Kulturudvalget 2024-25
L 97
Offentligt
2951283_0001.png
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tel
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
6. december 2024
Folketingets Kulturudvalg har den 25. november 2024 efter ønske fra Søren Sønder-
gaard (EL), stillet mig følgende spørgsmål 1 ad (L 97), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål 1:
”Vil
ministeren med henvisning til spørgerens bemærkninger under 1. behandling yde
teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag til lovforslaget, som indebærer, at
kulturregioner, hvor et antal kommuner har indgået en regionale kulturaftale, fortsat
kan modtage statslig støtte fra de midler, som er afsat til dette formål. Staten indgår
ikke længere som part i disse kulturaftaler. Kommunerne, som ikke indgår i en kultur-
region, modtager ikke støtte.”
Svar
Først og fremmest vil jeg gerne takke for en god og konstruktiv førstebehandling af lov-
forslaget. Dertil vil jeg gerne understrege, at det ligger mig meget på sinde, at Kultur-
ministeriet altid bistår med at fremme Folketingsarbejdet, herunder ved at yde teknisk
bistand til ændringsforslag.
Kulturministeriet har dog oplyst, at det ikke er muligt at yde teknisk bistand i form af
udarbejdelse af et ændringsforslag, der imødekommer spørgerens ønske. Dette skyldes,
at de konkrete tilskud til kulturregioner ikke reguleres i de love, der indgår i lovforsla-
get (L 97), men i stedet fastsættes i anden lovgivning, herunder finansloven og udlod-
ningsloven. Lad mig uddybe:
Udmøntningen af de midler, der i dag indgår i kulturaftalerne, beskrives alene i bemærk-
ningerne til lovforslaget, og disse kan ikke ændres efter førstebehandlingen, når ikke der
er tale om bemærkninger til nye bestemmelser men alene bemærkninger Og sådanne nye
bestemmelser om de konkrete tilskud kan som nævnt ikke udformes i lov om Kulturmi-
nisteriets kulturaftaler med kommuner m.v. og om regionernes opgaver på kulturområ-
det (frem over lov om regionernes opgaver og kommunernes samarbejde på kulturområ-
det), da tilskuddene har hjemmel i henholdsvis finansloven og udlodningsloven.
Kulturaftalerne har samlet set tre finansieringskilder:
Dok. nr. 196215
L 97 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag om, at kulturregioner fortsat kan modtage statslig støtte fra de midler, som er afsat til det
Kun kulturregion Aarhus og Midt- og Vestsjælland modtager
en kulturel rammebevilling,
som reelt er en teknisk flytning af midler på finansloven. Der er således tale om faste
tilskud, der frem for at blive udbetalt direkte til kulturaktører udbetales til de samme
aktører via kulturregionerne. Fremover udbetales disse midler direkte til kulturaktø-
rerne ligesom i de andre områder af landet. Hvis dette ønskes ændret, skal det ske på
finansloven.
De
tidligere amtslige tilskud
har staten udbetalt siden amternes nedlæggelse. Syv kul-
turregioner har indgået aftaler om at modtage disse i forbindelse med deres kulturaftale
med henblik på, at kulturregionerne kan videreformidle midlerne til kulturaktører. Her
har regeringen allerede lagt op til, at de pågældende syv kulturregioner skal fortsætte
samarbejdet for at kunne modtage tidligere amtslige tilskud. Ellers overtages de af staten
med henblik på direkte udbetaling til tilskudsmodtagere (kulturaktører). Dette er således
i tråd med intentionen i spørgsmålet fra Søren Søndergaard.
Endelig er der
udviklingsmidler
fra det kulturelle aktstykke, der kan anses for at være
den økonomiske kerne i de hidtidige kulturaftaler. Disse midler gives til samtlige tolv
kulturregioner og er ikke bundet op på faste tilskud eller lignende. Det er disse tilskud,
der hidtil har udløst et 50:50 medfinansieringskrav til kommunerne. Regeringen øn-
sker, at udviklingsmidlerne fortsat skal gives til kulturregioner uden krav om samar-
bejde. Regeringen ønsker endvidere at imødekomme et ønske om flerårig budgetsikker-
hed ved på næstekommende finanslovsforslag at indbudgettere forventede indtægter fra
det kulturelle aktstykke på finansloven frem til og med 2028.
Da udviklingsmidlerne uddeles årligt i henhold til udlodningsloven, er det ikke muligt i
forbindelse med behandlingen af det aktuelle lovforslag at ændre på eller endeligt fast-
lægge, hvordan de fordeles. Et lovforslag kan ændres undervejs, fra det fremsættes, til
det vedtages, men der kan ikke ændres i lovgivning, som ikke er omfattet af lovforsla-
get. Der kan derfor ikke ændres i udlodningsloven ved dette ændringsforslag, idet der
ikke tale om samme lovgivning omfattet af lovforslaget.
Dertil vil jeg også bemærke, at netop afbureaukratisering, frisættelse af kommunerne og
nedlæggelse af statslige årsværk er nogle af hovedformålene med lovforslaget, hvilket et
statsligt krav om at fastholde hidtidige kultursamarbejder på tværs af kommunerne ville
bryde med.
Med venlig hilsen
Jakob Engel-Schmidt
Side 2