Transportudvalget 2024-25
L 131
Offentligt
2990698_0001.png
Transportministers Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
17. marts 2025
2025-1085
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. februar 2025 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L131
Forslag til lov om ændring af
færdselsloven, lov om Sund & Bælt Holding A/S og lov om vejafgift
(Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og for-
højelse af bødeniveauet for overtrædelse af vejafgiftsloven m.v.),
som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Mai Mercado (KF).
Spørgsmål nr. 2:
Vil Ministeren tage initiativ til at udarbejde og stille et ændrings-
forslag, der sikrer, at der i vejafgiftslovens § 16, stk. 1, skelnes mel-
lem bevidst snyd og uforsætlige fejl, efter samme model som det er
tilfældet i godskørselsloven og inden for køre. og hviletidsområdet?
Ændringsforslaget skal udformes, så det sikrer, at væsentlige over-
trædelser af vejafgiftsloven, såsom kørsel uden boks (on-board-
unit) eller vejafgiftsbillet, straffes som hidtil med bøde, mens min-
dre uforsætlige overtrædelser, hvor der er monteret en boks, men
opkrævningen ikke er sket ordentligt, ikke straffes med bøde, men i
stedet håndteres ved, at virksomheder gives en tidsfrist på 72 timer
fra virksomheden gøres opmærksom på, at der foreligger en ubetalt
vejafgift, til at efterbetale den ubetalte vejafgift.
Begrundelsen for forslaget til ændringsforslag er at sikre en mere
rimelig sanktionering af overtrædelser af lov om vejafgift, da de nu-
værende sanktioner ikke skelner mellem bevidst snyd og mindre
fejl, såsom udfald på satellitsignal, menneskelige fejl, mv., som
medfører, at en række virksomheder føler, at de bliver straffet
uproportionelt hårdt, selvom de har gjort alt, hvad de kan for at be-
tale afgift og køre i overensstemmelse med loven.
Svar:
Lov om vejafgift § 16, stk. 1, fastsætter, at den, der overtræder § 7,
stk. 1, eller § 8 , stk. 1 eller 5, straffes med bøde, uanset om over-
trædelsen ikke kan tilregnes den pågældende som forsætlig eller
uagtsom. Denne bestemmelse fastsætter, at der er objektivt
L 131 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om ministeren vil tage initiativ til at udarbejde og stille et ændringsforslag, der sikrer, at der i vejafgiftslovens § 16, stk. 1, skelnes mellem bevidst snyd og uforsætlige fejl
2990698_0002.png
Side 2/3
strafansvar for overtrædelse af lov om vejafgift. Årsagen bag mang-
lende betaling af korrekt vejafgift er således ikke afgørende for en
bøde eller bødeforelæg. Vejafgiftslovens jf. § 16, stk. 2, fastsætter
dog, at overtrædelsen ikke anses for at være begået af den registre-
rede ejer eller bruger, jf. lovens § 3, hvis en anden ved brugstyveri
eller berigelseskriminalitet eller på tilsvarende vis uberettiget var i
besiddelse af køretøjet på gerningstidspunktet.
Lov om vejafgift hører under Skatteministeriets ressort. Strafbe-
stemmelsen blev vedtaget af et flertal i Folketinget i juni 2023 ved
lovforslag om lov om vejafgift. Loven udmønter Aftale om kilome-
terbaseret vejafgift for lastbiler fra marts 2023 indgået af regerin-
gen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Fol-
keparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet.
Den i lovforslaget omhandlede foreslåede ændring af vejafgiftslo-
ven angår alene ændring af det vejledende bødeniveau, som er fo-
reslået i 2023 ved vejafgiftsloven, og ikke, om tilregnelseskravet i
vejafgiftsloven (objektivt ansvar) skal ændres.
Baggrunden for, at der er valgt et objektivt strafansvar for overtræ-
delse af vejafgiftslovens regler er behandlet i forarbejderne til lov
nr. 763 af 13. juni 2023, jf. Folketingstidende 2022-23, tillæg A, L
74 som fremsat, side 714-715 (pkt. 3.1.3.6.1.).
Det følger blandt andet af forarbejderne, at ”For
at sikre, at den fo-
reslåede vejafgiftsordning overholdes, er det vurderingen, at der
bør indføres et objektivt ansvar i forbindelse med den foreslåede
automatiske digitale kontrol.
Det objektive ansvar vil sikre en hurtig og effektiv håndtering af
sager om overtrædelse af vejafgiftsordningen, hvilket har væsent-
lig betydning i forhold til opfattelsen af kontrollen med vejafgiften
som effektiv og dermed efterlevelsen af ordningen og opnåelsen af
den tilsigtede klimaeffekt.”
Jeg skal endvidere henvise til forarbejderne, hvor den nærmere
baggrund for og overvejelser ved indførelse af objektivt ansvar er
uddybende behandlet.
Endelig bør det indgå i overvejelserne, at en svækkelse af håndhæ-
velsen antagelig mest vil være til fordel for udenlandske vogn-
mænd, idet håndhævelsen over for disse som udgangspunkt er
mere vanskelig end håndhævelsen over for danske vognmænd, jf.
også initiativet i nærværende lovforslag om nægtelse af passage af
faste forbindelser.
L 131 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om ministeren vil tage initiativ til at udarbejde og stille et ændringsforslag, der sikrer, at der i vejafgiftslovens § 16, stk. 1, skelnes mellem bevidst snyd og uforsætlige fejl
2990698_0003.png
Side 3/3
Det ønskede ændringsforslag vedrører ikke det fremsatte lov-
forslag, men tilsigter en anden, mere grundlæggende ændring af
ordningen. En sådan ændring har ikke været omfattet af den of-
fentlige høring, og der bør derfor i givet fald gennemføres en of-
fentlig høring af ændringsforslaget. Jeg vil derfor ikke tage initiativ
til at udarbejde og stille det ønskede ændringsforslag om ændring
af tilregnelseskravet i i forbindelse med nærværende forslag til æn-
dring til lov om vejafgift.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen