Skatteudvalget 2024-25
L 28
Offentligt
2953743_0001.png
10. december 2024
J.nr. 2024 - 2586
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 28 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, aktiesparekontolo-
ven, aktieavancebeskatningsloven, personskatteloven og forskellige andre love. (Udmønt-
ning af dele af Aftale om Iværksætterpakken).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 39 af 3. december 2024. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Frederik Bloch Münster (KF).
Rasmus Stoklund
/ Søren Schou
L 28 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/11-24 fra Aktive Ejere
2953743_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 26. november 2024 fra Aktive Ejere, jf. L 28
bilag 33?
Svar
Aktive Ejere anfører, at der ikke i aftalen står noget om, at ophævelsen af
”iværksætter-
skatten” for udenlandske investorer skal begrænses til EU og EØS, og at mange af de væ-
sentlige og lødige udenlandske investorer med lovforslaget ikke opnår den samme skatte-
frihed, som danske og EU-hjemmehørende selskaber opnår.
Aktive Ejere mener, at provenutabet på varigt 450 mio. kr. årligt efter adfærd og tilbage-
løb er et betydeligt overkantsskøn. Aktive Ejere mener, at der i dette meget store beløb
må være indbefattet lempelser for udenlandske investorer, også udenfor EU/EØS. I
modsat fald ønskes det opklaret, hvor meget yderligere provenu det vil koste, hvis skatte-
friheden også skal gælde lande uden for EU/EØS, som Danmark har dobbeltbeskat-
ningsoverenskomst med.
Aktive Ejere spørger, hvorfor der ikke indføres skattefrihed for udbytter til porteføljeakti-
onærer uden for EU, Norge og Island, når disse aktionærer ejer aktier i et dansk selskab
via en transparent fond, når der indføres skattefrihed for porteføljeaktionærer, hvis de
ejer aktierne direkte i det danske selskab.
Aktive Ejere mener, at problemstillingen kan løses meget simpelt ved at fjerne det fore-
slåede § 1, nr. 6, i det fremsatte lovforslag.
Kommentar:
Lovforslaget indeholder - i overensstemmelse med aftalen om Iværksætterpakken
et
forslag om at ophæve beskatningen af selskabers udbytte fra unoterede porteføljeaktier.
Forslaget indebærer, at udbytter fra danske selskaber er skattefrit for selskaber, når den
retmæssige ejer af udbytterne er hjemmehørende i EU eller et land, som udveksler oplys-
ninger med de danske skattemyndigheder. Det er en betingelse i det fremsatte lovforslag,
at der er tale om porteføljeinvesteringer, hvor retmæssige ejere af udbyttet hjemmehø-
rende uden for EU, Norge og Island ikke
herunder gennem aftale med andre selskabs-
deltagere
udøver bestemmende indflydelse på det danske selskab.
Skatteministeriet har igennem en længere årrække sikret udbyttebeskatning af dattersel-
skabsudbytter ved at føre retssager ved EU-domstolen og Højesteret, hvor de retmæssige
ejere forsøgte at omgå beskatningen ved formelt at lade ejerskabet ligge i selvstændige
skattesubjekter i fx Luxembourg (de såkaldte gennemstrømningssager). I mange af disse
sager har de retmæssige ejere været deltagere i transparente moderenheder.
Udbyttebeskatningen i gennemstrømningssagerne bør opretholdes, når den retmæssige
ejer af udbytteudlodningen ikke er omfattet af en dobbeltbeskatningsoverenskomst, og
der reelt er tale om en moderselskabsinvestering.
Side 2 af 4
L 28 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/11-24 fra Aktive Ejere
2953743_0003.png
Udenlandske moderselskaber
der er organiseret som selvstændige skattesubjekter
er
efter gældende regler skattepligtige af datterselskabsudbytter, medmindre beskatningen
skal frafaldes eller nedsættes efter moder-/datterselskabsdirektivet eller en dobbeltbeskat-
ningsoverenskomst. Er moderselskabet hjemmehørende uden for EU i et land, som ikke
har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark, vil Danmark således have kilde-
skat på udbytteudlodningen.
Opretholdelsen af skattepligten på udbytteudlodninger af porteføljeaktier, hvor den ret-
mæssige ejer er hjemmehørende uden for EU i et land, der ikke har en dobbeltbeskat-
ningsoverenskomst med Danmark, og via en transparent enhed har bestemmende indfly-
delse over det udloddende danske selskab, sker med henblik på at sikre ensartede regler,
uanset hvordan moderselskaber organiseres. Den transparente enhed anses for at være
moderselskab til det udloddende danske selskab, når den transparente enhed har bestem-
mende indflydelse over det danske selskab.
Udbyttebeskatningen af datterselskabsaktier bør ikke afhænge af, om ejerne organiserer
sig i et kapitalselskab, der skattemæssigt behandles som selvstændigt skattesubjekt, eller
om de organiserer ejerskabet i en transparent enhed. Der er ofte reelt ingen forskel på,
om ejerne organiserer sig som et selvstændigt skattesubjekt eller en transparent enhed. Et
dansk partnerselskab er fx omfattet af de samme selskabsretlige regler som aktieselskaber
og anpartsselskaber.
Den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 6, dvs. indsættelsen af selskabsskatte-
lovens § 2, stk. 8, 8. pkt., sikrer, at datterselskabsudbytter kan være skattepligtige, selvom
moderselskabet organiseres som en transparent enhed (fx en udenlandsk enhed svarende
til et partnerselskab) eller via en anden aftale om fælles bestemmende indflydelse.
Uden den foreslåede bestemmelse ville retmæssige ejere, der er hjemmehørende i skattely-
lande eller andre lande med meget lave selskabsskatter, kunne undgå beskatningen af ud-
bytter fra danske selskaber ved at lade ejerskabet ligge i fx en transparent moderenhed i
Luxembourg, når de retmæssige ejere hver især ejer mindre end 10 pct. af det danske sel-
skab.
Skattefriheden kan derimod udvides til aktionærer med bestemmende indflydelse, der er
hjemmehørende i et land uden for EU/EØS, som har en dobbeltbeskatningsoverens-
komst med Danmark.
Det er i lovforslaget foreslået, at beskatningen af udbytterne skulle opretholdes, fordi
skattefriheden ikke vil komme aktionæren til gavn, hvis aktionæren er skattepligtig i sit
hjemland af udbyttet. Det må dog anerkendes, at der vil være tilfælde, hvor selskabsaktio-
næren er skattepligtig af den almindelige indkomst, men blot ikke er skattepligtig af ud-
bytteudlodningen på porteføljeaktierne
ligesom danske selskaber med lovforslaget ikke
vil være skattepligtig af udlodninger på porteføljeaktier.
Side 3 af 4
L 28 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 39: Spm. om kommentar til henvendelsen af 26/11-24 fra Aktive Ejere
2953743_0004.png
Der vil derfor blive fremsat et ændringsforslag, således at udbytter på porteføljeaktier
også er skattefrie, selvom den retmæssige ejer er hjemmehørende uden for EU og har be-
stemmende indflydelse i det danske selskab, hvis beskatningen af den retmæssige ejer skal
nedsættes efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark.
Ændringsforslaget vil være anderledes end det, der foreslået af Aktive Ejere, hvor lov-
forslagets § 1, nr. 6, foreslås fjernet. Der vil fortsat være skattepligtigt på udbytter på por-
teføljeaktier, når den retmæssige ejer har bestemmende indflydelse og er hjemmehørende
uden for EU i et land, der ikke har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark.
Dette svarer til afgrænsningen for så vidt angår datterselskabsudbytter, hvor der også er
skattepligtigt på udbytterne, når den retmæssige ejer er hjemmehørende uden for EU i et
land, der ikke har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark.
Ovenstående ændringsforslag vurderes at ligge inden for rammerne af den økonomiske
ramme på 450 mio. kr., der fremgår af
Aftale om en Iværksætterpakke.
Det vurderes på den
baggrund ikke, at ændringsforslaget indebærer et yderligere finansieringsbehov.
Side 4 af 4