Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
13. januar 2025
Besvarelse af spørgsmål 7 ad L 26 stillet af Erhvervsudvalget den 5.
december 2024 efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, om det stadig er Erhvervsministeriets opfat-
telse, at 1) lovforslaget vil kunne bidrage til at reducere kropspres, og at 2)
en mærkningsordning er effektiv, selvom der gælder et afsenderlandsprin-
cip?
Svar:
Erhvervsministeriet vurderede i 2022 i forbindelse med lovforslaget L 14,
folketingsåret 2022-23 (1. samling), at en mærkningsordning for retouche-
rede reklamebilleder og reklamefilm ville kunne være med til at skabe gen-
nemsigtighed omkring brugen af retoucheret reklame og bidrage til at be-
vidstgøre forbrugerne om, at fremstillingen af personerne i reklamen afvi-
ger fra, hvordan personerne ser ud i virkeligheden. Erhvervsministeriet
vurderede, at en sådan ordning måtte formodes at bidrage til at reducere
det kropspres, der er i forbindelse med urealistiske kropsidealer. Erhvervs-
ministeriet vurderede i samme forbindelse, at en sådan ordning ville have
en effekt på trods af, at afsenderlandsprincippet finder anvendelse.
Erhvervsministeriet har ikke siden 2022, i forbindelse med lovforslaget L
14, folketingsåret 2022-23 (1. samling), foretaget en ny vurdering af en
mærkningsordning for retoucherede reklamebilleder og reklamefilm.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk