Skatteudvalget 2024-25
L 23
Offentligt
2938384_0001.png
18. november 2024
J.nr. 2024 - 1687
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 23 - Forslag til Lov om ændring af lov om vejafgift, brændstofforbrugsaf-
giftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., lov om energiafgift af mineralolie-
produkter m.v. og forskellige andre love. (Gennemførelse af dele af aftale om deludmønt-
ning af Grøn Fond, tilpasning af gennemførelse af aftale om grøn skattereform for indu-
stri m.v., tekniske ændringer af vejafgiftsloven, tilpasning af regler for blandingsbestem-
melsen m.v., ændringer med henblik på at fremme regelefterlevelsen på motorområdet
m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 af 13. november 2024. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra (MFU) Mai Mercado (KF).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
L 23 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 6: MFU spm. om det forventede skatteprovenu fra vejafgiften i hvert af årene 2025-2028 efter en nedsættelse af vejafgiftssatserne som foreslået i L 23
2938384_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for det forventede skatteprovenu fra vejafgiften i hvert af årene
2025-2028 efter en nedsættelse af vejafgiftssatserne som foreslået i L 23?
Svar
Baseret på de provenumæssige konsekvenser i lov nr. 763 af 13. juni 2023 om vejafgift og
de provenumæssige konsekvenser for vejafgiften ved nærværende lovforslag, skønnes vej-
afgiften at indebære et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 1.350 mio. kr. i 2025
der stiger til ca. 1.950 mio. kr. i 2028 (2025-niveau),
jf. tabel 1.
Heri er ikke indregnet pro-
venumæssige konsekvenser ved afskaffelsen af vejbenyttelsesafgiften eller administrative
omkostninger forbundet med vejafgiften.
Tabel 1. Skønnet provenu fra vejafgiften efter vedtagelse af L 23
Mio. kr. (2025-niveau)
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Kilde: Skatteministeriet
2025
1.350
2026
1.300
2027
1.250
2028
1.950
Side 2 af 2