Transportudvalget 2024-25
L 131
Offentligt
2990706_0001.png
Transportministers Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
17. marts 2025
2025-1085
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. marts 2025 stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L131
Forslag til lov om ændring af færd-
selsloven, lov om Sund & Bælt Holding A/S og lov om vejafgift
(Opkrævning af køretøjsrelaterede bøder og kontrolafgifter og for-
højelse af bødeniveauet for overtrædelse af vejafgiftsloven m.v.),
som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Kenneth Fredslund Petersen (DD).
Spørgsmål nr. 12:
Vejafgiftssystemet kan lave ”gap-closing”, hvis der f.eks. er udfald i
gps-signalet til vejafgiftsboksen. Kan ministeren redegøre for mu-
lighederne og begrænsningerne i ”gap-closing’en”, f.eks. afstands-
eller tidsmæssige faktorer eller andre forhold? Det kan ske, at den
faktisk kørte rute under udfaldet i gps-signal
ikke svarer til ”gap-
closing’en”. Kan ministeren oplyse, hvordan en vognmand, der har
fået en bøde i denne situation, skal dokumentere den faktisk kørte
rute i forbindelse med indsigelse mod bøden?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra Sund &
Bælt Holding A/S, som jeg kan henholde mig til:
”Gap closing er en funktionalitet, der gør det muligt at skabe sam-
menhæng i ruterne i de tilfælde, hvor data fra køretøjsudstyret
mangler, f.eks. som følge af signaludfald eller strømudfald, eller er
af dårlig kvalitet.
I de tilfælde vil algoritmer i beregningsmotoren forsøge at gen-
skabe den mest sandsynlige rute mellem de kendte GPS-punkter
ud fra en række forskellige parametre, såsom tid, distance og ha-
stighed, samt mulige ruteoptioner i kortet, f.eks. ensretning. Funk-
tionaliteten er implementeret med henblik på at forebygge bøder
for perioder, hvor data er mangelfuld. Algoritmerne vil forsøge at
gap close for udfald i varighed op til 24 timer.
L 131 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm., om ministeren vil redegøre for mulighederne og begrænsningerne i forhold til gap closing, f.eks. afstands- eller tidsmæssige faktorer eller andre forhold
2990706_0002.png
Side 2/2
Begrænsningen kan være, at det ved store udfald i data ikke altid er
muligt at skabe en sandsynlig rute og derved gap close ruten kor-
rekt. I de tilfælde, hvor det ikke er muligt at gap close, eller hvor
der gap closes anderledes, end hvor der faktisk er kørt, vil det i
mange tilfælde ikke resultere i en bøde, da der i kontrolprocessen
er indbygget en tidsmæssig tolerance, der tager højde for, om der
er modtaget data fra køretøjet i en tidsperiode før og efter kontrol-
tidspunktet. Denne tolerance er implementeret for at minimere ri-
sikoen for at udsende bøder ved tekniske fejl eller fejlbehæftet gap
closing. I de tilfælde hvor vognmanden får en bøde, er det fordi af-
vigelsen er større end den tolerance, systemet har indbygget.
I tilfælde af, at den faktiske kørte rute under et udfald, ikke svarer
til den, der er gap-closet, og vognmanden har fået en bøde, kan
vognmanden gøre indsigelse mod bøden og indsende dokumenta-
tion i form af egen GPS-tracking, videomateriale eller lign. I disse
tilfælde vil det være en samlet vurdering af materialet.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen