Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
13. januar 2025
Besvarelse af spørgsmål 3 ad L 26 stillet af Erhvervsudvalget den 5.
december 2024 efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, hvornår man er startet på at kigge på de nævnte
problematikker om EU-retten og markedsføringsloven, herunder hvor
mange møder, der er afholdt om dem
–
henholdsvis med og uden branchen
–
og hvornår?
Svar:
Regeringen overvejer løbende om markedsføringsreglerne er tidsvarende,
og om der er behov for at justere dem. Det gælder særligt ift. virksomhe-
dernes stigende brug af influencermarkedsføring.
Jeg har i den forbindelse afholdt møder med en række udvalgte influencere,
influencerbureauer og erhvervslivet. Formålet med møderne var at starte
en dialog med virksomheder og influencere om problemstillingen, og for
at understrege deres ansvar over for børn og unge.
Derfor er jeg også glad for, at Forbrugerombudsmanden i oktober 2024 har
indskærpet at influencere, hvis de er erhvervsdrivende, er omfattet af mar-
kedsføringsloven på linje med andre virksomheder, og at alt indhold, som
de lægger på sociale medier, derfor skal overholde markedsføringsreg-
lerne. Forbrugerombudsmandens afgørelser har tydeliggjort, at markeds-
føringsloven giver en god beskyttelse af børn og unge ift. influencermar-
kedsføring.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk