Indfødsretsudvalget 2024-25
L 136
Offentligt
2982900_0001.png
Ministeren
Indfødsretsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Indfødsretsudvalget har den 6. februar 2025 stillet følgende spørgsmål nr. 4 til L
136 efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministeren,
som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 4 til L 136:
Vil ministeren redegøre for, om betinget frihedsstraf i overensstemmelse med den
nordiske aftale om indfødsret kan medføre udelukkelse fra afgivelse af erklæring
for nordiske statsborgere i 7 år fra tidspunktet for endelig dom, og at det i tilfælde
af vilkårsovertrædelse eller andre forhold, der medfører at en betinget frihedsstraf
skal afsones, er tidspunktet for endelig afsoning, der gælder, og vil ministeren i be-
kræftende fald sikre dette eller yde teknisk bistand til et ændringsforslag herom?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet har lagt til grund for besvarelsen af spørgs-
målet, at der spørges ind til lovforslagets § 1, nr. 1, vedrørende ændringen af ind-
fødsretslovens § 3, stk. 2, nr. 4, der udgør vandelskravet for nordiske statsborgere,
der erklærer sig danske statsborgere.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan på den baggrund henvise til lovforsla-
gets specielle bemærkninger til § 1, nr. 1, hvoraf bl.a. følgende fremgår:
”Perioden skal regnes fra det tidspunkt, hvor personen har udstået
frihedsstraf eller foranstaltning, der kan ligestilles hermed. Friheds-
straf eller foranstaltning, der kan ligestilles hermed, er udstået, når
personen løslades eller udskrives. Ved løsladelse eller udskrivning
forstås første løsladelse eller udskrivning, herunder prøveløsladelse
og prøveudskrivning, samt benådning fra den straf eller anden straf-
feretlig retsfølge af frihedsberøvende karakter, den pågældende var
idømt.
De former for straf og andre sanktioner, der kan være til hinder for
anvendelsen af erklæringsadgangen i indfødsretslovens § 3, stk. 2,
26. februar 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 2396
3112208
Side
1/3
L 136 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om betinget frihedsstraf i overensstemmelse med den nordiske aftale om indfødsret kan medføre udelukkelse fra afgivelse af erklæring for nordiske statsborgere
nr. 4, er ubetinget frihedsstraf eller foranstaltninger efter straffelo-
vens §§ 68, 69 eller 70, jf. Folketingstidende 1998-99, tillæg A, side
1800.”
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan i forlængelse heraf henvise til Folke-
tingstidende 1998-99, tillæg A, side 1800, hvoraf følgende fremgår om indfødsrets-
lovens § 3, stk. 2, nr. 4 (dagældende § 10 B):
”§ 10 B vedrører
nordiske statsborgeres mulighed for at erhverve
dansk indfødsret ved afgivelse af erklæring. Efter forslaget præcise-
res det i overensstemmelse med den nordiske overenskomst, at det
udover frihedsstraf er foranstaltninger, der kan ligestilles med fri-
hedsstraf, som er til hinder for, at nordiske statsborgere kan er-
hverve dansk statsborgerskab ved afgivelse af erklæring. De former
for straf og andre sanktioner, der kan være til hinder for anvendelsen
af erklæringsmuligheden i § 10 B er ubetinget frihedsstraf, forvaring
efter straffelovens § 70 samt dom til anbringelse i hospital for sinds-
lidende eller i institution for personer med vidtgående psykiske han-
dicap, jf. straffelovens §§ 68-69. Derimod er domme, der alene giver
mulighed for anbringelse i sådanne institutioner, ikke til hinder for
afgivelse af erklæring efter § 10 B.
Det bemærkes, at der gennem tiden har udviklet sig en praksis,
hvorefter også betingede domme (med undtagelse af betingede
domme med udsat straffastsættelse) har været til hinder for nordi-
ske statsborgeres erhvervelse af dansk indfødsret ved erklæring. Be-
stemmelsen bør imidlertid fremover - i overensstemmelse med ord-
lyden - anvendes således, at kun de ovenfor opregnede sanktioner,
men ikke betingede domme, skal være til hinder for erhvervelse af
dansk indfødsret ved erklæring efter § 10 B.”
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan på den baggrund oplyse, at de 7 år skal
regnes fra tidspunktet, hvor personen løslades eller udskrives. Det gælder også i
den situation, hvor vilkårene for en betinget dom ikke overholdes, og retten i den
anledning ved dom træffer afgørelse om fuldbyrdelse af fængselsstraffen.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan endvidere oplyse, at Danmark fortolker
den nordiske aftale om statsborgerskab således, at det ikke er muligt at indføre en
ordning, hvor betingede domme udgør en hindring for afgivelse af erklæring om
dansk statsborgerskab.
Spørgsmålet har dog givet anledning til yderligere undersøgelse af de øvrige nordi-
ske landes fortolkning og implementering af aftalen, og Udlændinge- og Integrati-
onsministeriet vil på den baggrund iværksætte en høring af landene.
Side
2/3
L 136 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om betinget frihedsstraf i overensstemmelse med den nordiske aftale om indfødsret kan medføre udelukkelse fra afgivelse af erklæring for nordiske statsborgere
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
Side
3/3