Sundhedsudvalget 2024-25
L 135
Offentligt
2992545_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 19-03-2025
Enhed: Lægemidler
Sagsbeh: emo
Sagsnr.:2024 - 5845
Dok. nr.: 305104
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 til L 135 Forslag til lov om ændring af
lov om forsøgsordning med medicinsk cannabis og om ordning for dyrkning,
fremstillinig mv.v. af medicinsk cannabis (Permanent ordning med medicinsk
cannabis og genfremsættelse efter notifikation for EU-Kommissionen), som
Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 27.
februar 2025. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sundhedsudvalget.
Spørgsmål nr. 1:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 20/2-25 fra Medicinsk Cannabis
Industri (MCI), jf. L 135 - bilag 3?”
Svar:
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) blev sammen med
Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Danmarksdemokraterne, Enhedslisten, Dansk
Folkeparti og Alternativet i november sidste år enige om at gøre ordningen med
medicinsk cannabis permanent. Med aftalen sikres, at patienter, som ikke har haft
tilstrækkelig effekt af andre behandlinger, også fremover kan få udskrevet medicinsk
cannabis af en læge under trygge rammer. Aftalen er derfor med til at skabe tryghed
og forudsigelighed for de patienter, som kan have været bekymret for, om ordningen
med medicinsk cannabis ville fortsætte.
Indledningsvist skal det bemærkes, at medicinske cannabisprodukter ikke er
godkendte lægemidler. Det betyder blandt andet, at medicinske cannabisprodukter
som regel ikke er testede i kliniske forsøg, og derfor er der ikke samme viden om
virkning og bivirkning, som der er ved godkendt medicin. Medicinsk cannabis har
imidlertid vist sig at være et godt alternativ til godkendt medicin for visse patienter,
og derfor sikrer vi med aftalen, at patienter også fremover har muligheden for at
modtage behandling med medicinsk cannabis.
Med aftalen sikrer vi konkret en række forbedringer til gavn for patienterne. Det
følger blandt andet af den politiske aftale, at Lægemiddelstyrelsens vejledning til
læger fagligt skal opdateres og forbedres. Opdateringen af vejledningen skal bidrage
til, at lægerne kan føle sig mere trygge ved at ordinere medicinsk cannabis til deres
patienter. Ligeledes vil Styrelsens for Patientsikkerhed gennemgå og opdatere det
sundhedsfaglige grundlag for styrelsens anbefaling om udstedelse af lægeligt
kørselsforbud til patienter i behandling med medicinsk cannabis. Det følger endvidere
af den politiske aftale, at tilskuddet til medicinsk cannabis videreføres i uændret
form.
Med den politiske aftale sikres samtidig en række forbedringer af erhvervets
rammevilkår, der forbedrer dyrknings- og eksportmulighederne for producenterne af
medicinsk cannabis. Vi gør det blandt andet muligt for erhvervet at anvende
bekæmpelsesmidler i dyrkningen af medicinsk cannabis. Det har været et
L 135 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvorfor lovforslaget ikke indeholder en positivliste med økologiske plantebeskyttelsesmidler, som må anvendes til dyrkning af medicinsk cannabis på linje med, hvad producenter i andre EU-lande
2992545_0002.png
længerevarende ønske i store dele af industrien, og derfor synes jeg naturligvis, at
det er positivt, at vi nu lægger op til at gøre det muligt.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har ikke mulighed for at udarbejde positivlister
med bekæmpelsesmidler, idet Miljøstyrelsen har ansvaret for ansøgninger og
godkendelser om anvendelse af bekæmpelsesmidler. Årsagen er, at alle
bekæmpelsesmidler, der ønskes anvendt i produktionen af medicinsk cannabis, skal
være godkendt til denne anvendelse af Miljøstyrelsen. Når Miljøstyrelsen har
godkendt et bekæmpelsesmiddel, så gælder godkendelsen for alle virksomheder, og
man vil kunne se, hvilke bekæmpelsesmidler der er godkendt til sådan anvendelse
her:
BMD - Miljøstyrelsen.
Herudover får erhvervet mulighed for at importere medicinsk cannabis dyrket i andre
EU-lande (API-ordning) til videreforarbejdning med henblik på, at virksomhederne
kan eksportere disse produkter eller få dem optaget på Lægemiddelstyrelsens liste
over produkter i ordningen.
Hurtigere sagsbehandling af eksempelvis produktgodkendelser er i sagens natur
vigtig for virksomhederne. Af den årsag fremgår det af den politiske aftale, at
vejledningen til virksomhederne skal forbedres for at nedbringe
sagsbehandlingstiden. Herunder skal det undersøges, hvordan virksomheder skal
kunne søge om tilladelse til flere produkter på en gang.
Det bemærkes hertil, at visse dele af den politiske aftale ikke forudsætter lovændring,
herunder forbedring af Lægemiddelstyrelsens vejledninger til læger og virksomheder.
Endelig er der samtidig bred enighed om, at vidensdeling om ordningen med
medicinsk cannabis fortsat er vigtig for både klinikere og erhverv, hvorfor regeringen
og aftalepartierne er enige om, at referencegruppen for medicinsk cannabis skal
videreføres i 2025 og 2026.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2