Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 12
Offentligt
2924827_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024
5156
24. oktober 2024
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. oktober 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
1 (L 12), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 1:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilken betydning de tal og oplysninger, der præsen-
teres i ministerens orientering til Beskæftigelsesudvalget om udviklingen på kon-
tanthjælpsområdet jf. BEU alm. del bilag 280 har haft på lovforslaget?”
Svar:
Aftaleøkonomien i de tre aftaler, der blev indgået på kontanthjælpsområdet i okto-
ber 2023, er baseret på det tilgængelige datagrundlag i kontanthjælpsmodellen ved
aftaleindgåelse. Således tager den samlede aftaleøkonomi afsæt i de senest tilgæn-
gelige og fuldkomne registeroplysninger fra 2019, hvorefter målgruppens størrelse
er fremskrevet til 2025-niveau. Samme datagrundlag er anvendt i lovforslaget. Af
de tre aftaler er
Aftale om skærpede optjeningsregler for kontanthjælp
allerede ble-
vet vedtaget af Folketinget i maj 2024.
Som det fremgår af BEU alm. del bilag 280 af 26. september 2024 (samling 2023-
24), er antallet af faktiske personer i kontanthjælpssystemet rekordlavt i 2024. På
den baggrund har Beskæftigelsesministeriet udarbejdet et estimat for, hvor mange
der forventes at blive indplaceret på de tre nye satser mindstesats, grundsats og for-
højet sats, såfremt kontanthjælpsreformen var gældende i maj 2024. Med betydelig
usikkerhed estimeres det under disse forudsætninger bl.a., at omtrent 13.000 fuld-
tidspersoner i
faktisk
niveau ville have været indplaceret på mindstesatsen i maj
2024. I aftaleøkonomien blev det estimeret, at antallet af mindstesatsmodtagere
strukturelt
ville udgøre ca. 22.000 fuldtidspersoner i 2025.
Det skal fremhæves, at der ikke kan foretages en direkte sammenligning mellem de
faktiske niveauer i maj 2024 og de forudsatte strukturelle niveauer. Forskellen heri
afspejler bl.a., at der i 2024 er færre kontanthjælpsmodtagere, hvilket følger af den
aktuelle konjunktursituation. Det er desuden usikkert, om øjebliksbilledet i maj
2024 er retvisende for antallet af kontanthjælpsmodtagere, når det nye kontant-
hjælpssystem træder i kraft medio 2025. Det er bl.a. forventningen, at ledigheden
gradvist vil stige de kommende år. Et øjebliksbillede i maj 2024 får således ikke
betydning for aftalen om en ny arbejdspligt.
L 12 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om hvilken betydning de tal og oplysninger, der præsenteres i ministerens orientering til Beskæftigelsesudvalget om udviklingen på kontanthjælpsområdet har haft på lovforslaget
Det følger naturligt af ovenstående, at de estimerede virkninger på den strukturelle
beskæftigelse forbundet med aftalen om en ny arbejdspligt forudsættes uændret.
Det vurderes således, at aftalen om en ny arbejdspligt vil medføre en forøgelse af
den strukturelle beskæftigelse svarende til cirka 300 fuldtidspersoner i 2026 og
frem.
Beskæftigelsesministeriet vil fortsat følge udviklingen tæt.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2