Ældreudvalget 2024-25
L 93 Bilag 4
Offentligt
Ændringsforslag
Til
Forslag til lov om ændring af lov om friplejeboliger og lov om almene bo-
liger m.v.
(Finansiering af støttede friplejeboliger, forhøjelse af årlig bevillingskvote,
afhændelse af friplejeboliger, sale and lease back-aftaler, forbud mod af-
visning af borgere, fastsættelse af afregningspriser, ændringer som følge af
ældreloven m.v.)
Af
ældreministeren,
tiltrådt af
…:
Til § 3
1)
Efter stk. 2 indsættes som nye stykker:
»Stk. 3.
Friplejeboligleverandører, som inden den 1. juli 2025 har indgået
lejeaftale med personer, som efter den 30. juni 2025 er omfattet af ældrelo-
ven, skal senest den 1. januar 2026 være meddelt certifikation, som omfatter
levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i æl-
dreloven, efter reglerne i kapitel 3 i lov om friplejeboliger og regler udstedt
i medfør af § 9 i lov om friplejeboliger.
Stk. 4.
Indtil den 1. januar 2026 har en person, der er omfattet af ældrelo-
ven, og som kommunalbestyrelsen har visiteret til en plejebolig eller en lig-
nende boligform, ret til frit at vælge at indgå en lejeaftale med en fripleje-
boligleverandør, der ikke er meddelt certifikation, som omfatter levering af
pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven. 1.
pkt. gælder kun, hvis den valgte friplejeboligleverandør skriftligt har ansøgt
Sundhedsstyrelsen om certifikation, som omfatter levering af pleje- og om-
sorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven. Den valgte fri-
plejeboligleverandør skal senest den 1. januar 2026 være meddelt certifika-
tion, som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter
§§ 10 og 14 i ældreloven, efter reglerne i kapitel 3 i lov om friplejeboliger
og regler udstedt i medfør af § 9 i lov om friplejeboliger.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 5 og 6.
[Nye overgangsbestemmelser som følge af lovforslagets § 1, nr. 2]
Bemærkninger
Side 1/3
L 93 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra ældreministeren
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås det, at § 5, stk. 2, i friplejeboligloven
affattes således, at certifikationen som friplejeboligleverandør skal omfatte
1) levering af personlig pleje, praktisk hjælp og madservice efter §§ 83 og
87 i lov om social service eller 2) levering af pleje- og omsorgsforløb og
madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven.
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i lovforslagets § 5 indsættes to
nye overgangsbestemmelser.
Med det foreslåede stk. 3 foreslås det, at friplejeboligleverandører, som in-
den den 1. juli 2025 har indgået lejeaftale med personer, som efter den 30.
juni 2025 er omfattet af ældreloven, senest den 1. januar 2026 skal være
meddelt certifikation, som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og
madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven, efter reglerne i kapitel 3 i lov
om friplejeboliger og regler udstedt i medfør af § 9 i lov om friplejeboliger.
Det foreslåede stk. 3 vil medføre, at friplejeboligleverandører, der før den 1.
juli 2025 har indgået lejeaftaler med personer, som vil blive omfattet af den
samtidigt foreslåede ældrelov, ikke vil skulle være meddelt certifikation,
som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§
10 og 14 i ældreloven, fra den 1. juli 2025, som er det foreslåede ikrafttræ-
delsestidspunkt for ældreloven. Friplejeboligleverandørerne vil således
have tid til at ansøge Sundhedsstyrelsen om certifikation, som omfatter le-
vering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældre-
loven, efter den 1. juli 2025, ligesom Sundhedsstyrelsen vil have tid til at
behandle ansøgningerne. Senest den 1. januar 2026 skal friplejeboligleve-
randørerne være meddelt certifikation, som omfatter levering af pleje- og
omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven, efter reglerne
i kapitel 3 i lov om friplejeboliger og regler udstedt i medfør af § 9 i lov om
friplejeboliger.
Hvis friplejeboligleverandøren ikke er meddelt certifikation, som omfatter
levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i æl-
dreloven, senest den 1. januar 2026, vil friplejeboligleverandøren ikke
kunne fortsætte med at have lejeaftale med personer omfattet af ældreloven.
Kommunalbestyrelsen vil i så fald skulle sørge for, at disse personer flytter
til en anden plejebolig eller en lignende boligform.
Side 2/3
L 93 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra ældreministeren
Med det foreslåede stk. 4 foreslås, at indtil den 1. januar 2026 har en person,
der er omfattet af ældreloven, og som kommunalbestyrelsen har visiteret til
en plejebolig eller en lignende boligform, ret til frit at vælge at indgå en
lejeaftale med en friplejeboligleverandør, der ikke er meddelt certifikation,
som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§
10 og 14 i ældreloven. 1. pkt. gælder kun, hvis den valgte friplejeboligleve-
randør skriftligt har ansøgt Sundhedsstyrelsen om certifikation, som omfat-
ter levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i
ældreloven. Den valgte friplejeboligleverandør skal senest den 1. januar
2026 være meddelt certifikation, som omfatter levering af pleje- og om-
sorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven, efter reglerne i
kapitel 3 i lov om friplejeboliger og regler udstedt i medfør af § 9 i lov om
friplejeboliger.
Det foreslåede stk. 4 vil medføre, at en person, der pr. 1. juli 2025 vil blive
omfattet af den samtidigt foreslåede ældrelov, og som kommunalbestyrelsen
visiterer til en plejebolig eller en lignende boligform, vil have ret til frit at
vælge en friplejeboligleverandør, forudsat at friplejeboligleverandøren
skriftligt har ansøgt Sundhedsstyrelsen om certifikation, som omfatter leve-
ring af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældrelo-
ven. Den valgte friplejeboligleverandør vil derfor ikke skulle være meddelt
certifikation af Sundhedsstyrelsen, som omfatter levering af pleje- og om-
sorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven, fra den 1. juli
2025. Senest den 1. januar 2026 vil friplejeboligleverandøren skulle være
meddelt certifikation, som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og
madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven, efter reglerne i friplejeboliglo-
vens kapitel 3 og regler udstedt i medfør af friplejeboliglovens § 9.
Hvis friplejeboligleverandøren ikke er meddelt certifikation, som omfatter
levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i æl-
dreloven, senest den 1. januar 2026, vil friplejeboligleverandøren ikke
kunne fortsætte med at have lejeaftale med personer omfattet af ældreloven.
Kommunalbestyrelsen vil i så fald skulle sørge for, at disse personer flytter
til en anden plejebolig eller en lignende boligform.
Formålet med de foreslåede overgangsbestemmelser er at gøre certifikation,
som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§
10 og 14 i ældreloven, så ubureaukratisk, smidig og tryg som mulig for de
ældre og friplejeboligleverandørerne.
Side 3/3