuelt vil skulle
håndtere genoptagelsessagerne som følge af ændringsforsla-
get. Men det kan fx være medarbejdere, der i dag sidder med
lignende skatteopgaver, herunder kontrolopgaver.
Det er en væsentlig prioritet for mig, at omprioriteringen af
ressourcer i Skattestyrelsen går mindst muligt ud over skatte-
kontrollen. Jeg vil derfor også meddele Skattestyrelsen, at det
er min forventning, at Skattestyrelsen har en effektiv skatte-
kontrol. Det gælder også, når der kommer nye opgaver til. Og
det har jeg selvfølgelig tillid til, at de efterlever.
Det skal desuden nævnes, at der er tale om usikre skøn, da
Skattestyrelsen ikke ved, hvor mange selskaber der reelt vil
Side 10 af 11
L 28 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm. om talepapir fra samrådet den 18. december 2024
2958876_0011.png
søge om genoptagelse. Ligesom der alene er tale om sager
vedrørende danske børsnoteringer. Der kan også være sager
vedrørende udenlandske børsnoteringer, som ikke er talt med
her.
Dette var mine afsluttende bemærkninger. Jeg ser frem til 3.
behandlingen af lovforslaget i morgen.
Tak for ordet.
Side 11 af 11