Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Nick Zimmermann (DF)
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024 - 4632
18. februar 2025
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. februar 2025 stillet følgende spørgsmål nr.
2 (L 115), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Beskæftigel-
sesudvalget.
Spørgsmål nr. 2:
”Vil
ministeren udarbejde et skema, der viser vejen til entreprenørstop, herunder
alle betingelser i de forskellige faser frem mod entreprenørstoppet?”
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Arbejdstilsynet,
der oplyser følgende:
”Forløbet
frem mod et påbud om entreprenørstop vil
jf. tabel 1
indebære, at:
1
Arbejdstilsynet intensiverer sit tilsyn med arbejdet på byggepladsen i ca. 4
uger. Forinden har Arbejdstilsynet givet entreprenøren og bygherren med-
delelse herom.
Under det intensiverede tilsyn afgiver Arbejdstilsynet ca. 5-15 påbud til
mindst to virksomheder på byggepladsen, pga. overtrædelser med betydelig
fare for de ansattes eller andres sikkerhed eller sundhed, og der er nærlig-
gende risiko for, at påbuddene ikke er tilstrækkelige til at sikre den nødven-
dige forebyggelse af alvorlige arbejdsulykker og sundhedsskadelige påvirk-
ninger på byggepladsen.
a. På mindre byggepladser, hvor der er færre beskæftigede
(50 beskæftigede eller derunder) vil antallet af påbud forud
for et varsel om entreprenørstop være i den lavere ende af
ca. 5-15 påbud. Tilsvarende vil gælde for byggepladser, der
er organiseret ved, at bygherren har indgået aftaler med
flere entreprenører om udførelsen af arbejdet på byggeplad-
sen (fagentrepriser).
b. På større byggepladser, hvor der er mange beskæftigede
(over 50 beskæftigede), vil antallet af påbud forud for et
varsel om entreprenørstop være i den højere ende af ca. 5-
15 påbud. Det vil gælde tilsvarende for byggepladser, der er
2