Udvalget for Landdistrikter og Øer 2024-25
L 116
Offentligt
2967467_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
1240 København K
Udvalget for Landdistrikter og Øer har ved brev af 10. januar 2025 bedt om min
besvarelse af spørgsmål 8 til L 116
Forslag til lov om ændring af lov om plan-
lægning og lov om udlejning af fast ejendom til ferie- og fritidsformål m.v. og cam-
pering m.v. (Tilpasning af det statslige tilsyn med kommunernes fysiske planlæg-
ning og undtagelse fra krav om tilladelse ved erhvervelse af fast ejendom som følge
af opgavebortfald).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Susie Jessen (DD).
Spørgsmål 8
”Hvordan
vil ministeren sikre sig, at loven ikke medfører flere aflastningscentre,
og er det hensigten, at lovens effekt på aflastningscentre skal evalueres?”
Svar:
Med lovforslaget foreslås det, at aflastningsområder uden for hovedstadsområ-
det ikke længere vil indgå i de nationale interesser i kommuneplanlægningen.
De nationale interesser i kommuneplanlægningen vil stadig omfatte landsplan-
direktiver
herunder landsplandirektiv for detailhandel i hovedstadsområdet,
hvori der er fastlagt en række aflastningsområder.
Som oplyst i lovforslaget er det i dag en national interesse at sikre, at kommune-
planen ved udlæg af aflastningsområder indeholder en fyldestgørende redegø-
relse for, at der er et tilstrækkeligt kundegrundlag for etablering af et aflast-
ningsområde med flere butikker.
Lovforslaget indeholder derimod ikke forslag om materielle ændringer af plan-
lovens regler om kommunernes planlægning for aflastningsområder. I den for-
bindelse kan jeg tilføje, at jeg generelt har tillid til, at kommunerne overholder
lovgivningen.
Efter planloven kan der ud over bymidter og bydelscentre udlægges arealer til
aflastningsområder i byer, hvor der er et tilstrækkeligt kundegrundlag, bl.a. for
at give plads til butikker, som ikke uden videre kan placeres i bymidten.
Det følger af planlovens § 11 e, stk. 5, at redegørelsen for den del af kommune-
planen, der indeholder rammer for aflastningsområder, skal indeholde en rede-
gørelse for det kundegrundlag, som etableringen af nye butikker baseres på, og
det opland, som aflastningsområdet henvender sig til, samt en vurdering af, 1)
hvordan det planlagte aflastningsområde kan styrke konkurrencen med et
større vareudvalg og lavere priser til fordel for forbrugerne, 2) hvordan det plan-
lagte aflastningsområde kan påvirke butiksforsyningen i bymidten i de mindre
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 464166
Dato: 20. januar 2025
L 116 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om sikring og evaluering af lovens effekt på aflastningscentre
2967467_0002.png
oplandsbyer og i landdistrikterne, og 3) hvordan det planlagte aflastningsom-
råde, bl.a. set i forhold til kommunens størrelse, forventes at påvirke byens sam-
lede oplandseffekt i forhold til nabokommuner.
Forslag til kommuneplaner og lokalplaner, der omfatter udlæg af arealer til af-
lastningsområder, skal samtidig med offentliggørelsen sendes i høring til samt-
lige nabokommuner.
En kommunalbestyrelse kan fremsætte indsigelse mod en nabokommunes plan-
forslag, hvis forslaget har væsentlig betydning for kommunens udvikling.
Desuden kan jeg oplyse, at ministeren for byer og landdistrikter ifølge planloven
hvert fjerde år afgiver en redegørelse til Folketinget, der belyser og vurderer ud-
viklingen i kommune- og lokalplanlægningen for detailhandelsstrukturen.
Som følge af ordførerens spørgsmål vil jeg sikre, at kommunernes brug af plan-
lovens mulighed for at planlægge for aflastningsområder, vil blive en del af
denne detailhandelsredegørelse, for på den måde at evaluere lovforslagets ef-
fekt.
Morten Dahlin
/ Lise Marie Buhl
Akt nr.: 464166
Side 2