Transportudvalget 2024-25
L 107
Offentligt
2983308_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
26. februar 2025
Opfølgning på besvarelse af spørgsmål 23 ad L 107 stillet af udvalget
den 20. marts 2024 efter ønske fra ikke medlem af udvalget (MFU)
Marianne Bigum (SF)
Spørgsmål:
Har ministeren som en del af dette arbejde foretaget en vurdering af regel-
saneringsmuligheder med henblik på at undersøge, om denne nye Bære-
dygtighedsrapportering overflødiggør eventuelle eksisterende danske mil-
jørapporteringskrav? Målet ville være at regelforenkle og undgå dobbelt-
rapportering?
Svar:
I min besvarelse af d. 15. april 2024 oplyste jeg, at Erhvervsministeriet ville
kontakte relevante myndigheder for at undersøge nærmere, om der er over-
lappende rapporteringskrav på miljøområdet. Miljøstyrelsen og Energisty-
relsen har foretaget en overordnet screening af potentiel overlappende rap-
portering med fokus på overlap mellem eksisterende regulering og udvalgte
bæredygtighedsstandarder i European Sustainability Reporting Standards
(ESRS) under CSRD.
Miljø-
og Ligestillingsministeriet har oplyst følgende: ”Miljøstyrelsen
har
foretaget en screening af mulige overlap på Miljø- og Ligestillingsministe-
riets ressortområde. Screeningen viser eksempler på overlap, som udsprin-
ger af EU-regulering, men det er uklart, om det er muligt at samordne ind-
rapportering af data på tværs af reguleringen i fælles indberetningssyste-
mer, fordi de juridiske definitioner og afgrænsninger er forskellige fra bæ-
redygtighedsstandarderne i regi af CSRD. Rapportering ifølge bæredygtig-
hedsstandarderne kan derfor ikke umiddelbart overflødiggøre eksisterende
miljøindrapporteringskrav.”
Klima-, Energi-
og Forsyningsministeriet har oplyst følgende: ”Energisty-
relsen har foretaget en screening af mulige overlap på Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriets ressortområde. Energistyrelsen har ikke identifice-
ret et direkte overlap mellem kravene i CSRD og eksisterende rapporte-
ringskrav som følge af Handlingsplan for energisyn og klimasyn, Energi-
producenttællingen, CO
2
e-fortrængningskrav til faste biomassebrændsler
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 107 - 2024-25 - Supplerende svar på spørgsmål 23: Spm. om de håndhævelsesmæssige udfordringer ved de lempeligere krav til udlejning af busser og chauffører fra chaufførvirksomheder, som Rigspolitiet har gjort opmærksom på
2/2
og VE-brændstoffer til transport samt kvoteordningen. Der er dog overlap
imellem de grundlæggende energiforbrugsdata-punkter, som virksomhe-
derne skal anvende på tværs af rapporteringerne. Bl.a. som konsekvens
heraf er Energistyrelsen i gang med at se på, hvordan man kan hjælpe virk-
somhederne med at genkende energiforbrugsdata-punkterne i de eksiste-
rende indberetningskrav og kommende bæredygtighedsrapportering.”
Derudover kan jeg oplyse, at Erhvervsstyrelsen aktuelt er i dialog med Be-
skæftigelsesministeriet med henblik på at afdække potentielle overlap mel-
lem rapporteringskravene vedr. lønåbenhed i den relevante ESRS, løngen-
nemsigtighedsdirektivet, som er ved at blive implementeret, og ligelønslo-
ven.
EU's konkurrenceevne er udfordret, og udviklingen i EU's produktivitet
halter efter USA. Både Kina og USA fører aktiv industripolitik for at styrke
deres innovation og produktion af bl.a. strategiske teknologier. Derfor er
der i EU og Danmark stort fokus på at styrke EU's konkurrenceevne. Det
kræver bl.a. maksimalt fokus på at reducere byrderne fra EU-reguleringen
på erhvervslivet. Her kommer den faste kreds af ministre i spil, som skal
sikre et systematisk blik på byrdelettelser for dansk erhvervsliv, og sørge
for, at virksomhederne er i fokus, når nye EU-regler behandles. Regeringen
arbejder for en ambitiøs tilgang til den første omnibus-forenklingspakke,
hvor der leveres betydelige byrdereduktioner samtidig med, at formålet
med reglerne opretholdes. Det indebærer bl.a., at ikrafttrædelsen af rappor-
teringskrav udskydes for den næste bølge af virksomheder, at færre virk-
somheder omfattes af reglerne, samt at rapporteringskravene reduceres og
forenkles.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov