Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
23-01-2025
J nr.
2022 - 1944
Akt-id
581535
Svar L 111 – spm. 4
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 9. januar 2025 stillet mig
følgende spørgsmål om L 111 Forslag til lov om styrket beredskab i energisekto-
ren, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dina
Raabjerg (KF)
Spørgsmål 4
Det fremgår af høringsnotatet til lovforslaget - men desværre ikke af fremstillingen
af lovforslaget - at lovforslaget indebærer en overimplementering af CER-direkti-
vet og NIS2-direktivet. Der kan f.eks. henvises til høringssvarene fra Dansk E-
mobility, Vestas og Green Power Denmark jf. L 111 – bilag 1 »Eksterne hørings-
svar« side 27, 32, 91 og 460. Vil ministeren oversende en liste over krav, der går
videre end de to EU-direktiver med en begrundelse for indførelsen af hvert af
disse ekstra krav og en vurdering af hvert af disse krav i forhold til den byrde, der
pålægges virksomhederne.
Svar
Med lovforslaget og den udmøntende bekendtgørelse om modstandsdygtighed
og beredskab i energisektoren, som er sendt i offentlig høring den 16. december
2024, foreslås der indført en række krav, som Klima-, Energi- og Forsyningsmini-
steriet vurderer går videre end kravene i NIS 2- og CER-direktivet.
Der foreslås indført krav inden for 12 områder. Det bemærkes, at enkelte af disse
områder i et vist omfang overlapper med NIS2- og CER-direktivet. Kravene fore-
slås indført med henblik på at øge energisektorens robusthed. Kravene er pri-
mært målrettet de mest forsyningskritiske virksomheder, som er tildelt niveau 4
og 5, og vurderes at være proportionale. De 12 områder er oplistet nedenfor, li-
gesom formålet er beskrevet.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
1. Alarmberedskab
Det foreslås, at virksomheder i niveau 4 og 5 skal have alarmer på deres forsy-
ningskritiske anlæg, der sikrer, at virksomhederne i realtid kan opdage og regere
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/4