Skatteudvalget 2024-25
L 23
Offentligt
2934009_0001.png
11. november 2024
J.nr. 2024 - 1687
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 23 - Forslag til Lov om ændring af lov om vejafgift, brændstofforbrugsaf-
giftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., lov om energiafgift af mineralolie-
produkter m.v. og forskellige andre love. (Gennemførelse af dele af aftale om deludmønt-
ning af Grøn Fond, tilpasning af gennemførelse af aftale om grøn skattereform for indu-
stri m.v., tekniske ændringer af vejafgiftsloven, tilpasning af regler for blandingsbestem-
melsen m.v., ændringer med henblik på at fremme regelefterlevelsen på motorområdet
m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 29. oktober 2024.
Rasmus Stoklund
/ Kathrine Waage
L 23 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om henvendelsen af 29/10-24 fra KPMG Acor Tax
2934009_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 29. oktober 2024 fra KPMG Acor Tax, jf.
L 23
bilag 3.
Svar
KPMG Acor Tax anfører i henvendelsen, at der i forbindelse med den foreslåede værns-
regel i elafgiftslovens § 5, stk. 4, jf. lovforslagets § 6, er opstået tvivl om forbrugsregistre-
rede virksomheders muligheder for afgiftsfrit at oplade elbiler i visse tilfælde.
Der spørges konkret til, om det vil være i overensstemmelse med den foreslåede bestem-
melse, at virksomheder registreret efter elafgiftslovens § 4, stk. 2, kan anvende afgiftsfrita-
get elektricitet (hvoraf der angives og svares minimumafgift) til følgende forbrug:
1. Egne ladestandere, hvorpå alene virksomhedens egne biler oplades,
2. Egne ladestandere, hvorpå virksomheden tilbyder ladning til eksterne mod betaling,
3. Egne ladestandere, hvorpå virksomheden tilbyder ladning til eksterne uden betaling og
4. Ladestandere som mod betaling drives af eksterne ladeoperatører.
KPMG Acor Tax antager for så vidt pkt. 1-3, med henvisning til SKM2011.259.SKAT, at
virksomheden må anses som forbruger, mens det for pkt. 4 må antages, at den eksterne
ladeoperatør er forbruger.
Kommentar
Elafgiftslovens § 4 a, stk. 1, indebærer, at en virksomhed, som forbruger elektricitet via en
direkte linje, dvs. en elektricitetsforbindelse direkte mellem en elproducent og en elfor-
bruger, kan lade sig forbrugsregistrere hos Skatteforvaltningen, når den opfylder de krav
til forbrugsregistrering, som i øvrigt gælder for elektricitet, der leveres fra det kollektive
net, jf. elafgiftslovens § 4, stk. 3.
Forbrugsregistrering i forbindelse med en direkte linje medfører en likviditetsmæssig for-
del for virksomheden, da den giver virksomheden mulighed for at
nettoafregne
til Skattefor-
valtningen i stedet for først at skulle indbetale det fulde afgiftsbeløb via en faktura til leve-
randøren og herefter søge størstedelen af beløbet tilbagebetalt fra Skatteforvaltningen
Virksomheden skal således ikke betale afgift af denne elektricitet, jf. elafgiftslovens § 5,
stk. 1, litra d, bortset fra minimumsafgift efter energibeskatningsdirektivet. Der foreslås
indsat en værnsregel i § 5, stk. 4, jf. lovforslagets § 6, som skal sikre, at det alene er den
virksomhed, som er forbrugsregistreret og som forbruger elektricitet, der er fritaget for
afgift efter § 5, stk. 1, litra d.
Det
forbrugskriterium,
dvs. hvem der er forbruger, som gælder for elektricitet, der leveres
via en direkte linje, og som modtages af en forbrugsregistreret virksomhed, svarer til det
forbrugskriterium, der i øvrigt finder anvendelse for erhvervsmæssigt forbrug efter elaf-
giftsloven.
Side 2 af 3
L 23 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om henvendelsen af 29/10-24 fra KPMG Acor Tax
2934009_0003.png
I pkt. 1-3 vil den registrerede virksomhed derfor blive anset som forbruger af elektricite-
ten og vil være afgiftsfritaget i overensstemmelse med den foreslåede værnsregel, forudsat
at betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt. Der vil som sagt fortsat skulle angives og beta-
les minimumsafgift.
For pkt. 4 vil det derimod være den eksterne ladestanderoperatør og ikke den registrerede
virksomhed, der vil blive anset som forbruger af elektriciteten. Derfor vil der i dette til-
fælde heller ikke være afgiftsfritagelse.
Side 3 af 3