Skatteudvalget 2024-25
L 23
Offentligt
2940325_0001.png
20. november 2024
J.nr. 2024 - 1687
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 23 - Forslag til Lov om ændring af lov om vejafgift, brændstofforbrugsaf-
giftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., lov om energiafgift af mineralolie-
produkter m.v. og forskellige andre love. (Gennemførelse af dele af aftale om deludmønt-
ning af Grøn Fond, tilpasning af gennemførelse af aftale om Grøn skattereform for indu-
stri m.v., tekniske ændringer af vejafgiftsloven, tilpasning af regler for blandingsbestem-
melsen m.v., ændringer med henblik på at fremme regelefterlevelsen på motorområdet
m.v.)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 9 af 13. november 2024. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Mai Mercado (KF).
Rasmus Stoklund
/ Kathrine Waage
L 23 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 9: MFU spm. om, hvad sanktionen er, hvis vognmanden kommer til at indtaste en for lav vægtklasse, så der betales for lav vejafgiftssats
2940325_0002.png
Spørgsmål
Med L 23 foreslås det, at lastbilens vægtklasse i vejafgiftssystemet baseres på den tekniske
tilladte totalvægt. Det er vognmanden, der i forbindelse med opsætningen og konfigurer-
ingen af køretøjsudstyret (GNSS-udstyret) til den pågældende lastbil manuelt indtaster
lastbilens vægtklasse, som vejafgiftssatsen bl.a. fastlægges på baggrund af. Kan ministeren
redegøre for, hvad sanktionen er, hvis vognmanden - enten ved en fejl eller bevidst -
kommer til at indtaste en for lav vægtklasse, så der betales for lav vejafgiftssats? Og kan
ministeren redegøre for, om vognmanden foruden en evt. sanktion pr. efterkrav vil skulle
betale differencen i forhold til, hvad den korrekte vejafgift er i hele perioden, hvor der er
kørt med en for lav vægtklasse. Kan ministeren slutteligt redegøre for den omvendte situ-
ation, hvor køretøjsudstyret er sat op med en for høj vægtklasse?
Svar
Skatteministeriet har med henblik på besvarelse af spørgsmålet indhentet nedenstående
bidrag fra Transportministeriet, som har indhentet bidrag fra Sund & Bælt Holding A/S,
der er vejafgiftsopkræver. Jeg kan henholde mig til det modtagne bidrag:
”Sund
& Bælt udfører stikprøvekontrol med henblik på at kontrollere, at oplysninger om
CO
2
- og vægtklasse er korrekte. Hvis Sund & Bælt via stikprøvekontrol af kørsel med kø-
retøjsudstyr konstaterer, at der er givet forkerte oplysninger, vil selskabet bruge en eller
flere af følgende tre muligheder:
Kontakte vognmand via EETS-udbyder om forkert angivelse med advarsel om
konsekvenserne ved ikke at få det rettet.
Spærre køretøjsudstyr, således at vognmand er tvunget til at bruge en rutebillet.
Lave en politianmeldelse.
I praksis kommer Sund & Bælt til at gøre bruge af alle tre muligheder. Selskabet vil gøre
brug af politianmeldelser i tilfælde, hvor selskabet vurderer, at der er tale om systematisk
snyd. I disse tilfælde vil det f.eks. være en del af politiets bevisbyrde om, der er givet forkerte
oplysninger. Hvis vedkommende bliver dømt for f.eks. dokumentfalsk, straffes vedkom-
mende efter straffelovens bestemmelser efter en konkret vurdering af forholdets karakter.
Der vil ikke blive foretaget efterregulering af hverken for meget eller for lidt opkrævet vej-
afgift i forbindelse med forkert angivne oplysninger.
Det bemærkes, at vognmanden har ansvaret for at registrere data, og EETS-udbyderne har
ansvaret for at verificere data. Hvis oplysninger om vægt- eller CO
2
-klasse ikke er korrekte,
kan Sund & Bælt i henhold til samarbejdsaftalerne med EETS-udbyderne trække dem i
udstedergodtgørelse.”
Side 2 af 2