Ældreudvalget 2024-25
L 93 Bilag 8
Offentligt
2954090_0001.png
Til lovforslag nr.
L 93
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Ældreudvalget den 11. december 2024
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om friplejeboliger og lov om almene boliger
m.v.
(Finansiering af støttede friplejeboliger, forhøjelse af årlig bevillingskvote, afhændelse af friplejeboliger, sale and lease
back-aftaler, forbud mod afvisning af borgere, fastsættelse af afregningspriser samt ændringer som følge af ældreloven m.v.)
[af ældreministeren (Mette Kierkgaard)]
1. Ændringsforslag
Ældreministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget beklager, at der med
lovforslaget lægges op til en yderligere privatisering af ple-
jehjemsområdet. Med en forbedring af finansieringsvilkåre-
ne for etablering af friplejehjem i visse områder samt forhø-
jelsen af rammen for støtte til opførsel af friplejeboliger fra
225 til 400 boliger om året vil lovforslaget medvirke til,
at en stadig større del af plejehjemssektoren skal drives af
private ejere, der kan trække overskud ud af området, der
burde være anvendt til gavn for de ældre. Enhedslisten kan
derfor ikke støtte lovforslaget.
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
ældreministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
Efter nr. 41 indsættes:
»01.
I
§ 86, nr. 4,
ændres »§ 76, stk. 8, 5. pkt.« til: »§ 76,
stk. 8, 4. pkt.««
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 36]
Til § 3
2)
I
stk. 2
ændres »og 41« til: », 41 og 01«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
3)
Efter stk. 2 indsættes som nye stykker:
»Stk. 3.
Friplejeboligleverandører, som inden den 1. juli
2025 har indgået lejeaftale med personer, som efter den 30.
juni 2025 er omfattet af ældreloven, skal senest den 1. janu-
ar 2026 være meddelt certifikation, som omfatter levering af
pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i
ældreloven, efter reglerne i kapitel 3 i lov om friplejeboliger
og regler udstedt i medfør af § 9 i lov om friplejeboliger.
Stk. 4.
Indtil den 1. januar 2026 har en person, der er om-
fattet af ældreloven, og som kommunalbestyrelsen har visi-
teret til en plejebolig eller en lignende boligform, ret til frit
at vælge at indgå en lejeaftale med en friplejeboligleveran-
DokumentId
Journalnummer
L 93 - 2024-25 - Bilag 8: 3. udkast til betænkning
2954090_0002.png
2
dør, der ikke er meddelt certifikation, som omfatter levering
af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og
14 i ældreloven. 1. pkt. gælder kun, hvis den valgte fripleje-
boligleverandør skriftligt har ansøgt Sundhedsstyrelsen om
certifikation, som omfatter levering af pleje- og omsorgsfor-
løb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven. Den
valgte friplejeboligleverandør skal senest den 1. januar 2026
være meddelt certifikation, som omfatter levering af pleje-
og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældre-
loven, efter reglerne i kapitel 3 i lov om friplejeboliger og
regler udstedt i medfør af § 9 i lov om friplejeboliger.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 5 og 6.
[Nye overgangsbestemmelser som følge af lovforslagets § 1,
nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Det følger af den foreslåede § 1, nr. 36, at § 76, stk. 8, 3.
og 6. pkt., i lov om friplejeboliger, ophæves. Det betyder, at
§ 76, stk. 8, 5. pkt. bliver til § 76, stk. 8, 4. pkt.
I § 86, nr. 4, i lov om friplejeboliger, henvises der til §
76, stk. 8, 5. pkt. Som konsekvens af lovforslagets § 1, nr.
36, foreslås det at ændre »§ 76, stk. 8, 5. pkt.« til »§ 76, stk.
8, 4. pkt.«.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås det, at § 5, stk. 2,
i friplejeboligloven affattes således, at certifikationen som
friplejeboligleverandør skal omfatte 1) levering af personlig
pleje, praktisk hjælp og madservice efter §§ 83 og 87 i lov
om social service eller 2) levering af pleje- og omsorgsfor-
løb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven.
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i lovforslagets
§ 5 indsættes to nye overgangsbestemmelser.
Med det foreslåede stk. 3 foreslås det, at friplejeboligle-
verandører, som inden den 1. juli 2025 har indgået lejeaftale
med personer, som efter den 30. juni 2025 er omfattet af
ældreloven, senest den 1. januar 2026 skal være meddelt
certifikation, som omfatter levering af pleje- og omsorgsfor-
løb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven, efter
reglerne i kapitel 3 i lov om friplejeboliger og regler udstedt
i medfør af § 9 i lov om friplejeboliger.
Det foreslåede stk. 3 vil medføre, at friplejeboligleveran-
dører, der før den 1. juli 2025 har indgået lejeaftaler med
personer, som vil blive omfattet af den samtidigt foreslåede
ældrelov, ikke vil skulle være meddelt certifikation, som
omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning
efter §§ 10 og 14 i ældreloven, fra den 1. juli 2025, som er
det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt for ældreloven. Fri-
plejeboligleverandørerne vil således have tid til at ansøge
Sundhedsstyrelsen om certifikation, som omfatter levering
af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14
i ældreloven, efter den 1. juli 2025, ligesom Sundhedsstyrel-
sen vil have tid til at behandle ansøgningerne. Senest den 1.
januar 2026 skal friplejeboligleverandørerne være meddelt
certifikation, som omfatter levering af pleje- og omsorgsfor-
løb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven, efter
reglerne i kapitel 3 i lov om friplejeboliger og regler udstedt
i medfør af § 9 i lov om friplejeboliger.
Hvis friplejeboligleverandøren ikke er meddelt certifika-
tion, som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og
madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven, senest den
1. januar 2026, vil friplejeboligleverandøren ikke kunne
fortsætte med at have lejeaftale med personer omfattet af
ældreloven. Kommunalbestyrelsen vil i så fald skulle sørge
for, at disse personer flytter til en anden plejebolig eller en
lignende boligform.
Med det foreslåede stk. 4 foreslås, at indtil den 1. januar
2026 har en person, der er omfattet af ældreloven, og som
kommunalbestyrelsen har visiteret til en plejebolig eller en
lignende boligform, ret til frit at vælge at indgå en lejeaftale
med en friplejeboligleverandør, der ikke er meddelt certifi-
kation, som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og
madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven. 1. pkt. gælder
kun, hvis den valgte friplejeboligleverandør skriftligt har
ansøgt Sundhedsstyrelsen om certifikation, som omfatter le-
vering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10
og 14 i ældreloven. Den valgte friplejeboligleverandør skal
senest den 1. januar 2026 være meddelt certifikation, som
omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning
efter §§ 10 og 14 i ældreloven, efter reglerne i kapitel 3 i lov
om friplejeboliger og regler udstedt i medfør af § 9 i lov om
friplejeboliger.
Det foreslåede stk. 4 vil medføre, at en person, der pr.
1. juli 2025 vil blive omfattet af den samtidigt foreslåede
ældrelov, og som kommunalbestyrelsen visiterer til en ple-
jebolig eller en lignende boligform, vil have ret til frit at
vælge en friplejeboligleverandør, forudsat at friplejeboligle-
verandøren skriftligt har ansøgt Sundhedsstyrelsen om certi-
fikation, som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb
og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven. Den valgte
friplejeboligleverandør vil derfor ikke skulle være meddelt
certifikation af Sundhedsstyrelsen, som omfatter levering af
pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i
ældreloven, fra den 1. juli 2025. Senest den 1. januar 2026
vil friplejeboligleverandøren skulle være meddelt certifika-
tion, som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og
madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven, efter reglerne
i friplejeboliglovens kapitel 3 og regler udstedt i medfør af
friplejeboliglovens § 9.
Hvis friplejeboligleverandøren ikke er meddelt certifika-
tion, som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og
madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven, senest den
1. januar 2026, vil friplejeboligleverandøren ikke kunne
fortsætte med at have lejeaftale med personer omfattet af
ældreloven. Kommunalbestyrelsen vil i så fald skulle sørge
for, at disse personer flytter til en anden plejebolig eller en
lignende boligform.
Formålet med de foreslåede overgangsbestemmelser er
at gøre certifikation, som omfatter levering af pleje- og om-
sorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven,
så ubureaukratisk, smidig og tryg som mulig for de ældre og
friplejeboligleverandørerne.
L 93 - 2024-25 - Bilag 8: 3. udkast til betænkning
2954090_0003.png
3
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. november 2024 og var
til 1. behandling den 21. november 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <antal> møder.
Teknisk gennemgang
Ældreministeren og embedsfolk fra Ældreministeriet har
den 13. november 2024 over for udvalget afholdt en teknisk
gennemgang af lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ældreministeren sendte den 23. august
2024 dette udkast til udvalget, jf. ÆLU alm. del – bilag
65, folketingsåret 2023-24. Den 7. november 2024 sendte
ældreministeren høringssvarene og et høringsnotat til udval-
get.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <antal> bilag på
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 2 spørgsmål til
ældreministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Louise Mehnke (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Gunvor Wibroe (S) Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Sara Emil Baaring (S) Thomas Jensen (S) Hans Christian Schmidt (V) Anni Matthiesen (V)
Preben Bang Henriksen (V) Erling Bonnesen (V) Monika Rubin (M) Rosa Eriksen (M) Marlene Harpsøe (DD)
nfmd.
Karina Adsbøl (DD) Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Louise Brown (LA) Carl Andersen (LA) Birgitte Bergman (KF)
Per Larsen (KF) Pia Kjærsgaard (DF) Kirsten Normann Andersen (SF)
fmd.
Theresa Berg Andersen (SF)
Claus Jørgensen (SF) Peder Hvelplund (EL) Lotte Rod (RV) Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6