Skatteudvalget 2024-25
L 23
Offentligt
2938401_0001.png
18. november 2024
J.nr. 2024 - 1687
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 23 - Forslag til Lov om ændring af lov om vejafgift, brændstofforbrugsaf-
giftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., lov om energiafgift af mineralolie-
produkter m.v. og forskellige andre love. (Gennemførelse af dele af aftale om deludmønt-
ning af Grøn Fond, tilpasning af gennemførelse af aftale om grøn skattereform for indu-
stri m.v., tekniske ændringer af vejafgiftsloven, tilpasning af regler for blandingsbestem-
melsen m.v., ændringer med henblik på at fremme regelefterlevelsen på motorområdet
m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 13. november 2024. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Mai Mercado (KF).
Rasmus Stoklund
/ Didde Riggelsen
L 23 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: MFU spm. om fordelingen af køretøjer i de fem CO2-emissionsklasser og tre vægtklasser opgjort i både antal og procent, som p.t. er lagt ind i Motorregisteret
2938401_0002.png
Spørgsmål
Lastbilerne betaler vejafgiftssats på baggrund af køretøjets vægt og CO2-emissionsklasse.
Vil ministeren redegøre for fordelingen af køretøjer i de fem CO2-emissionsklasser og tre
vægtklasser opgjort i både antal og pct., som på nuværende tidspunkt er lagt ind i Motor-
registeret og derudover komme med en vurdering af, om denne fordeling forventes at
være repræsentativ for alle danske lastbiler, der ville være omfattet af vejafgifter fra L 23
pr. 1. januar 2025?
Svar
Jeg har modtaget nedenstående bidrag fra Motorstyrelsen, som jeg kan henholde mig til:
”Motorstyrelsen
forventer, at alle lastbiler, der er indregistreret før den 2. april 2024, vil
være indplaceret i Motorregistret efter køretøjets CO
2
-emissionsklasse til den 1. januar
2025. Lastbiler, der er indregistreret første gang efter den 2. april 2024, har krav på at
blive indplaceret i forbindelse med registreringssyn ved en synshal og indregistreres der-
for løbende. På nuværende tidspunkt er der flest lastbiler med første registreringsdato før
den 1. januar 2019, som er indplaceret i Motorregistreret (ca. 16.000 lastbiler). Disse last-
biler er automatisk indplaceret i CO2-emissionsklasse 1 (med undtagelse af el- og brint-
lastbiler, som er nul-emissionskøretøjer),
jf. direktivet (EU) 2022/362.
Det betyder, at de
lastbiler, der pr. 14. november 2024 er indplaceret i Motorregistret, samlet set ikke er re-
præsentative for alle danske lastbiler. Motorstyrelsen kan ikke vurdere indplacering i de
tre vægtklasser, da vægtdefinitionerne hører under Transportministeriet. Det har ikke væ-
ret muligt at indhente bidrag inden for fristen.”
Side 2 af 2