Bemærkninger til forslag til lov om ændring af lov om buskørsel og lov om godskørsel (Regelforenkling for
vejtransportvirksomheder)
Sendt:
19-08-2024 11:52
Titel:
Til Transportministeriet
Justitsministeriet har i anledning af høring af forslag til lov om ændring af lov om buskørsel og lov om godskørsel
(Regelforenkling for vejtransportvirksomheder) indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Midt- og Vestsjællands Politi, der har
anmodet landets tre tungvognscentre om bidrag.
Midt- og Vestsjællands Politi har herefter fremsat følgende bemærkninger til udkastet:
Buskørselsloven
Lovforslagets § 1, nr. 2 – tilladelse til buskørsel
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 2, at buskørselslovens § 1, stk. 1, 1. pkt., ændres således, at ”dansk
indregistreret” erstattes med ”et”. Det fremgår, at den foreslåede ændring er en sproglig forenkling og
præcisering, som ikke ændrer gældende ret.
Midt- og Vestsjællands Politi skal hertil bemærke, at der gælder forskellige regler på buskørsels- og
godskørselsområdet, hvorfor der kan være en håndhævelsesmæssig fordel i at opretholde en
differentieret formulering. Opmærksomheden henledes i den forbindelse særligt på, at der gælder
andre regler i forhold til muligheden for at anvende ikke-dansk indregistrerede køretøjer til godskørsel
for fremmed regning, idet udlejningsdirektivet ikke er gældende for busser.
Lovforslagets § 1, nr. 3 – definition af erhvervsmæssig personfordring
Det fremgår af lovforslagets § 1, nr. 3, at definitionen af erhvervsmæssig personbefordring foreslås
ændret, således at de opremsede betingelser fremadrettet bliver kumulative, jf. den foreslåede § 1, stk.
3.
Der vil således alene være tale om erhvervsmæssig persontransport, hvis alle tre betingelser i den
foreslåede § 1, stk. 3, er opfyldt. Det fremgår af lovforslaget, at ændringen vil medføre, at det
fremadrettet alene er professionaliserede buskørselsvirksomheder, der bliver omfattet af
tilladelseskravet, og at definitionen sidestilles med den definition, som fremgår af artikel 2, nr. 2, i
forordning om fælles regler for vejtransporterhvervet.
I den nugældende buskørselslovs § 1, stk. 3, skal blot én af betingelserne opfyldes for at være omfattet
af tilladelseskravet for buskørsel. Der er således tale om en lempelse i forhold til den nugældende
definition, og der vil med den foreslåede ændring være flere tilfælde, hvor der ikke er tale om
erhvervsmæssig personbefordring.
Da der med lovforslaget tillige foreslås lempeligere krav til udlejning af busser og chauffører fra
chaufførvikarvirksomheder, er det vurderingen, at lovforslaget vil medføre, at det i et
håndhævelsesmæssigt perspektiv er vanskeligere at fastslå, hvornår en kørsel er tilladelseskrævende og
omfattet af begrebet erhvervsmæssig personbefordring. Lempelsen vil helt konkret medføre en mere
kompliceret kontrol i de tilfælde, hvor der er tvivl om, at en transportvirksomhed opfylder alle tre
betingelser, idet det efterforskningsmæssigt vil kræve afhøring af passagerer, undersøgelse af, hvorvidt
der udføres transport mod vederlag og om transporten er virksomhedens primære formål.
Lovforslagets § 1, nr. 21 – tilbagekaldelse af tilladelse
Den foreslåede § 14, stk. 1, vedrører de tilfælde, hvor en tilladelse udstedt i medfør af lovens § 1, stk. 1,
kan tilbagekaldes, hvis indehaveren ikke længere opfylder vandelskravet, som følge af, at
vedkommende i forbindelse med udførelse af erhvervet groft eller gentagne gange har overtrådt