Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
L 95 Bilag 1
Offentligt
2932699_0001.png
Anke styre isen
Børne- og Undervisnings
ministeriet (BUVM)
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af
dagtilbudsloven (Justering af regler om bedre fordeling af børn i
daginstitutioner og obligatorisk læringstilbud).
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
1. juli 2024
J.nr. 24-63823
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
Ankestyrelsen
ast©ast.dk
sikkermail@asLdk
EAN-nr.:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
L 95 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2932699_0002.png
BUPL
Att.: Jonas Barlyng
Børne- og Undervisningsministeriet
Dato:
22-08-2024
ORG-2018-06134
Sagsbehandler: Christina Elling Skarving
Høring vedrørende forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Justering af regler om
bedre fordeling af børn i daginstitutioner og obligatorisk læringstilbud)
BUPL og BUPL’s Lederforening takker for muligheden for at afgive høringssvar. Herunder
følger et fælles høringssvar på vegne af begge organisationer.
BUPL og BUPL’s Lederforening er principielt imod loven om hhv, bedre fordeling af børn i
daginstitutioner og obligatorisk læringstilbud, dels fordi de indebærer en forringelse af
rettighederne for borgere i udsatte boligområder, og dels fordi de risikerer at medføre en
udhuling af lokale daginstitutionstilbud.
Det er derfor positivt, at man nu vil lempe på reglen om bedre fordeling af børn i
daginstitutioner, så kommunerne har mulighed for at undtage visse grupper fra
beregningsgrundlaget, og dermed får bedre grundlag for at fastholde lokale
daginstitutionstilbud i de udsatte boligområder.
Vi finder det til gengæld problematisk, at man vil give kommunerne mulighed for at anvende
reglerne om bedre fordeling af børn i daginstitutioner og obligatorisk læringstilbud i op til tre
år efter, at et boligområde ikke længere er på listen over udsatte boligområder. Det er en
unødvendig stramning, som potentielt forlænger de negative konsekvenser, reglerne kan
have for borgere og lokale daginstitutionstilbud i udsatte boligområder.
Konkrete bemærkninger til
forslagets enkelte dele
Bemærkning til den foreslåede §26 b 1)
Vi finder det problematisk, at det foreslåede beskæftigelses-/uddannelseskrav gælder begge
forældre, fordi det betyder at forældre, som ellers er i målgruppen for de familier, man gerne
vil tiltrække til udsatte boligområder, men hvor den ene forælder har valgt at være hjemme i
en periode, skal tælles med i loftet på max 30% indskrevne børn fra et udsat boligområde.
Rent principielt strider det imod familiers ret til at planlægge deres familieliv på egne
præmisser.
BUPL Forbund
Sundkrogskaj 20 2100 København ø Tlf. 3546 5000
[email protected] bupl.dk
-
-
-
Du kan også kontakte os fra
Mit BUPL på bupl.dk
L 95 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2932699_0003.png
Bemærkning til den foreslåede §26 b. stk. 2
Det fremgår, at privatinstitutioner samt selvejende daginstitutioner skal varsles om
beslutning efter §26, stk. i senest én måned inden den dato, hvorfra beslutningen gælder
/
ophæves. Det er meget sent ift. private og selvejende institutioners muligheder for at
planlægge deres optag. Det kan samtidig medføre, at nogle forældre vil miste en ellers tildelt
institutionsplads, hvis beregningsgrundlaget på 30% ændres som følge af ophævelse af en
beslutning efter §26, stk. 1. Deadline for varsling af private og selvejende daginstitutioner bør
derfor være minimum tre måneder.
Bemærkning til den foreslåede §26 c
Det fremgår, at privatinstitutioner samt selvejende daginstitutioner skal varsles om
beslutning efter §26 c senest én måned inden den dato, hvorfra beslutningen gælder
/
ophæves. Deadline for varsling bør være minimum tre måneder
jf.
ovenstående.
Venlig hilsen BUPL og BUPL’s Lederforening
BUPL
L 95 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2932699_0004.png
(
Til Børne- og Undervisningsministeriet
Børne
og Kulturchefforeningen
13. august 2024
Høringssvar
Børne- og Kulturchefforeningen (BKF) takker for muligheden for komme med høringssvar på udkast til
forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Justering af regler om bedre fordeling af børn i
daginstitutioner og obligatorisk læringstilbud).
Børne- og Kulturchefforeningen bakker op om dette forslag til regelændring, men har dog
kommentarer til forslaget og udmøntn ingen af den:
Reglen giver mulighed for, at børn ikke skal medregnes i 30-pct-reglen, deres hvis forældre er i
beskæftigelse eller under uddannelse. Dermed er det ikke blot bopæl, men socioøkonomiske forhold i
den enkelte familie, der vægtes. Det bifalder vi principielt, og tanken bag reglen er, at fordelingen af
børn fra et udsat boligområde sker mere jævnt i kommunen.
Børne- og Kulturchefforeningen mener dog, at det også kan gøre det vanskeligt at gøre bosætningen i
et udsat boligområde attraktivt og dermed ændre boligområdets status. Denne bekymring er
forstærket af, at det med denne regel også bliver muligt at anvende parallelsamfundsreglerne på
dagtilbudsområdet op til 3 år efter, at et boligområde ikke længere optræder på listen.
Vi vil belyse nogle af de umiddelbare problemer, vi ser ved regelændringen:
Krav om dobbeltanvisning kan betyde lukning afvelfungerende institutioner
Når et boligområde er stemplet som udsat, og der samtidig er krav om dobbeltanvisning
(Dagtilbudslovens §23 stk. 4), så forstærker det forældrenes fravalg af institutioner i de udsatte
boligområder.
Argumentet er, at hvis kun 30 pct. børn fra det udsatte boligområde må optages i institutionen, med
det nye forslag undtaget børn af forældre
i
enten uddannelse eller beskæftigelse, som gerne må
optages, så vil reglen om dobbeltanvisning kun forstærke fravalg af institutionen i det udsatte
boligområde, selvom der potentielt kunne indskrives 70 pct. børn, der ikke bor i det udsatte
boligområde. Kommunen kan ikke opnå en bedre fordeling af børnene, så længe reglen om
dobbeltanvisning skal gælde, for dels er svært for en kommune at overholde pasningsgarantien, dels er
der ikke længere forældre til børn udenfor de udsatte boligområder, der vælger dagtilbud inde i det
udsatte boligområde.
Det vil fortsat have stor betydning for de familier, der bor i de udsatte boligområder. Nogle familier skal
aflevere deres børn i dagtilbud langt væk fra deres bopæl, og søskende skal afleveres i to forskellige
dagtilbud. Det kan også betyde, at nogle familier helt vælger dagtilbuddet fra, og i stedet selv passer
deres børn, eller får børnene passet i deres netværk.
Det betyder i praksis en gradvis tømning afdagtilbud i de udsatte områder, og resultatet er, at
Børne- og Kulturchefforeningen
I
Ikast-Brande Kommune
I
Bellisvej 2
I
8766 Nørre Snede
CVR 12612575 EAN 57972001 12149 TLF41 750660 MAIL [email protected] Side 1 af 3
L 95 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2932699_0005.png
.
kommunen må lukke/udfase selv velfungerende institutioner, bestemmelserne indebærer færre
indskrivninger. Fra et kommunalt perspektiv er det uforståeligt, at vi kan være nødsaget til at lukke
velfungerende dagtilbud, hvor det er lykkedes tidligere, at børn fra mange forskellige boligområder
møder hinanden.
3 års perioden
Børne- og Kulturchefforeningen har svært ved at se den positive effekt af muligheden for at anvende
parallelsamfundsreglerne på 5lagtilbudsområdet op til 3 år efter, at et boligområde ikke længere
optræder på listen.
Det er fint, at kommunen kan vælge at bruge reglerne om bedre fordeling i forhold til boligområder,
som ikke længere fremgår af listen over udsatte boligområder. Men så længe kravet om
dobbeltanvisning for familier udenfor det udsatte boligområde findes, er det vanskeligt at se hvilken
positiv effekt, det vil have at gøre brug af reglerne ud over den obligatoriske periode.
(
Børne
og Kulturchefforeningen
Andre opmærksomhedspunkter ved den nuværende lovgivning og det fremsatte lovforslag
Lovgivningen betyder, at forældre vælger at sende deres børn til dagtilbud udenfor de udsatte
områder. Kommunerne har sværere ved at have socioøkonomisk blandede dagtilbud.
Forældre kan risikere at skulle aflevere deres børn i forskellige daginstitutioner, hvilket kan
medføre, at flere forældre vil vælge at hjemmepasse.
Det vil være en administrativt stor opgave at skulle vurdere forældres individuelle
beskæftigelses- og uddannelsesniveau, dette vil være endnu en omkostning for kommunen.
Det vil blive vanskeligt at opretholde vores pasningsgaranti, da dagtilbud udenfor de udsatte
boligområder fortsat vil modtage flere ansøgninger end dagtilbuddene i de udsatte områder.
De berørte kommuner skal udvide med ekstra pladser udenfor de udsatte boligområder,
hvilket er en stor økonomisk opgave for kommunen.
Børne- og Kulturchefforeningen vurderer, at det ikke er gavnligt at udvide det obligatoriske
læringstilbud til boligområder, der ikke længere er på listen over udsatte boligområder, men
har været det inden for de sidste tre år. Børne- og Kulturchefforeningen ser ikke nogen grund til
dette, da langt de fleste børn går i dagtilbud, og da dagtilbuddene arbejder intensivt med
højkvalitetsdagtilbud herunder tidlig opsporing, forebyggende sociale indsatser,
sprogpædagogiske tiltag, ICDP for bedre samspil mellem børn og omsorgspersoner samt en
forståelse af danske kultur og traditioner. At bibeholde de obligatoriske læringstilbud mener vi
ikke bidrager yderligere. Det er udelukkende en ekstra ressourcekrævende opgave for
administrationen og daginstitutionerne.
-
-
-
-
-
Forbedring, ikke forenkling
Det er vores klare overbevisning, at lovgivningen på området ikke har den tilsigtede virkning, og på
nogle områder modarbejder den grundlæggende intention bag lovgivningen og de positive tiltag, der er
iværksat i de berørte boligområder. Det gør hverdagen sværere for familierne, og det er dyrt for
kommunerne at efterleve de to bestemmelser. De økonomiske midler, der bliver brugt på dette, kunne
bruges mere hensigtsmæssig, fx til at iværksætte initiativer, der kan afhjælpe de udfordringer, vi ser i
de berørte boligområder, og som kan komme beboerne til gode.
Børne- og Kulturchefforeningen
I
Ikast-Brande Kommune
I
Bellisvej 2
I
8766 Nørre Snede
CVR 12612575 EAN 5797200112149 TLF 41 75 06 60 MAIL [email protected] Side 2 af 3
»
L 95 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2932699_0006.png
.
l)
(
Børne
og Kulturchefforeningen
Børne- og Kulturchefforeningen er grundlæggende af den opfattelse, at dette er en lille regelforbedring,
men ikke en regelforenkling. Sådan skal det ses: Reglen vil betyde administration og en stor øgning i
individuelle afgørelser, og det vil betyde et dokumentationskrav, der kræver mere administrationstid
end det gamle regelsæt.
Det er ideelt set en forbedring for borgerne, som Børne- og Kulturchefforeningen bakker op om, men
som vi er i tvivl om, om har nogen positiv effekt i praksis, som vi har beskrevet ovenfor.
Samtidig er det en større administrativ opgave for kommunerne, som ikke skal hverken undervurderes
eller negligeres.
Med venlig hilsen
Rasmus Byskov-Nielsen
Vicekommunaldirektør, Ikast-Brande Kommune
Formand for Børne- og Kulturchefforeningen
Merete Vilisen
Dagtilbudschef, Aalborg Kommune
Formand for Børne- og Kulturchefforeningens Dagtilbudsnetværk
Børne- og Kulturchefforeningen
I
Ikast-Brande Kommune Bellisvej 2
I
8766 Nørre Snede
CVR 12612575 EAN 5797200112149 TLF 41 75 06 60 MAIL [email protected] Side 3 af 3
.
L 95 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2932699_0007.png
Jonas Gramkow Barlyng
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Daginstitutionernes Lands-Organisation <[email protected]>
22. august 2024 09:15
DEP-AARJK
Jonas Gramkow Barlyng; Eva Djurhuus; Thinne Nielsen; Christine Holm Donatzky
Høring Justering af regler om bedre fordeling af børn i daginstitutioner og
obligatorisk læringstilbud Jonas Barlyng
[EKSTERN E-MAIL] Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
Kære Jonas Barlyng
DLO er som udgangspunkt positiv overfor en opblødning af kravene til fordeling i dagtilbud. DLO finder det
glædeligt, at regeringen er opmærksom på muligheden for selv at vælge dagtilbud til sine børn i nærheden af sin
bolig som et vigtigt bosætningskriterium for børnefamilier.
Venlig hilsen
Tanja Krabbe
Sekretariatschef
Daginstitutionernes Lands-Organisation, DLO
Høffdingsvej 34, 2500 Valby
Tlf.: 7027 5520/ 9339 9065
Fra: Jonas Gramkow Barlyng <[email protected]>
Sendt: 26. juni 2024 14:51
Til: [email protected]; Advoksamfundet <[email protected]>; Ankestyrelsen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Børnerådet <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Daginstitutionernes Lands-Organisation <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Dansk Erhverv (høring) <[email protected]>; [email protected]; Emballageindustrien
<[email protected]>; Danske Advokater <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Danmarks Evalueringsinstitut <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
HK Service <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Kommunernes Landsforening <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Johan Ernest Olivier Secher
<[email protected]>; Rådet for Socialt Udsatte <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Cc: Mette Arnsfelt McPhail <[email protected]>; Charlotte Meibom <[email protected]>;
Anne Terp Kristophersen <[email protected]>; Clara Albeck Japsen <[email protected]>;
Ole Hvilsom Larsen <[email protected]>; Karoline Haugsted Jørgensen
L 95 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2932699_0008.png
Jonas Gramkow Barlyng
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Stine Gøral-Larsen <[email protected]>
16. august 2024 10:58
DEP-AARJK
Jens Bjerre
Høring Justering af regler om bedre fordeling af børn i daginstitutioner og
obligatorisk læringstilbud Jonas Barlyng
Kære Jonas Barlyng
Tak for det tilsendte. Danmarks Statistik har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Stine GØral-Larsen
Fuldmægtig
Direktionssekretariatet
Telefon: 39 17 34 36
Mobil: 30 35 55 38
Mail: [email protected]
Danmarks Statistik, Sankt Kjelds Plads 11, 2100 København
Facebook
www.dst.dk
I
X
I
Linkedln
Sådan behandler vi personoplysninger
Ø
DANMARKS
STATI STIK
Fra:
Jonas Gramkow Barlyng <Jonas.Gramkow.Barlynguvm.dk>
Sendt:
26. juni 2024 14:51
Til: [email protected]; Advoksamfundet <[email protected]>; Ankestyrelsen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; Børnerådet <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected] Danmarks Statistik <[email protected]>;
[email protected]; Dansk Erhverv (høring) <[email protected]>; [email protected]; Emballageindustrien
<[email protected]>; Danske Advokater <[email protected]>; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Danmarks Evalueringsinstitut <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
HK Service <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Kommunernes Landsforening <[email protected]>; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; Johan Ernest Olivier Secher
<[email protected]>; Rådet for Socialt Udsatte <[email protected]>; [email protected];
[email protected]; info@spifodk; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Cc:
Mette Arnsfelt McPhail <[email protected]>; Charlotte Meibom <[email protected]>;
Anne Terp Kristophersen <[email protected]>; Clara Albeck Japsen <[email protected]>;
Ole Hvilsom Larsen <[email protected]>; Karoline Haugsted Jørgensen
<[email protected]>; Maja Butho Skovsgaard <Maja.Butho.Skovsgaarduvm.dk>
-
L 95 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2932699_0009.png
I:’ 0
[iiA11
19-08-2024
Forældrenes Landsorganisation
Høringssvar fra FOLA, Forældrenes Landsorganisation
Vedr. lovforslag: Justering af regler om fordeling af børn i daginstitutioner og obligatorisk
læringstilbud
I FOLA har
vii
mange år fremhævet vigtigheden af et godt forældresamarbejde
også i udsatte
boligområder. Dette synspunkt er understøttet af både forskning og fagfolk. Politikere fremhæver
også gerne forældreansvaret, men alligevel ser
vi
en lovgivning, der spænder ben for det gode
forældresamarbejde, især i relation til 30 %-reglen og de obligatoriske læringstilbud.
For de fleste familier er det mest hensigtsmæssigt at benytte dagtilbud
i
nærområdet. Dette sikrer
bedre logistik og en tættere forbindelse mellem hjem og dagtilbud, hvilket er afgørende for et godt
forældresamarbejde. Desuden er det også et bedre afsæt for et godt fremtidigt samarbejde om
overgangen fra dagtilbud til skole. Vi mener, at man fra politisk side er nødt til at acceptere, at
dagtilbud og skoler afspejler lokalområdets beboere, selvom det ikke nødvendigvis skaber den
ønskede mangfoldighed. I stedet bør fokus være på at gøre disse institutioner attraktive og sikre, at
de kan levere kvalitet på højeste niveau.
Det er også væsentligt at fremhæve, at de institutioner, som er placeret i de udsatte boligområder,
bør anerkendes som specialister inden for deres område. Dette gælder både i forhold til særlige
sprogindsatser, arbejdet med familier med særlige udfordringer og/eller traumer osv. Samtidig
spiller kendskabet til nærmiljøet, foreningsliv og beboere samt til de lokale skoler en afgørende
rolle i disse institutioners tilrettelæggelse af indsatserne.
30 %-reglen er efter vores mening diskriminerende og skader børns oplevelse af at høre til. Det er
svært at forklare et barn, at det ikke kan gå i børnehaven lige ved siden af hjemmet, fordi der er for
mange af barnets venner fra kvarteret, der allerede går der.
Desuden er det dybt problematisk, at man i flere byer kan rapportere om, at der er halvtomme
institutioner i de udsatte boligområder, samtidig med at man er nødt til at bygge nye eller udvide
eksisterende institutioner uden for boligområdet. Det er spild af ressourcer og bestemt ikke
bæ redygtigt.
30 %-loven er derudover i dens nuværende form en decideret hindring for at tiltrække
ressourcestærke forældre til udsatte boligområder, da loven forhindrer, at man kan benytte lokale
dagtilbud. Dette er problematisk, især i de områder hvor man aktivt forsøger at omdanne
boligområder til mere attraktive, blandede beboersammensætninger.
L 95 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2932699_0010.png
Vedrørende ændringer af 30 %-regLen:
FOLA bakker op om en ændring af 30 %-reglen. Vi håber, det er første skridt mod en afskaffelse af
reglen.
At kommunerne nu får mulighed for at beslutte, at børn med begge forældre i enten uddannelse
eller beskæftigelse ikke tæller med i 30 %-regLen, vil afhjælpe et minimum af de problemer, som
reglen medfører. I FOLA opfordrer vi til, at dette første spæde skridt bliver større og anbefaler, at
det bør anses som tilstrækkeligt, hvis den ene forælder er i arbejde eller uddannelse frem for
begge. Der kan være mange grunde til at den ene foræLder ikke er i arbejde eller under uddannelse
f.eks. sygdom eller et aktivt tilvalg i familien, at lade det være afgørende for hvor barnet kan gå i
dagtilbud giver ikke mening.
FOLA anbefaler, at det næste skridt er en 100 % afskaffelse af reglen.
Vedrørende obLigatoriske LæringstiLbud:
Vi undrer os over forslaget om, at reglerne om bedre fordeling og obligatorisk læringstilbud
udvides, så en kommune kan vælge at gøre brug af dem i boligområder, der ikke længere fremgår
af Listen over udsatte boligområder, men har
gjort
det inden for de sidste tre år. Dette, da der
allerede i dag er meget få børn, der indskrives i disse tilbud. Det burde fremgå af materialet hvor
mange børn der pt. er indskrevet
i
disse tilbud.
I FOLA har vi aldrig bakket op om de obligatoriske læringstilbud, da vi mener, at den form for tvang
er skadelig for forældresamarbejdet, og at de på en uheLdig og meget generaliserende måde
sætter spørgsmålstegn ved familiernes evne til opdragelse og ved værdierne i den enkelte familie.
Vi opfordrer i stedet til, at man udfaser de obligatoriske læringstilbud.
En afledt effekt af indførelsen af de obligatoriske læringstilbud har været, at flere børn indskrives i
dagtilbud, fordi der har været en stor opsøgende indsats for at få forældre tiL frivilligt at meLde
deres børn i dagtilbud frem for at tvinge dem i de obligatoriske tilbud. Vi bakker op om at man ude
i
kommunerne fortsætter med de tidlig opsøgende indsatser, tidlige opsporing og sikrer tid og
ressourcer til brobygning mellem familier og institutioner i et tæt samarbejde med
sundhedsplejerskerne.
Signe Nielsen
Formand for FOLA, Forældrenes Landsorganisation
L 95 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2932699_0011.png
Jonas Gramkow Barlyng
Fra:
Sendt:
Til:
Emne:
Vibeke Heims <[email protected]>
21. august 2024 07:28
DEP-AARJK
Jonas Barlyng: FRISKOLERNE: Frist: 22. august 2024. Høring over udkast til forslag til
lov om ændring af dagtilbudsloven (Justering af regler om bedre fordeling at børn i
daginstitutioner og obligatorisk læringstilbud)
Jonas Barlyng
FRISKOLERNE takker for muligheden for at afgive høringssvar i ovenstående høring om ændring af dagtilbudsloven
(Justering af regler om bedre fordeling af børn i daginstitutioner)
FRISKOLERNE ser at der gives plads til at give en måneds frist for varsel af forældre.
Med venlig hilsen
Vibeke Helms
Konsulent
éISKOLERNE
Friskolernes Hus
Middelfartvej77
5466 Asperup
[email protected]
www.friskolerne.dk
TLF: 62613013
/
44227925
Få nyt fra FRISKOLERNE i din indbakke
Medlemskurser for alle friskolens ansatte
asinetFriskolen— de
bedste historier fra friskoleverdenen
Fra: [email protected] <[email protected]>
Sendt: 26. juni 2024 14:58
Til: Vibeke Helms <[email protected]>
Emne: VS: Frist: 22. august 2024. Høring over udkast til forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Justering af
regler om bedre fordeling af børn i daginstitutioner og obligatorisk læringstilbud)
L 95 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2932699_0012.png
I(I.
-
NOTAT
Høring udkast til forslag til lov om ændring af dagtil
budsloven (Justering af regler om bedre fordeling af
børn i daginstitutioner og obligatorisk læringstilbud)
Dato: 21 august 2024
Børne- og Undervisningsministeriet har den 26. juni 2024 sendt udkast til
forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Justering af regler om bedre
fordeling af børn i daginstitutioner og obligatorisk læringstilbud) i høring.
KL afgiver høringssvar med forbehold for politisk behandling.
Generelle bemærkninger
KL enige i, at det er nødvendigt med et opgør med parallelsamfund i Dan
mark. KL er også enige i, at et element i dette er at sikre en bedre fordeling
af børn, som bor i udsatte boligområder, så institutionerne så vidt muligt af-
spejler befolkningssammensætningen i kommunerne. Derfor arbejder alle
kommuner på at udvikle de udsatte by- og boligområder og sikre en bedre
fordeling af børn.
Men det kræver langsigtede planer og helhedsindsatser på tværs af byudvik
ling, beskæftigelse samt børne- og ungeområdet, ligesom det kræver sam
menhæng med kommunens boligsociale indsatser. Derfor har KL også flere
gange problematiseret lovgivningen på dagtilbudsområdet, der modarbejder
den grundlæggende intention bag lovgivningen, og medfører væsentlige ud
fordringer med at omdanne boligområderne i kommunerne. KL henviser
blandt andet til et brev afsendt på vegne af kommunerne til Mattias Tesfaye
og Pernille Rosenkrantz-Theil samt ordførerne på området af den 24. august
2023.
Konkrete bemærkninger
KL kvitterer for, at regeringen har lyttet til udfordringerne vedr. dagtilbudslo
vens
§
26 a om maksimalt 30 pct. nyoptag af børn fra udsatte boligområder i
daginstitutioner. Reglen betyder i dag, at ressourcestærke forældre, der flyt
ter til et udsat boligområde, indgår i de 30 pct. nyoptag, og flere forældre vil
dermed opleve at få tildelt en plads i et dagtilbud uden for nærområdet.
Kommunerne oplever i høj grad, at dette udfordrer bestræbelserne på at til
trække nye familier til området, og dermed modarbejder reglen muligheden
for at udvikle mere blandede by- og boligområder. Den foreslåede ændring
om, at kommunalbestyrelsen skal kunne træffe beslutning om, at børn, der
bor i et udsat boligområde, ikke skal medregnes i de 30 pct., hvis forældrene
er i beskæftigelse eller under uddannelse på ansøgningstidspunktet, vil bi
drage positivt til muligheden for at tiltrække flere ressourcestærke forældre til
områderne. KL kvitterer ligeledes for fleksibiliteten i lovforslaget, herunder
kommunalbestyrelsens mulighed for at differentiere i områderne.
KL bemærker dog, at lovforslaget er administrativt tungt at realisere. Udform
ning af retningslinjer, administration af erklæringer og løbende opfølgning vil
indebære nye administrative opgaver i kommunerne. Der er for nuværende
ikke systemunderstøttelse af lovforslagets elementer, og en sådan udvikling
vil være udgiftstungt for kommunerne. Alternativt vil der være tale om stort
Sags ID: SAG-2019-01864
Dok. ID: 3475277
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3469
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
Ww.kI.dk
Side i af 3
L 95 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2932699_0013.png
NOTAT
manuelt arbejde, der ikke er foreneligt med statens og kommunernes øvrige
fokus på at mindske administration.
Hvis et barn er begyndt i daginstitution før konstateringen af, at optagelsen
har hvilet på et uretmæssigt grundlag, fremgår det af lovforslaget, at barnet
fortsætter i dag institutionen. KL bemærker, at det ikke fremgår, hvorvidt bar
net i så fald tæller med i de 30 pct. nyoptag eller ikke, som hvis forældrenes
status ændres efter ansøgningstidspunktet jf. bemærkningerne til lovforsla
gets enkelte elementer. KL bemærker ligeledes, at det ikke fremgår af lov
forslaget, hvorvidt kommunalbestyrelsens er forpligtiget til at føre tilsyn med
de private, selvejende og udliciterede institutioners dokumentation afforæl-
drenes uddannelses- eller beskæftigelsesstatus.
Lovforslaget indebærer endvidere, at kommunalbestyrelsen i op til tre år ef
ter, at et boligområde er ophørt med at fremgå af listen over udsatte bolig-
områder, skal kunne lade reglerne fortsætte. Det gælder både 30-pct-reglen
i dagtilbudslovens
§
26 a, reglen om den dobbelte anvisningspligt i dagtil
budslovens
§
23, stk. 4, den foreslåede bestemmelse i
§
26 b og dagtilbuds
lovens kapitel 5 a om obligatorisk læringstilbud. KL kvitterer for dette forslag,
der giver kommunerne mulighed for fortsat at anvende reglerne i aftalen, så
fremt det anses som aktuelt og relevant for den fortsatte udvikling af bolig-
områderne.
Forsat behov for ændring af dobbeltanvisningsreglen
KL og kommunerne har gentagne gange problematiseret den såkaldte dob
beltanvisningsregel i dagtilbudslovens
§
23 stk. 4. Reglen indebærer, at så
fremt kommunalbestyrelsen ønsker at anvise børn, som har bopæl uden for
udsatte boligområder, plads i en institution, der er beliggende i et udsat bo
ligområde, ligeledes skal tilbyde barnet en plads i en institution, som ikke er
beliggende i et udsat boligområde. Denne regel betyder i praksis, at langt
størstedelen af forældrene vælger et tilbud uden for det udsatte boligom
råde. Flere kommuner oplever dermed, at nyoprettede institutioner der er
etableret med henblik på at skabe attraktive dagtilbud og styrke områdernes
sammenhængskraft ikke kan fyldes op. Dobbeltanvisningsreglen har der
med betydelige økonomiske og bystrategiske konsekvenser for kommu
nerne.
Dato: 21. august2024
Sags ID SAG-2019-01864
Dok. ID: 3475277
6F
Weidekampsgade 10
www.ki.dk
Side2af3
Loven om dobbeltanvisning favoriserer samtidig enkelte forældregrupper,
der i stedet bør sidestilles med andre gennem eksisterende muligheder i
dagtilbudsloven, herunder
§
27 c stk. 3, der giver forældre mulighed for at
blive stående på venteliste til en særlig institution eller enhed efter eget øn
ske, selv om barnet som følge af pasningsgarantien har fået en plads i et an
det dagtilbud.
Det er afgørende, at loven om dobbeltanvisning afskaffes eller, at kommu
nerne har mulighed for dispensation fra reglen. Imødekommes dette ikke, vil
dagtilbudslovens regler fortsat modarbejde mulighederne for byudvikling ifm.
afviklingen af parallelsamfund.
KL står til rådighed for yderligere dialog.
L 95 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og undervisningsministeren
2932699_0014.png
I(I_.
Med venlig hilsen
-7,
NOTAT
Dato: 21. august2024
Sags ID: SAG-2019-01864
Dok. ID: 3475277
E-mail: ARBE@kLdk
Direkte: 3370 3469
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
wwkIdk
Side3af3
Peter Pannula Toft
Børn og Skolechef
KL