Ældreudvalget 2024-25
L 93 Bilag 10
Offentligt
2955531_0001.png
Til lovforslag nr.
L 93
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Ældreudvalget den 11. december 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om friplejeboliger og lov om almene boliger
m.v.
(Finansiering af støttede friplejeboliger, forhøjelse af årlig bevillingskvote, afhændelse af friplejeboliger, sale and lease
back-aftaler, forbud mod afvisning af borgere, fastsættelse af afregningspriser samt ændringer som følge af ældreloven m.v.)
[af ældreministeren (Mette Kierkgaard)]
1. Ændringsforslag
Ældreministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, DD, SF, LA, M, KF, DF, RV
og ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget beklager, at der med
lovforslaget lægges op til en yderligere privatisering af ple-
jehjemsområdet. Med en forbedring af finansieringsvilkåre-
ne for etablering af friplejehjem i visse områder og forhø-
jelsen af rammen for støtte til opførelse af friplejeboliger
fra 225 til 400 boliger om året vil lovforslaget medvirke
til, at en stadig større del af plejehjemssektoren skal drives
af private ejere, der kan trække overskud, der burde være
anvendt til gavn for de ældre, ud af området. Enhedslisten
kan derfor ikke støtte lovforslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
ældreministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til § 1
1)
Efter nr. 41 indsættes:
»01.
I
§ 86, nr. 4,
ændres »§ 76, stk. 8, 5. pkt.« til: »§ 76,
stk. 8, 4. pkt.««
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1, nr. 36]
Til § 3
2)
I
stk. 2, 1. pkt.,
ændres »og 41« til: », 41 og 01«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
3)
Efter stk. 2 indsættes som nye stykker:
»Stk. 3.
Friplejeboligleverandører, som inden den 1. juli
2025 har indgået lejeaftale med personer, som efter den 30.
juni 2025 er omfattet af ældreloven, skal senest den 1. janu-
ar 2026 være meddelt certifikation, som omfatter levering af
pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i
ældreloven, efter reglerne i kapitel 3 i lov om friplejeboliger
og efter regler udstedt i medfør af § 9 i lov om friplejeboli-
ger.
Stk. 4.
Indtil den 1. januar 2026 har en person, der er om-
fattet af ældreloven, og som kommunalbestyrelsen har visi-
teret til en plejebolig eller en lignende boligform, ret til frit
at vælge at indgå en lejeaftale med en friplejeboligleveran-
dør, der ikke er meddelt certifikation, som omfatter levering
af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og
DokumentId
Journalnummer
L 93 - 2024-25 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 11/12-2024
2955531_0002.png
2
14 i ældreloven. 1. pkt. gælder kun, hvis den valgte fripleje-
boligleverandør skriftligt har ansøgt Sundhedsstyrelsen om
certifikation, som omfatter levering af pleje- og omsorgsfor-
løb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven. Den
valgte friplejeboligleverandør skal senest den 1. januar 2026
være meddelt certifikation, som omfatter levering af pleje-
og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældre-
loven, efter reglerne i kapitel 3 i lov om friplejeboliger og
efter regler udstedt i medfør af § 9 i lov om friplejeboliger.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 5 og 6.
[Nye overgangsbestemmelser som følge af lovforslagets § 1,
nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det følger af den foreslåede § 1, nr. 36, at § 76, stk. 8, 3.
og 6. pkt., i lov om friplejeboliger ophæves. Det betyder, at
§ 76, stk. 8, 5. pkt., bliver til § 76, stk. 8, 4. pkt.
I § 86, nr. 4, i lov om friplejeboliger henvises der til § 76,
stk. 8, 5. pkt. Som konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 36,
foreslås det at ændre »§ 76, stk. 8, 5. pkt.« til »§ 76, stk. 8,
4. pkt.«.
Til nr. 2
Det fremgår af den foreslåede § 3, stk. 2, at § 1, nr. 31,
32, 34, 36, 38, 40 og 41, og § 2, nr. 4, ikke finder anvendelse
for friplejeboliger, som før lovens ikrafttræden er meddelt
tilsagn om støtte efter det dagældende § 10, stk. 1, i lov om
friplejeboliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 897 af 17. august
2011, eller efter § 11 a, stk. 1, i lov om friplejeboliger, eller
som er godkendt ved omdannelse af eksisterende ejendom-
me efter § 11, stk. 2, i lov om friplejeboliger. For friplejebo-
ligleverandører med sådanne friplejeboligejendomme vil de
hidtil gældende regler fortsat finde anvendelse.
Det foreslås i ændringsforslag nr. 1 i friplejeboliglovens
§ 86, nr. 4, at ændre »§ 76, stk. 8, 5. pkt.« til »§ 76, stk. 8,
4. pkt.« som en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 36. Da
det er foreslået i § 3, stk. 2, at § 1, nr. 36, ikke skal finde
anvendelse for friplejeboliger, som er meddelt tilsagn om
støtte eller godkendt før lovens ikrafttræden, foreslås det, at
ændringsforslag nr. 1 skal omfattes af den samme ikrafttræ-
delsesbestemmelse i lovforslagets § 3, stk. 2.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 1, nr. 2, foreslås det, at § 5, stk. 2,
i friplejeboligloven affattes således, at certifikationen som
friplejeboligleverandør skal omfatte 1) levering af personlig
pleje, praktisk hjælp og madservice efter §§ 83 og 87 i lov
om social service eller 2) levering af pleje- og omsorgsfor-
løb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven.
Med ændringsforslaget foreslås det, at der i lovforslagets
§ 5 indsættes to nye overgangsbestemmelser.
Med det foreslåede stk. 3 foreslås det, at friplejeboligle-
verandører, som inden den 1. juli 2025 har indgået lejeaftale
med personer, som efter den 30. juni 2025 er omfattet af
ældreloven, senest den 1. januar 2026 skal være meddelt
certifikation, som omfatter levering af pleje- og omsorgsfor-
løb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven, efter
reglerne i kapitel 3 i lov om friplejeboliger og efter regler
udstedt i medfør af § 9 i lov om friplejeboliger.
Det foreslåede stk. 3 vil medføre, at friplejeboligleveran-
dører, der før den 1. juli 2025 har indgået lejeaftaler med
personer, som vil blive omfattet af den samtidig foreslåede
ældrelov, ikke vil skulle være meddelt certifikation, som
omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning
efter §§ 10 og 14 i ældreloven, fra den 1. juli 2025, som er
det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt for ældreloven. Fri-
plejeboligleverandørerne vil således have tid til at ansøge
Sundhedsstyrelsen om certifikation, som omfatter levering
af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14
i ældreloven, efter den 1. juli 2025, ligesom Sundhedsstyrel-
sen vil have tid til at behandle ansøgningerne. Senest den 1.
januar 2026 skal friplejeboligleverandørerne være meddelt
certifikation, som omfatter levering af pleje- og omsorgsfor-
løb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven, efter
reglerne i kapitel 3 i lov om friplejeboliger og efter regler
udstedt i medfør af § 9 i lov om friplejeboliger.
Hvis friplejeboligleverandøren ikke er meddelt certifika-
tion, som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og
madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven, senest den
1. januar 2026, vil friplejeboligleverandøren ikke kunne
fortsætte med at have lejeaftale med personer omfattet af
ældreloven. Kommunalbestyrelsen vil i så fald skulle sørge
for, at disse personer flytter til en anden plejebolig eller en
lignende boligform.
Med det foreslåede stk. 4 foreslås det, at indtil den 1.
januar 2026 har en person, der er omfattet af ældreloven, og
som kommunalbestyrelsen har visiteret til en plejebolig eller
en lignende boligform, ret til frit at vælge at indgå en leje-
aftale med en friplejeboligleverandør, der ikke er meddelt
certifikation, som omfatter levering af pleje- og omsorgsfor-
løb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven. 1. pkt.
gælder kun, hvis den valgte friplejeboligleverandør skriftligt
har ansøgt Sundhedsstyrelsen om certifikation, som omfatter
levering af pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§
10 og 14 i ældreloven. Den valgte friplejeboligleverandør
skal senest den 1. januar 2026 være meddelt certifikation,
som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og mad-
ordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven, efter reglerne i
kapitel 3 i lov om friplejeboliger og efter regler udstedt i
medfør af § 9 i lov om friplejeboliger.
Det foreslåede stk. 4 vil medføre, at en person, der pr.
1. juli 2025 vil blive omfattet af den samtidig foreslåede
ældrelov, og som kommunalbestyrelsen visiterer til en ple-
jebolig eller en lignende boligform, vil have ret til frit at
vælge en friplejeboligleverandør, forudsat at friplejeboligle-
verandøren skriftligt har ansøgt Sundhedsstyrelsen om certi-
fikation, som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb
og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven. Den valgte
friplejeboligleverandør vil derfor ikke skulle være meddelt
certifikation af Sundhedsstyrelsen, som omfatter levering af
pleje- og omsorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i
ældreloven, fra den 1. juli 2025. Senest den 1. januar 2026
vil friplejeboligleverandøren skulle være meddelt certifika-
tion, som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og
L 93 - 2024-25 - Bilag 10: Betænkning afgivet den 11/12-2024
2955531_0003.png
3
madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven, efter reglerne i
friplejeboliglovens kapitel 3 og efter regler udstedt i medfør
af friplejeboliglovens § 9.
Hvis friplejeboligleverandøren ikke er meddelt certifika-
tion, som omfatter levering af pleje- og omsorgsforløb og
madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven, senest den
1. januar 2026, vil friplejeboligleverandøren ikke kunne
fortsætte med at have lejeaftale med personer omfattet af
ældreloven. Kommunalbestyrelsen vil i så fald skulle sørge
for, at disse personer flytter til en anden plejebolig eller en
lignende boligform.
Formålet med de foreslåede overgangsbestemmelser er
at gøre certifikation, som omfatter levering af pleje- og om-
sorgsforløb og madordning efter §§ 10 og 14 i ældreloven,
så ubureaukratisk, smidig og tryg som muligt for de ældre
og friplejeboligleverandørerne.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. november 2024 og var
til 1. behandling den 21. november 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Teknisk gennemgang
Ældreministeren og embedsfolk fra Ældreministeriet har
den 13. november 2024 over for udvalget afholdt en teknisk
gennemgang af lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ældreministeren sendte den 23. august
2024 dette udkast til udvalget, jf. ÆLU alm. del – bilag
65, folketingsåret 2023-24. Den 7. november 2024 sendte
ældreministeren høringssvarene og et høringsnotat til udval-
get.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 9 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 2 spørgsmål til
ældreministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Louise Mehnke (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Gunvor Wibroe (S) Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Sara Emil Baaring (S) Thomas Jensen (S) Hans Christian Schmidt (V) Anni Matthiesen (V)
Preben Bang Henriksen (V) Erling Bonnesen (V) Monika Rubin (M) Rosa Eriksen (M) Marlene Harpsøe (DD)
nfmd.
Karina Adsbøl (DD) Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Louise Brown (LA) Carl Andersen (LA) Birgitte Bergman (KF)
Per Larsen (KF) Pia Kjærsgaard (DF) Kirsten Normann Andersen (SF)
fmd.
Theresa Berg Andersen (SF)
Claus Jørgensen (SF) Peder Hvelplund (EL) Lotte Rod (RV) Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6