5. juli 2024
Anmodning om bidrag til lov om ændring af lov om buskørsel og lov
om godskørsel (Regelforenkling for vejtransportvirksomheder)
Ad § 6.
Der ønskes defineret, at der er tale om de bekræftede kopier af tilladelsen der skal medbringes i
køretøjet. Flere vognmænd har været i tvivl om man skal/kan have originaltilladelsen i køretøjet og
anvende den til godskørsel for fremmed regning på lige vilkår som de bekræftede kopier.
Det bør endvidere tilføjes ”Den bekræftede kopi af EU-fællesskabstilladelsen skal medbringes i
køretøjet både ved kørsel med læs, ved tomkørsel/kørsel uden gods, både ved kørsel med gods for
fremmed regning og firmakørsel udført med køretøj godkendt til godskørsel for fremmed regning.
Den bekræftede kopi af EU-Fællesskabstilladelsen skal på forlangende fremvises til
politiet/kontrolmyndigheden”.
Der har været flere episoder, hvor chaufføren/vognmanden påberåber sig at køre firmakørsel, og
således ikke mener at skal have en bekræftet kopi af EU-Fællesskabstilladelsen med. Der har været
tvivl-tilfælde hvor vognmanden kører med gods og efterfølgende lader tilladelser cirkulere med
godset, således ved tomkørsel eller uden sættevogn undlader at medbringe tilladelsen.
Det er ikke klart defineret at den bekræftede kopi af EU-Fællesskabstilladelsen skal fremvises på
forlangende. Det er en lovtekst-passage der er ”røget” ud i forbindelse med tidligere rettelser til
loven.
Det bør tilføjes i lovteksten at tilladelsen og de tilhørende bekræftede kopier ikke være tildækket,
forseglet med plastik, lamineret eller anden form for omslag.
Dette henset til at politiet/kontrolpersonalets kontrol vanskeliggøres idet, det papirets beskaffenhed
og tykkelse ikke kan kontrolleres ved undersøgelse af en tilladelse der er lamineret. Papirets
tykkelse er ofte det første tungvognsbetjenten mærker. Der er flere eksempler på flotte udførte
kopier som dog er trykt på en anden type papir. Derudover vil laminering ødelægge nogle af
sikkerhedselementerne (hologram og taktile bogstaver).
Ad. § 6a.
Det bør kraftigt overvejes at tilføje dokumentationskrav for at chaufføren kommer fra et godkendt
chaufførvikarvirksomhed, evt. i form af blanketten der er påkrævet i bekendtgørelse om godskørsel
1395 af 2024 § 33. Særligt i forhold til at effektivisere kontrollen, specielt efter indførelsen af
udstationeringsreglerne, således chaufføren med det samme kan fremlægge dokumentation for at
han er ansat og udlejet fra en chaufførvikarvirksomhed.
TCN har i tidligere indsendt forslaget i forbindelse med høring af ændring af bekendtgørelse 1395.
Ad. § 33.
En kopi af blanketten skal chaufføren medbringe og på forlangende fremvise i
forbindelse med en kontrol.
Politiet har på den måde mulighed for at se chaufføren kommer fra et
chaufførvikarvirksomhed, således der også kan føres kontrol om godkendelsen heraf.