Skatteudvalget 2024-25
L 25
Offentligt
2933816_0001.png
8. november 2024
J.nr. 2023 - 8046
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 25 - Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven, ligningsloven og lov
om indskud på etableringskonto og iværksætterkonto. (Afskaffelse af muligheden for at
straksafskrive på edb-software, knowhow og patentrettigheder m.v. og forhøjelse af fra-
draget for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 11 af 18. oktober 2024.
Rasmus Stoklund
/ Søren Schou
L 25 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/10-24 fra KPMG Acor Tax
2933816_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere henvendelse af 17. oktober 2024 fra KPMG Acor Tax, jf. L
25 - bilag 6?
Svar
I henvendelsen fra KPMG Acor Tax er der spurgt til, om afholdte lønomkostninger til
rationalisering af virksomhedens forretningsprocesser, jf. TfS 1997.126 LSR, og til forgæ-
ves opførsel af anlæg af en rørledning og et jernbanespor, jf. TfS 1987.559 ØLD, kan
kræves aktiveret og afskrevet efter statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a.
KPMG Acor Tax spørger desuden, om Skatteministeriet er enig i, at formålet med lig-
ningslovens § 8 N var at sikre en enkel og administrerbar løsning, så virksomhederne ikke
blev tvunget til at foretage en administrativ tung opdeling af deres lønudgifter i en fra-
dragsberettiget del og en ikkefradragsberettiget del, men at dette hensyn tilsidesættes med
L 25 i forhold til software.
Kommentar:
Ligningslovens § 8 N har til formål på en enkel og administrerbar måde at sikre virksom-
hederne fradrag for erhvervsmæssige lønudgifter m.v., uanset om medarbejderne beskæf-
tiger sig med virksomhedens løbende drift eller eksempelvis udfører arbejde i forbindelse
med udvidelse af virksomheden.
Dette hensyn tilsidesættes ikke med nærværende lovforslag i relation til software.
Det har også ved indførelsen af ligningslovens § 8 N været forudsat, at der ville være løn-
udgifter, der skulle aktiveres, og at der derfor i nogle tilfælde ville være et behov for at
sondre mellem lønudgifter, der skal aktiveres, og lønudgifter, der kan fradrages. Af lov-
forslagets (L 104 (2017-18)) bemærkninger fremgår det således:
”I nogle tilfælde fratrækkes lønudgifter m.v. ikke i det år, de er afholdt, men der foretages en såkaldt ak-
tivering af udgifterne. Det gælder f.eks., når virksomheden anvender egne medarbejderes arbejdskraft til
opførelse af en ny lagerhal. I dette tilfælde kan lønudgifterne ikke fratrækkes direkte, men tillægges an-
skaffelsessummen for det pågældende aktiv (lagerhallen), som arbejdskraften er anvendt til. I det omfang
det pågældende aktiv er afskrivningsberettiget, vil den samlede anskaffelsessum, hvori de interne lønudgif-
ter indgår, herefter kunne fratrækkes løbende i form af skattemæssige afskrivninger.
Det er ikke hensigten med lovforslaget at ændre på den praksis, der gælder for aktivering af lønudgifter
m.v., og det ikke er hensigten, at der i nogen tilfælde skal opnås dobbeltfradrag. I tilfælde, hvor lønudgif-
terne skal aktiveres, vil der således fortsat ikke være fradragsret for selve lønudgifterne, uanset om det er-
hvervede
aktiv er afskrivningsberettiget eller ej.”
I Den juridiske vejledning 2024-2, afsnit C.C.2.4.5.9 om bl.a. afskrivninger efter statsskat-
teloven er den landsretsdom og den kendelse fra Landsskatteretten, der henvises til i hen-
vendelsen fra KPMG Acor Tax, fortsat nævnt. Det bemærkes derudover, at Skatterådet i
et nyere bindende svar, SKM2021.473.SR, afgjorde, at aktiverede lønudgifter i et udskudt
byggeprojekt kunne fradrages som forgæves afholdte erhvervsmæssige formueudgifter på
det tidspunkt, hvor byggeprojektet endeligt opgives.
Side 2 af 2