Skatteudvalget 2024-25
L 28
Offentligt
2958842_0001.png
18. december 2024
J.nr. 2024 - 2586
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 28 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, aktiesparekontolo-
ven, aktieavancebeskatningsloven, personskatteloven og forskellige andre love. (Udmønt-
ning af dele af »Aftale om Iværksætterpakken«).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 53 af 16. december 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Louise Elholm (V).
Rasmus Stoklund
/ Lasse Bank
L 28 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 54: Spm. om, hvor meget omkostningerne til tilbagebetaling vil kunne reduceres, hvis der tilføjes et krav om lock-up for de selskaber, der er købt af børsnoterede virksomheder
2958842_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse, hvad det vil koste at medtage iværksættere i ”selskaber købt af
børsnoterede virksomheder” i overgangsordningen?
Svar
Udvidelsen af afgrænsningen i forhold til ændringsforslaget indebærer, at selskabsaktio-
nærer i danske unoterede selskaber, som er opkøbt af et børsnoteret selskab i Danmark
eller i udlandet, mod betaling af aktier i det børsnoterede selskab, og hvor selskabet er
børsnoteret i den periode, der omfattes af en overgangsordning, vil kunne vælge realisati-
onsbeskatning af de modtagne porteføljeaktier. Dette vil gælde uanset størrelsen på de
nævnte selskaber, og uanset årsagen til opkøbet.
Skatteministeriet har ikke umiddelbart adgang til en opgørelse over aktiehandler, der vil
være omfattet af en sådan udvidet overgangsordning. En provenuvurdering vil derfor
være behæftet med betydelig usikkerhed og vil være særdeles følsom overfor opkøb fra
konkrete børsnoterede selskaber i de enkelte år.
Jeg har i min besvarelse på spørgsmål 48 til lovforslaget redegjort for, at en udvidelse af
afgræsningen vil indebære et yderligere mindreprovenu på ca. 65 mio. kr. Hertil kommer
yderligere administrative konsekvenser i Skatteforvaltningen. Der er i beregningen af min-
dreprovenuet taget udgangspunkt i, at udvidelsen af afgrænsningen vil gælde uanset, om
selskabet har indgået i en bindende ”lock-up”-aftale
eller ej.
Såfremt forslaget målrettes, så der stilles betingelse om,
at sælger har indgået en ”lock-
up”-aftale
vil det isoleret set nedbringe det forventede mindreprovenu. Størrelsen heraf
vil bl.a. afhænge af betingelserne til den indgåede lock-up-aftale, herunder længden af den
periode, hvor sælger ikke må afstå de modtagne aktier.
Skatteministeriet har ikke adgang til en opgørelse over aktiehandler, der vil være omfattet
af den ovenstående udvidede overgangsordning og dermed indeholder en lock-up-aftale.
En provenuvurdering vil derfor være behæftet med betydelig usikkerhed.
En udvidelse af afgrænsningen, som alene omfatter selskaber, der
har indgået en ”lock-
up”-aftale,
skønnes på den baggrund med betydelig usikkerhed at indebære et mindrepro-
venu på 30 mio. kr. (2025-niveau). Heraf vedrører ca. 15 mio. kr. (2025-niveau) udbeta-
ling af nedsatte skattebeløb, mens de ca. 15 mio. kr. vedrører renter heraf. Hertil kommer
yderligere administrative konsekvenser i Skatteforvaltningen.
Side 2 af 2