Skatteudvalget 2024-25
L 23
Offentligt
2934024_0001.png
11. november 2024
J.nr. 2024 - 1687
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 23 - Forslag til Lov om ændring af lov om vejafgift, brændstofforbrugsaf-
giftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., lov om energiafgift af mineralolie-
produkter m.v. og forskellige andre love. (Gennemførelse af dele af aftale om deludmønt-
ning af Grøn Fond, tilpasning af gennemførelse af aftale om grøn skattereform for indu-
stri m.v., tekniske ændringer af vejafgiftsloven, tilpasning af regler for blandingsbestem-
melsen m.v., ændringer med henblik på at fremme regelefterlevelsen på motorområdet
m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 1. november 2024. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Christina Olumeko (ALT).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
L 23 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm., om Danmark med nedsættelse af dieselafgiften kommer på samme niveau som Tyskland
2934024_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om Danmark med nedsættelse af dieselafgiften kommer på
samme niveau som Tyskland?
Svar
Det lægges til grund for svaret, at der spørges til
forhøjelsen
af dieselafgiften, som indgår i L
23.
Med lovforslaget forhøjes dieselafgiften med 52 øre pr. liter (2025-priser, ekskl. moms)
pr. 1. januar 2025. Derudover kan bemærkes, at det danske CO
2
e-fortrængningskrav sti-
ger fra 2025. Tyskland forhøjer samtidig både deres nationale CO
2
-kvoter og fortræng-
ningskrav på diesel fra 2025. Det er vanskeligt at skønne over, hvordan ændringer i for-
trængningskrav afspejler sig i prisen på diesel.
Baseret på data for priserne på diesel fra EU Oil Bulletin for august til oktober 2024 har
prisen for en typisk liter diesel ekskl. moms ligget på gennemsnitligt ca. 9,7 kr. pr. liter i
Danmark mod ca. 9,8 kr. pr. liter i Tyskland, og herudfra skønnes prisen på diesel at være
ca. 10 øre pr. liter (ekskl. moms) lavere i Danmark i forhold til Tyskland. Inklusiv moms
skønnes dieselprisen ca. 50 øre pr. liter højere i Danmark end i Tyskland, da momssatsen
er højere i Danmark. Derved skønnes efter afgiftsforhøjelsen alt andet lige en højere pris
på diesel både ekskl. og inkl. moms i Danmark end i Tyskland.
På baggrund heraf og i lyset af de almindelige udsving i priserne på diesel og skønsusik-
kerhed fx i forhold til virkninger fra andre regulatoriske forhold, kan de forventede priser
på diesel i Danmark og Tyskland betragtes som værende omtrent på niveau.
Side 2 af 2