Skatteudvalget 2024-25
L 25
Offentligt
2932171_0001.png
7. november 2024
J.nr. 2023 - 8046
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 25 - Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven, ligningsloven og lov
om indskud på etableringskonto og iværksætterkonto. (Afskaffelse af muligheden for at
straksafskrive på edb-software og knowhow og patentrettigheder m.v. og forhøjelse af
fradraget for udgifter til forsøgs- og forskningsvirksomhed).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 10 af 11. oktober 2024. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Rasmus Stoklund
/ Lasse Bank
L 25 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om de provenumæssige betragtninger mellem direkte fradrag (100 pct.) og den foreslåede afskrivningsmodel, specielt i en tid med meget lav rente og inflation
2932171_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren nærmere uddybe de provenumæssige betragtninger mellem direkte fra-
drag (100 pct.) og den foreslåede afskrivningsmodel
specielt i en tid med meget lav
rente og inflation?
Svar
I lovforslaget indgår en afskaffelse af muligheden for at straksafskrive investeringer i edb-
software, så disse aktiver fremadrettet vil skulle afskrives som almindelige driftsmidler
med 25 pct. årligt efter saldometoden. Desuden indgår en afskaffelse af muligheden for at
straksafskrive investeringer i knowhow og patentrettigheder, så det fremadrettet vil skulle
afskrives lineært med indtil en syvendedel årligt.
Begge forslag indebærer således at afskrivningen af aktiverne vil skulle ske over en læn-
gere årrække end i dag. Det indebærer en udskydelse af afskrivningerne og dermed en
fremrykning af beskatning. Det fremrykkede beskatningstidspunkt indebærer færre netto-
renteudgifter for staten og dermed et merprovenu. Samtidig vil værdien af anskaffelses-
summen og dermed afskrivningerne indirekte blive reduceret som følge af inflationen og
den generelle vækst i samfundsøkonomien. Set fra statskassen indebærer sidstnævnte ef-
fekt at merprovenuet ved at udskyde afskrivningerne øges yderligere.
I vurderingen af de provenumæssige konsekvenser er der, i overensstemmelse med mini-
steriernes almindelige regneprincipper, taget udgangspunkt i det strukturelle (gennemsnit-
lige) niveau for renten og væksten. I enkelte år vil både væksten og renten kunne afvige
betydeligt fra det strukturelle niveau.
Side 2 af 2