Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 115
Offentligt
2979258_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Nick Zimmermann (DF)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 4632
18. februar 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. februar 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
5 (L 115), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Beskæftigel-
sesudvalget.
Spørgsmål nr. 5:
”Vil
ministeren redegøre for, hvorvidt den samlede cyklus (strakspåbud der fører til
intensiveret tilsyn, gennemførelse af intensiveret tilsyn, varsling om risiko for på-
bud og påbud m.v.) skal starte forfra, hvis Arbejdstilsynet ikke har fundet grundlag
for at give påbud om entreprenørstop senest præcis 9 dage efter Arbejdstilsynets
varsel, jf. § 77 a, stk. 1, nr. 4 og 5?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Arbejdstilsynet,
der oplyser følgende:
”Det
forudsættes, at Arbejdstilsynet kan give påbud om entreprenørstop, hvis der
efter varslet afgives yderligere ca. 2-5 strakspåbud i forbindelse med ca. 1-2 til-
synsbesøg inden for ca. 1 uge. Det fremgår af lovbemærkninger til lovforslagets §
77 a, stk. 1, nr. 5.
Hvis der ikke er fundet grundlag for at afgive påbud om entreprenørstop senest 9
dage efter, at Arbejdstilsynet har afgivet varsel om entreprenørstop, vil det intensi-
verede tilsyn afsluttes. Det følger af lovbemærkningerne til § 77 a, stk. 1, nr. 5.
Derefter skal der startes et nyt forløb med intensiveret tilsyn, før et eventuelt varsel
og påbud om entreprenørstop
kan blive aktuelt.”
Jeg henholder mig til Arbejdstilsynets oplysninger.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister