Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Dina Raabjerg (KF)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J. nr. 2024 - 55387
2024
–
5282
6. november 2024
J.nr. 2024-55387
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 16. oktober 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 1 (L 14), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dina Raa-
bjerg (KF).
Spørgsmål nr. 1:
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til udformning af et ændringsforslag, der sikrer,
at Arbejdstilsynets adgang til boliger, som en arbejdsgiver stiller til rådighed for
ansatte, som led i tilsynets kontrolfunktion, kun kan ske ved forudgående retsken-
delse, hvis ikke der foreligger forudgående frivillig accept fra arbejdsgiver og de(n)
ansatte om, at kontrolbesøget af boligen kan foretages”
Svar:
Der vedlægges forslag til ændringsforslag til L 14, hvorefter Arbejdstilsynet ikke
kan få adgang til boliger som arbejdsgiver stiller til rådighed for ansatte uden for-
udgående retskendelse, hvis ikke der foreligger forudgående frivillig accept fra ar-
bejdsgiver og de(n) ansatte om, at kontrolbesøget af boligen kan foretages.
Herudover indeholder ændringsforslaget også krav om, at eventuelle øvrige bebo-
ere i boligen også skal give samtykke til adgang for Arbejdstilsynet uden forudgå-
ende retskendelse, så disse beboere opnår samme beskyttelse, som de ansatte, som
har fået stillet bolig til rådighed af sin arbejdsgiver. Dette følger ikke af spørgsmå-
let, men er indsat for at tydeliggøre, at eventuelle øvrige beboere skal have samme
adgang for at kræve forudgående retskendelse, uanset de ikke er omfattet af loven i
øvrigt.
Det bemærkes, at der vil være risiko for, at formålet med et tilsynsbesøg forspildes,
hvis Arbejdstilsynet forudgående skal varsle arbejdsgivere og de indkvarterede an-
satte om kontrolbesøget. Dette fremgår også af bemærkningerne til det fremsatte
lovforslag. Ligeledes vil kravet om forudgående retskendelse kunne medføre risiko
for, at formålet med tilsynet forspildes. Ændringsforslaget vil derfor medføre risiko
for, at formålet med selve lovforslaget undermineres.
Det skal ses i lyset af, at formålet med lovforslaget er at sikre, at der ikke sker en
udnyttelse af sårbare arbejdstagere, der bliver indkvarteret af en arbejdsgiver under
uacceptable forhold, som ikke lever op til dansk minimums-standard, og at sikre, at