Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
13. januar 2025
Besvarelse af spørgsmål 4 ad L 26 stillet af Erhvervsudvalget den 5.
december 2024 efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, om influencere ikke allerede er omfattet af
lovforslaget, jf. at Forbrugerombudsmanden allerede har udtalt, at influ-
encere er erhvervsvirksomheder og derfor omfattet af markedsføringslo-
ven? Vil ministeren redegøre for, hvilke nye problematikker der undersø-
ges i relation til lovforslaget?
Svar:
Spørgsmålet forstås sådan, at der henvises til SF’s eget lovforslag, som er
fremsat den 2. oktober 2024.
Det er Erhvervsministeriets forståelse, at
SF’s
lovforslag også vil omfatte
influencere i det omfang, at de anses som erhvervsdrivende. Ifølge Forbru-
gerombudsmanden vil influencere typisk være erhvervsdrivende i mar-
kedsføringslovens forstand, men det vil altid bero på en konkret vurdering.
Det betyder at alt indhold, som influencere lægger på sociale medier derfor
skal overholde markedsføringsreglerne. Vurderingen af om reglerne i et
konkret tilfælde er overtrådt, hører under Forbrugerombudsmanden og i
sidste instans domstolene.
Jeg henviser i øvrigt til min besvarelse af spørgsmål 2 ad L 26.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk