Ældreudvalget 2024-25
L 92 Bilag 8
Offentligt
2956113_0001.png
Til lovforslag nr.
L 92
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Ældreudvalget den 11. december 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, lov om socialtilsyn og forskellige andre
love
(Ændringer som følge af ældreloven, lov om ældretilsyn og lov om lokalplejehjem)
[af ældreministeren (Mette Kierkgaard)]
1. Ændringsforslag
Ældreministeren har stillet 18 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
DF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de under nummer 3, 5-7, 13 og 17 stillede ændringsfor-
slag. Mindretallet vil stemme imod de under nummer 1, 2, 4,
8-12, 14-16 og 18 stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
imod de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti og Radikale
Venstre
Danmarksdemokraternes, Socialistisk Folkepartis og Ra-
dikale Venstres medlemmer af udvalget støtter det samlede
lovforslag og de dertilhørende ændringsforslag, men partier-
ne er kritiske over for, at ældreministeren har indarbejdet
et ændringsforslag vedrørende madservice i loven uden at
gå i dialog med aftalekredsen bag lovforslaget – og uden
om den normale høringsproces for lovforslag. Ændringsfor-
slaget betyder, at kommunerne ikke længere er forpligtede
til at følge Ankestyrelsens principmeddelelse 11-19, som
indebar, at kommunerne altid skulle tilbyde praktisk støtte
til madlavning, hvis borgeren havde mulighed for at deltage
i madlavningen – også i meget begrænset omfang. Med
ændringsforslaget giver ældreministeren kommunerne mu-
lighed for at fravige Ankestyrelsens principmeddelelse ved
at tillade kommunerne at bevilge madserviceordning til mål-
gruppen.
Partierne anerkender, at kommuner kan og skal lave de
nødvendige skøn i forhold til at tilbyde borgerne ernærings-
rigtig mad, jf. lov om social service § 83, men partierne
ønsker samtidig, at der følges op på ændringen, så Folketin-
get får indsigt i, hvilke konsekvenser ændringsforslaget har
for mennesker med handicap eller social udsathed og deres
muligheder for at få den nødvendige støtte til madlavning,
hvis det anses for gavnligt og muligt for borgeren at deltage
i madlavningen. Partierne frygter, at ændringsforslaget for-
ringer borgernes muligheder for selvbestemmelse og udvik-
lingsmuligheder i forhold til madlavning, og ønsker derfor,
at ændringsforslagets konsekvenser følges tæt.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget støtter ikke forslaget,
idet der henvises til Enhedslistens betænkningsbidrag til L
89, L 90, L 91 og L 93.
AX030781
L 92 - 2024-25 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 11/12-2024
2956113_0002.png
2
4. Ændringforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
ældreministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af EL og DF):
Til titlen
1)
I
undertitlen
indsættes efter »lokalplejehjem«: »og ud-
skillelse af reglerne om madservice fra bestemmelsen om
personlig og praktisk hjælp i lov om social service«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
Til § 1
2)
I det under
nr. 2
foreslåede
§ 2, stk. 5,
indsættes efter
»83 a,«: »83 b,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
Af
ældreministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af DF):
3)
I
nr. 3
udgår »93,«.
[Rettelse af fejl i lovforslaget om ophævelse af § 93 i lov om
social service]
Af
ældreministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af EL og DF):
4)
Efter nr. 4 indsættes:
»01.
I
§ 83, stk. 1, nr. 1,
ændres »pleje,« til: »pleje og«, og i
nr. 2
ændres »hjemmet og« til: »hjemmet.«
02.
§ 83, stk. 1, nr. 3,
ophæves.
03.
Efter § 83 a indsættes:
Ȥ 83 b.
Kommunalbestyrelsen skal tilbyde madservice
til personer, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale pro-
blemer ikke selv kan udføre madlavningen.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan vælge at tilbyde ydel-
sen efter stk. 1 som hjælp eller støtte til madlavning i hjem-
met.
Stk. 3.
Forud for vurderingen af behovet for hjælp efter
stk. 1 skal kommunalbestyrelsen vurdere, om et tilbud efter
§ 83 a vil kunne forbedre personens funktionsevne og der-
med nedsætte behovet for hjælp efter stk. 1.
Stk. 4.
I forbindelse med afslutning af et rehabiliterings-
forløb efter § 83 a skal kommunalbestyrelsen vurdere mod-
tagerens behov for hjælp efter stk. 1.
Stk. 5.
Vurderer kommunalbestyrelsen efter gennemførel-
se af et rehabiliteringsforløb efter § 83 a, at personen kan
blive selvhjulpen i forhold til madlavning, kan kommunal-
bestyrelsen tilbyde et undervisningsforløb. Undervisnings-
forløb kan tilrettelægges som kollektive forløb.
Stk. 6.
§ 81 finder ikke anvendelse ved vurderingen af
behovet for hjælp efter denne bestemmelse.
Stk. 7.
Tilbuddene efter stk. 1 og 5 kan ikke gives som
generelle tilbud efter § 79 eller som hjælp efter § 83, stk. 1,
nr. 2.
Stk. 8.
Vælger kommunalbestyrelsen at tilbyde ydelsen
efter stk. 1 som hjælp eller støtte til madlavning i hjemmet,
har modtageren ret til selv at udpege en person til at udføre
opgaverne, jf. § 94.«
04.
I
§ 88, stk. 1, 2. pkt., § 90, stk. 1, 2. pkt.,
og
stk. 2, § 91,
stk. 1, stk. 2, nr. 2,
og
stk. 5, 1. pkt., § 94, 1. pkt.,
og
§ 94 a,
1. pkt.,
ændres »§ 83« til: »§§ 83 og 83 b«.
05.
I
§ 90, stk. 1, 1. pkt.,
og
§ 95, stk. 1,
indsættes efter »§§
83«: », 83 b«.«
[Udskillelse af reglerne om madservice fra bestemmelsen
om personlig og praktisk hjælp i lov om social service og
konsekvensændringer som følge heraf]
Af
ældreministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af DF):
5)
Efter nr. 5 indsættes:
»06.
I
§ 93, stk. 1,
udgår »beboere i plejehjem m.v., jf. §
192,«.
07.
I
§ 93, stk. 3,
ændres »Ældreministeren« til: »Social- og
boligministeren«.«
[Rettelse af fejl i lovforslaget om ophævelse af § 93 i lov om
social service]
6)
Nr. 13
affattes således:
»13.
I
§ 137 b, stk. 1, nr. 3,
og
§ 137 c, stk. 2,
ændres »lov
om social service« til: »denne lov eller ældreloven«.«
[Lovteknisk justering]
7)
Nr. 14
affattes således:
»14.
I
§ 137 d, stk. 1,
ændres »lov om social service« til:
»denne lov eller personlig hjælp og pleje samt hjælp eller
støtte til nødvendige praktiske opgaver m.v., som er tildelt i
medfør af § 10, jf. § 9, stk. 2, nr. 1 og 2, i ældreloven,«.«
[Lovteknisk justering]
Af
ældreministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af EL og DF):
8)
Efter nr. 17 indsættes:
»08.
I
§ 161, stk. 1,
ændres »§ 83, stk. 1, nr. 3,« til: »§ 83 b,
stk. 1,«.«
[Konsekvens som følge af ændringsforslag nr. 4]
9)
I den under
nr. 20
foreslåede ændring af
§ 161, stk. 4,
der bliver stk. 3, indsættes efter »»Social- og boligministe-
ren««: », og »§ 83, stk. 1, nr. 3« ændres til: »§ 83 b««.
[Konsekvens som følge af ændringsforslag nr. 4]
L 92 - 2024-25 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 11/12-2024
2956113_0003.png
3
Til § 2
10)
Nr. 6
affattes således:
»6.
I
§ 9 b, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »personlig og praktisk
hjælp efter § 83 i lov om social service og § 90, nr. 1, i
barnets lov« til: »personlig og praktisk hjælp og madservice
efter §§ 83 og 83 b i lov om social service eller § 90, nr.
1, i barnets lov, helhedspleje efter § 10, jf. § 9, stk. 2, nr.
1 og 2, i ældreloven og madlevering eller madordning efter
§§ 13 eller 14 i ældreloven«, og efter »bevilget personlig og
praktisk hjælp« indsættes: », madservice, madlevering eller
madordning«.«
[Konsekvens som følge af ændringsforslag nr. 4 og korrek-
tion]
11)
Nr. 7
affattes således:
»7.
I
§ 9 b, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 119 i lov om social ser-
vice eller § 90, nr. 11, i barnets lov« til: »§ 23 i ældreloven«,
og »§ 83 i lov om social service og § 90, nr. 1, i barnets lov«
ændres til: »§§ 83 og 83 b i lov om social service, § 90, nr.
1, i barnets lov eller § 10, jf. § 9, stk. 2, nr. 1 og 2, og §§ 13
og 14 i ældreloven«.«
[Konsekvens som følge af ændringsforslag nr. 4 og korrek-
tion]
12)
Nr. 13
affattes således:
»13.
I
§ 9 c, stk. 7, 1. pkt.,
ændres »personlig og praktisk
hjælp efter § 83 i lov om social service og § 90, nr. 1, i
barnets lov« til: »personlig og praktisk hjælp og madservice
efter §§ 83 og 83 b i lov om social service eller § 90, nr. 1,
i barnets lov, helhedspleje efter § 10, jf. § 9, stk. 2, nr. 1 og
2, i ældreloven og madlevering eller madordning efter §§ 13
og 14 i ældreloven«.«
[Konsekvens som følge af ændringsforslag nr. 4 og korrek-
tion]
Af
ældreministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af DF):
Til § 3
13)
Efter nr. 2 indsættes:
»01.
I
§ 12, stk. 3,
ændres »§ 4, stk. 2-4« til: »§ 4, stk. 1, nr.
2-4«.«
[Korrektion af henvisning]
Af
ældreministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af EL og DF):
Til § 4
14)
Efter nr. 1 indsættes:
»01.
I
§ 90, nr. 1,
indsættes efter »hjælp«: »og § 83 b om
madservice«.«
[Konsekvens som følge af ændringsforslag nr. 4]
Til § 15
15)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 13, stk. 1, nr.
2, 2. pkt.,
ændres »social service eller« til: »i henhold til §
83 i lov om social service eller«, og »social service,« ændres
til: »i henhold til §§ 83 og 83 b i lov om social service,«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 4]
Til § 16
16)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 21 i, stk. 1, nr. 1,
ændres »§§ 83, 83 a eller 86 i lov
om social service« til: »§§ 83-83 b og 86 i lov om social
service, §§ 10, 13 og 14 i ældreloven«.«
[Konsekvens som følge af ændringsforslag nr. 4]
Til § 20
Af
ældreministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af DF):
17)
I
stk. 1.
indsættes før »§ 5«: »§ 3, nr. 01, og«.
[Korrektion af ikrafttrædelsestidspunkt]
Af
ældreministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af EL og DF):
18)
Efter stk. 5 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 6.
Afgørelser efter § 83, stk. 1, nr. 2, i lov om
social service vedrørende hjælp og støtte til madlavning og
afgørelser efter § 83, stk. 1, nr. 3, i lov om social service,
der er truffet før den 1. juli 2025, er fortsat gældende, indtil
kommunalbestyrelsen træffer en ny afgørelse efter § 83 b i
lov om social service som affattet ved denne lovs § 1, nr.
03.«
Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og 8.
[Ny overgangsbestemmelse som følge af ændringsforslag nr.
4]
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets titel er forslag til lov om ændring af lov
om social service, lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, lov om socialtilsyn og forskellige
andre love (Ændringer som følge af ældreloven, lov om
ældretilsyn og lov om lokalplejehjem).
Det foreslås i ændringsforslag nr. 4 at udskille reglerne
om madservice i servicelovens § 83, stk. 1, nr. 3, fra de
øvrige bestemmelser om personlig og praktisk hjælp i ser-
vicelovens § 83, stk. 1, nr. 1 og 2, til en ny bestemmelse i
servicelovens § 83 b.
Som konsekvens af ændringsforslag nr. 4 foreslås lovfor-
slagets undertitel derfor ændret, så det fremgår, at lovfor-
slaget også vedrører udskillelse af reglerne om madservice
L 92 - 2024-25 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 11/12-2024
2956113_0004.png
4
fra bestemmelsen om personlig og praktisk hjælp i lov om
social service.
Der er således tale om en konsekvensændring som følge
af ændringsforslag nr. 4.
Til nr. 2
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 2, at indsætte et nyt
stk. 5 i § 2 i serviceloven, hvorefter personer, der kan mod-
tage tilbud efter §§ 10, 13, 14, 16 og 17 i ældreloven, ikke
kan modtage tilbud efter §§ 83, 83 a, 84, og 86 i servicelo-
ven.
Det foreslås i ændringsforslag nr. 4 at udskille reglerne
om madservice i servicelovens § 83, stk. 1, nr. 3, fra de
øvrige bestemmelser om personlig og praktisk hjælp i ser-
vicelovens § 83, stk. 1, nr. 1 og 2, til en ny bestemmelse i
servicelovens § 83 b.
Som konsekvens af ændringsforslag nr. 4 foreslås det
derfor i ændringsforslag nr. 2 at tilføje en henvisning til
servicelovens § 83 b.
Der er således tale om en konsekvensændring som følge
af ændringsforslag nr. 4.
Til nr. 3 og 5
Ifølge servicelovens § 93, stk. 1, omfatter bestemmelser-
ne i servicelovens §§ 91 og 94 ikke beboere på plejehjem
m.v., jf. servicelovens § 192, lejere i plejeboligbebyggelser,
der er omfattet af lov om almene boliger m.v. eller lov
om boliger for ældre og personer med handicap, lejere og
beboere i friplejeboliger, der er omfattet af lov om fripleje-
boliger, og lejere i tilsvarende boligenheder.
Efter servicelovens § 93, stk. 2, skal kommunalbestyrel-
sen bl.a. fastsætte og offentliggøre de kvalitetskrav, der stil-
les til leverandører af kommunale serviceydelser til de i
stk. 1 nævnte persongrupper, jf. servicelovens § 139. Efter
servicelovens § 93, stk. 3, fastsætter ældreministeren i en
bekendtgørelse regler for opgørelse og offentliggørelse m.v.
af de af kommunalbestyrelsen fastsatte kvalitetskrav efter
stk. 2.
I § 1, nr. 3, i det fremsatte lovforslag fremgår bl.a., at
servicelovens § 192 foreslås ophævet. Det fremgår desuden
fejlagtigt, at servicelovens § 93 foreslås ophævet.
Hensigten med det foreslåede var, at henvisningen til
beboere på plejehjem m.v., jf. servicelovens § 192, fremover
ikke skulle fremgå af servicelovens § 93, da servicelovens
§ 192 foreslås ophævet og videreført i § 47 i det samtidig
fremsætte forslag til ældreloven. Herefter vil servicelovens
§ 93 ikke omfatte ældre personer som målgruppe, da de vil
være omfattet af ældreloven.
Det foreslås i ændringsforslag nr. 3, at henvisningen til
servicelovens § 93 udgår af lovforslagets § 1, nr. 3.
Herudover foreslås det i ændringsforslag nr. 5, at »beboe-
re i plejehjem m.v., jf. § 192,« udgår af servicelovens § 93,
stk. 1, og at »ældreministeren« ændres til »social- og bolig-
ministeren« i servicelovens § 93, stk. 3, da servicelovens §
93 herefter ikke vil omfatte ældre personer som målgruppe.
Med ændringsforslag nr. 3 og 5 vil hensigten med æn-
dringen af servicelovens § 93, stk. 1, blive opnået.
Der er således tale om rettelse af en fejl i lovforslagets §
1, nr. 3, om ophævelse af § 93 i lov om social service.
Til nr. 4
Efter servicelovens § 83, stk. 1, nr. 1-3, skal kommu-
nalbestyrelsen tilbyde personlig hjælp og pleje, hjælp eller
støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet og mad-
service. Tilbuddene efter stk. 1 gives til personer, som på
grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan
udføre disse opgaver, jf. servicelovens § 83, stk. 2.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, hvormed
servicelovens § 83, stk. 1, nr. 3, blev indført, jf. Folketingsti-
dende 2009-2010, tillæg A, L 165 som fremsat, side 7, at det
overordnede formål med madservicen er, at modtageren får
tilbudt et dagligt måltid mad til en rimelig pris tilpasset den
enkeltes behov. Det er således en central del af den borger-
nære service i kommunerne, at borgere, som har vanskeligt
ved at klare sig selv, kan få tilbudt ernæringsrigtig mad.
Det fremgår derudover af bemærkningerne, jf. Folke-
tingstidende 2009-2010, tillæg A, L 165 som fremsat, side
6, at der skelnes imellem tilbud om madservice til henholds-
vis beboere i plejeboliger m.v. og til borgere i eget hjem.
Personer i eget hjem, der tilbydes madservice efter ser-
vicelovens § 83, stk. 1, nr. 3, er omfattet af reglerne om
frit valg af leverandør af madservice. Det frie valg bety-
der, at kommunalbestyrelsen har pligt til at etablere ram-
merne for, at modtageren kan vælge mellem forskellige
godkendte leverandører af madservice, jf. servicelovens §§
91 og 92. Samtidig betyder det, at området er konkurren-
ceudsat. Det er hensigten, at frit leverandørvalg skal give
modtagerne mulighed for at vælge mellem både madservice-
leverandører og menuvariationer.
For personer i eget hjem er en madserviceordning et til-
bud, der enten udbringes til modtagerens eget hjem, eller
som modtageren kan afhente eller indtage hos madservicele-
verandøren såsom et dagcenter, en kro el.lign.
Tilbuddet om madservice til beboere i plejeboliger og lig-
nende boligenheder omfatter alle døgnets måltider. Tilbud-
det er ikke omfattet af reglerne om frit leverandørvalg, jf.
servicelovens § 93.
Personen visiteres til madservice af den kommunale
myndighed på baggrund af en konkret og individuel vurde-
ring af behovet for denne hjælp.
Det har givet anledning til tvivl, om personer, der kan
deltage i madlavningen med støtte i eget hjem, skal bevilges
madservice efter servicelovens § 83, stk. 1, nr. 3, eller om
der i stedet skal tildeles personen praktisk støtte til madlav-
ning i hjemmet efter § 83, stk. 1, nr. 2.
I principmeddelelse 11-19 slog Ankestyrelsen fast, at når
kommunen skal bevilge støtte til madlavning, skal kommu-
nen vurdere, om borgeren er i personkredsen for enten prak-
tisk støtte til madlavning eller en madserviceordning. Anke-
styrelsen fandt, at kommunen som udgangspunkt er beretti-
get til at henvise borgeren til en madserviceordning, hvis
borgeren på grund af sin funktionsevne ikke kan udføre no-
gen af de nødvendige opgaver i forbindelse med madlavning
og støtten dermed ikke kan bidrage dels til at vedligeholde
L 92 - 2024-25 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 11/12-2024
2956113_0005.png
5
færdigheder, dels til at afhjælpe væsentlige følger af borge-
rens funktionsevne eller særlige sociale problemer. Person-
er, der kan deltage i madlavningen med støtte, skal ikke
bevilges madserviceordning, men i stedet praktisk støtte til
madlavning. Det er ikke en forudsætning, at borgeren kan
deltage i alle dele af madlavningen.
Ankestyrelsens principmeddelelse 11-19 medfører i prak-
sis, at kommunalbestyrelserne efter gældende ret vil skulle
anvende betydelige økonomiske og personalemæssige res-
sourcer på at yde praktisk støtte til madlavning i hjemmet.
Afgørelse efter serviceloven træffes på baggrund af fag-
lige og økonomiske hensyn. Hensigten med reglerne om
madservice er derfor også, at personer, der ikke selv kan
varetage madlavningen, ydes hjælp hertil under samtidig
hensyntagen til kommunens økonomi.
Det er med Ankestyrelsens principmeddelelse blevet ty-
deliggjort, at der er behov for større klarhed i reglerne om
madservice.
Det er på den baggrund Ældreministeriets vurdering i
overensstemmelse med »Aftale om kommunernes økonomi
for 2025«, at afgrænsningen af kommunernes forpligtelse
angående madservice bør tydeliggøres, så området reguleres
i en selvstændig bestemmelse, hvor det vil fremgå, at kom-
munalbestyrelsen som udgangspunkt skal tilbyde udbring-
ning af mad.
Med det samtidig fremsatte forslag til ældrelov er af-
grænsningen af kommunernes forpligtelse angående mad-
service håndteret i relation til den målgruppe, der vil være
omfattet af dette lovforslag, men det løser ikke problemstil-
lingen i forhold til de personer, der fortsat vil være omfattet
af reglerne om madservice i serviceloven.
Det foreslås derfor med ændringsforslag nr. 4, at der bl.a.
indsættes en ny § 83 b i serviceloven, som fastsætter, at
udgangspunktet for hjælpen efter serviceloven til personer,
der på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke
selv kan lave mad, er levering af mad fremstillet uden for
personens hjem. Kommunalbestyrelsen kan dog vælge at
levere ydelsen som hjælp og støtte i hjemmet.
Det foreslås i § 83 b, stk. 1, at kommunalbestyrelsen skal
tilbyde madservice til personer, som på grund af midlertidigt
eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller
særlige sociale problemer ikke selv kan udføre madlavnin-
gen.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kommunal-
bestyrelsen fremover vil skulle tilbyde madservice efter ser-
vicelovens § 83 b, stk. 1. Det vil ikke længere være muligt
at yde hjælpen efter § 83. Madservice vil fortsat være en
selvstændig ydelse på linje med andre ydelser efter service-
loven.
Det foreslås herved også, at der ikke fremover vil skulle
skelnes mellem, om maden er produceret i hjemmet eller
leveres udefra. Med den nye bestemmelse vil madservice
derfor både omfatte mad leveret udefra og mad produceret i
hjemmet.
Der er med forslaget ikke tiltænkt ændringer i forhold
til målgruppen for ydelsen, som fortsat vil være personer,
der på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke
selv kan udføre opgaverne. Ydelsen gives på baggrund af
en visitation efter en konkret og individuel vurdering, idet
der skal gives madservice til personer med et særligt behov
herfor.
Berettigede til ydelsen vil derved fortsat efter en konkret
og individuel vurdering være personer med nedsat fysisk
og/eller psykisk funktionsevne, det vil sige personer, som i
daglig tale benævnes som personer med handicap, herunder
personer med psykiske lidelser. Berettigede er også person-
er med særlig sociale problemer. Der kan være tale om
personer, som er truet af social udstødelse, nogle grupper af
psykisk syge med særlige problemer, personer med spisefor-
styrrelser, hjemløse, voldsramte, mennesker med senfølger
efter overgreb, stofmisbrugere, alkoholikere, personer, der
har forsøgt selvmord m.fl.
Hvis der er tale om en person med mere komplekse
behov, hvor kommunalbestyrelsen vurderer, at personen er
omfattet af personkredsen for socialpædagogisk bistand ef-
ter servicelovens § 85 – det vil sige personer, der har en be-
tydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særli-
ge sociale problemer – skal kommunalbestyrelsen vurdere,
om personen har brug for hjælp, omsorg eller støtte samt
optræning og hjælp til udvikling af færdigheder efter denne
bestemmelse.
Det fremgår af servicelovens § 85, at kommunalbestyrel-
sen skal tilbyde hjælp, omsorg eller støtte samt optræning
og hjælp til udvikling af færdigheder til personer, der har be-
hov herfor på grund af betydelig nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne eller særlige sociale problemer.
Det vil derfor bero på en konkret og individuel vurdering
i det enkelte tilfælde, om hjælp til madlavning kan gives
efter § 85.
Madservice efter den foreslåede § 83 b, stk. 1, vil kunne
gives, uanset hvilken form for bolig modtageren har. Der
kan således gives madservice til personer, der bor i egen
bolig (lejlighed eller hus), ældre- og plejeboliger efter lov
om almene boliger m.v., plejehjem og beskyttede boliger,
boformer efter servicelovens §§ 107-110, bofællesskaber,
kollektivboliger og ældrekollektiver m.v.
Det fremgår af servicelovens § 4, stk. 1, at kommunalbe-
styrelsen skal sørge for, at der er de nødvendige tilbud efter
denne lov. Kommunalbestyrelsen opfylder sit forsyningsan-
svar efter stk. 1 ved brug af egne tilbud og ved samarbejde
med andre kommuner, regioner eller private tilbud, jf. stk. 2.
Kommunalbestyrelsen vil derfor i medfør af servicelo-
vens § 4, stk. 1, have pligt til at sørge for, at der er de
nødvendige tilbud om madservice efter den foreslåede be-
stemmelse i § 83 b, stk. 1. Kommunalbestyrelsen vil skulle
opfylde sit forsyningsansvar efter § 4, stk. 1, ved brug af
egne tilbud og ved samarbejde med andre kommunalbesty-
relser, regioner eller private tilbud, jf. § 4, stk. 2.
Det foreslås i § 83 b, stk. 2, at kommunalbestyrelsen kan
vælge at tilbyde ydelsen efter stk. 1 som hjælp eller støtte til
madlavning i hjemmet.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kommunal-
bestyrelsen fremover vil kunne opfylde sin forpligtelse ved
at producere maden uden for modtagerens hjem og levere
L 92 - 2024-25 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 11/12-2024
2956113_0006.png
6
den til modtageren. Maden vil også kunne afhentes eller
indtages af modtageren hos de af kommunalbestyrelsen god-
kendte madleverandører.
Det vil derimod være op til den enkelte kommunalbesty-
relse selv at beslutte, om kommunalbestyrelsen som en del
af serviceniveauet i kommunen tilbyder hjælp eller støtte til
madlavning i hjemmet.
Fastsættelse af serviceniveauet er en lokalpolitisk beslut-
ning. Serviceloven er en rammelov, som sætter de overord-
nede rammer for, hvilke serviceydelser og tilbud kommunal-
bestyrelsen har pligt til at yde. Det indebærer en fleksibilitet
for kommunalbestyrelsen i sammensætningen af løsninger
og i anvendelsen af faglige metoder. Det indebærer også et
politisk handlerum til, at kommunalbestyrelsen på visse om-
råder kan fastsætte lokale kvalitetsstandarder, retningslinjer
eller lokale serviceniveauer (vejledende retningslinjer) om,
hvilken type hjælp der i den pågældende kommune typisk
gives i forhold til bestemte typer af behov eller målgrupper.
Såfremt kommunalbestyrelsen vælger at tilbyde hjælp
eller støtte til madlavning i hjemmet som en del af kommu-
nens generelle vejledende serviceniveau, vil kommunalbe-
styrelsen i den forbindelse skulle beslutte, hvilke tilbud der
skal stilles til rådighed, omfanget af disse, og hvem der har
ret til disse tilbud. Hjælpen vil derefter skulle tilrettelægges
ud fra en vurdering af personens behov.
Hjælp eller støtte til at lave et hovedmåltid i hjemmet
vil f.eks. kunne ydes, ved at maden laves sammen med
personen. Det er også muligt, at maden kan laves i hjemmet
uden personens medvirken.
Hjælp eller støtte til øvrige måltider vil fortsat også kun-
ne omfatte mindre madlavningsopgaver, der foregår »fra
køkken til bord«, som f.eks. hjælp til anretning af morgen-
mad, herunder f.eks. tilberedning af havregrød, æg el.lign.,
eller anretning af koldt smørrebrød til frokost.
Uanset hvilket serviceniveau kommunalbestyrelsen be-
slutter at fastlægge, vil tilbuddene om madservice fortsat
skulle tilrettelægges i henhold til reglerne om frit valg af
leverandør efter servicelovens §§ 91 og 92.
Det fastsatte serviceniveau skal formidles i en kvalitets-
standard. Borgerne skal kunne bruge kvalitetsstandarden til
at orientere sig om serviceniveauet i kommunen og dermed
få kendskab til, hvilken hjælp de kan forvente fra kommu-
nen, hvis de får behov for madservice. Kvalitetsstandarden
er ikke en overordnet hensigtserklæring, men skal kunne
bruges som grundlag for den daglige indsats i kommunen og
skal derfor indeholde konkrete mål og planer for, hvordan de
politisk vedtagne målsætninger skal føres ud i livet. Det er
lovpligtigt for kommunen at udarbejde en kvalitetsstandard
for madservice.
Det foreslås i § 83 b, stk. 3, at kommunalbestyrelsen
forud for vurderingen af behovet for hjælp efter stk. 1 skal
vurdere, om et tilbud efter § 83 a vil kunne forbedre perso-
nens funktionsevne og dermed nedsætte behovet for hjælp
efter stk. 1.
Med den foreslåede bestemmelse videreføres kommunal-
bestyrelsens forpligtelse til at vurdere, om et rehabiliterings-
forløb vil kunne forbedre personens funktionsevne og der-
med nedsætte behovet for madservice. Vurderingen skal
foretages forud for vurderingen af behovet for madservice.
Det foreslås i § 83 b, stk. 4, at kommunalbestyrelsen i
forbindelse med afslutningen af et rehabiliteringsforløb efter
§ 83 a skal vurdere modtagerens behov for hjælp efter stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kommunal-
bestyrelsen også fremover vil skulle vurdere, om personen
efter afslutningen af et rehabiliteringsforløb har behov for
madservice.
Kommunalbestyrelsen vil således blive forpligtet til efter
forløbet at tage stilling til, om modtagerens funktionsevne
er blevet forbedret, således at den pågældende kan klare
sig selv uden eller med mindre hjælp. Har modtageren af
indsatsen fortsat brug for hjælp og støtte i hverdagen, skal
kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om indhold og om-
fang af hjælpen. Kommunalbestyrelsen skal endvidere tage
stilling til modtagerens eventuelle andre behov for hjælp.
Det foreslås i § 83 b, stk. 5, at vurderer kommunalbe-
styrelsen efter gennemførelsen af et rehabiliteringsforløb
efter § 83 a, at personen kan blive selvhjulpen i forhold
til madlavning, kan kommunalbestyrelsen tilbyde et under-
visningsforløb. Undervisningsforløb kan tilrettelægges som
kollektive forløb.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kommunal-
bestyrelsen vil kunne vælge at tilbyde et undervisningsfor-
løb til personer, der efter et rehabiliteringsforløb efter ser-
vicelovens § 83 a vurderes at have mulighed for at blive
selvhjulpne i forhold til madlavning. Kommunalbestyrelsen
kan også undlade at tilbyde undervisningsforløb.
Vurderingen af, om en person efter et rehabiliteringsfor-
løb vil kunne blive selvhjulpen i forhold til madlavning ved
hjælp af et undervisningsforløb, skal efter forslaget ske i
forbindelse med den konkrete og individuelle vurdering af
den pågældende persons funktionsnedsættelse og det afledte
behov for hjælp i forhold til at klare sig selv i hverdagen,
som kommunalbestyrelsen skal foretage, i forbindelse med
at rehabiliteringsforløbet afsluttes.
Kommunalbestyrelsen skal foretage en konkret og indivi-
duel vurdering af, hvorvidt det er realistisk, at et undervis-
ningsforløb kan forbedre den pågældende persons funktions-
evne, og at personen på denne vis kan opnå færdigheder, der
fjerner behovet for madservice. Der skal bl.a. ses på tyngden
og kompleksiteten af personens funktionsnedsættelse.
Det foreslås i § 83 b, stk. 6, at lovens § 81 ikke finder
anvendelse ved vurderingen af behovet for hjælp efter denne
bestemmelse.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kommunal-
bestyrelsen fremover ikke vil skulle yde madservice med
det formål at styrke den enkeltes egne muligheder og eget
ansvar for at udvikle sig og udnytte egne potentialer, i det
omfang det er muligt for den enkelte. Kommunalbestyrelsen
vil derfor med forslaget ikke være forpligtet til at tilbyde
hjælp eller støtte til madlavning i hjemmet, selv om perso-
nen kan deltage i dele af madlavningen.
Hensynet er en afvejning af på den ene side personens
behov for at få tilbudt ernæringsrigtig mad og på den anden
side kommunalbestyrelsens mulighed for at levere ydelsen
L 92 - 2024-25 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 11/12-2024
2956113_0007.png
7
til mange personer på en hensigtsmæssig og ressourceopti-
mal måde.
Det foreslås i § 83 b, stk. 7, at tilbuddene efter stk. 1 og
5 ikke kan gives som generelle tilbud efter § 79 eller som
hjælp efter § 83, stk. 1, nr. 2.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at madservice
i lighed med gældende ret ikke vil kunne gives som et
generelt tilbud efter servicelovens § 79 om generelle tilbud
med aktiverende og forebyggende sigte. Bestemmelsen vil
endvidere indebære, at det ikke længere vil være muligt at
yde hjælp til madlavning efter servicelovens § 83, stk. 1, nr.
2.
Det foreslås i § 83 b, stk. 8, at vælger kommunalbestyrel-
sen at tilbyde ydelsen efter stk. 1 som hjælp eller støtte til
madlavning i hjemmet, har modtageren ret til selv at udpege
en person til at udføre opgaverne, jf. § 94.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at modtagere
af madservice kun vil have ret til selv at udpege en person
til at udføre opgaven, såfremt kommunalbestyrelsen vælger
at tilbyde ydelsen som hjælp eller støtte til madlavning i
hjemmet. Såfremt maden produceres uden for hjemmet og
leveres til modtageren, vil modtageren således ikke selv
kunne udpege en person til at udføre opgaven i medfør af
§ 94. Produceres maden uden for hjemmet, vil modtageren
stadig omfattes af det frie valg af leverandør efter servicelo-
vens §§ 91 og 93.
Til nr. 6 og 7
Med lovforslagets § 1, nr. 13, foreslås det, at der i ser-
vicelovens § 137 b, stk. 1, nr. 3, og § 137 c, stk. 2, efter »lov
om social service« indsættes »eller ældreloven«.
Med lovforslagets § 1, nr. 14, foreslås det, at der i ser-
vicelovens § 137 d, stk. 1, efter »lov om social service«
indsættes »eller personlig hjælp og pleje samt hjælp eller
støtte til nødvendige praktiske opgaver m.v., som er tildelt i
medfør af § 10, jf. § 9, stk. 2, nr. 1 og 2, i ældreloven,«.
Ændringsforslagene vil alene medføre, at henvisningen
til lov om social service i de pågældende bestemmelser vil
blive ændret til en henvisning til denne lov. Der foreslås
derudover ikke ændringer af lovforslagets § 1, nr. 13 og 14.
Der er således alene tale om lovteknisk justering. Dette
skyldes, at der lovteknisk bør henvises til denne lov, når der
i bestemmelser i en lov er tale om henvisninger til den selv
samme lov.
Til nr. 8 og 9
Det foreslås i ændringsforslag nr. 4 at udskille reglerne
om madservice i servicelovens § 83, stk. 1, nr. 3, fra de
øvrige bestemmelser om personlig og praktisk hjælp i ser-
vicelovens § 83, stk. 1, nr. 1 og 2, til en ny bestemmelse i
servicelovens § 83 b.
Som konsekvens af ændringsforslag nr. 4 foreslås det
derfor i ændringsforslag nr. 6 at indsætte et nyt nummer i
lovforslaget, som vil ændre henvisningen til servicelovens
§ 83, stk. 1, nr. 3, i servicelovens § 161, stk. 1, til en
henvisning til servicelovens § 83 b.
Som konsekvens af ændringsforslag nr. 4 foreslås det
desuden i ændringsforslag nr. 7 at ændre henvisningen i
servicelovens § 161, stk. 4, til servicelovens § 83, stk. 1, nr.
3, til en henvisning til servicelovens § 83 b.
Der er således tale om en konsekvensændring som følge
af ændringsforslag nr. 4.
Til nr. 10-12
Det foreslås i ændringsforslag nr. 4 at udskille reglerne
om madservice i servicelovens § 83, stk. 1, nr. 3, fra de
øvrige bestemmelser om personlig og praktisk hjælp i ser-
vicelovens § 83, stk. 1, nr. 1 og 2, til en ny bestemmelse i
servicelovens § 83 b.
Som konsekvens af ændringsforslag nr. 4 foreslås det i
ændringsforslag nr. 8-10 at nyaffatte henholdsvis lovforsla-
gets § 2, nr. 6, lovforslagets § 2, nr. 7, og lovforslagets § 2,
nr. 13.
Herudover foreslås der i ændringsforslag nr. 8-10 en kor-
rektion af henvisningen til bestemmelser i ældreloven, såle-
des at der også vil blive henvist til ældrelovens §§ 13 eller
14 om madlevering og madordning i retssikkerhedslovens §
9 b, stk. 1, 1. pkt., retssikkerhedslovens § 9 b, stk. 2, 1. pkt.
og retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 7, 1. pkt.
Til nr. 13
Det fremgår af § 12, stk. 3, i socialtilsynsloven, at til-
bud efter § 4, stk. 2-4, revisorer og driftsherrer 1) af egen
drift skal give socialtilsynet de relevante og nødvendige
oplysninger om tilbuds og koncerners og koncernlignende
konstruktioners økonomiske forhold og 2) efter anmodning
skal give socialtilsynet supplerende økonomioplysninger for
tilbud og koncerner og koncernlignende konstruktioner, hvis
socialtilsynet vurderer, at de indberettede oplysninger ikke
er fyldestgørende, eller er i tvivl om, hvorvidt oplysningerne
er i overensstemmelse med de faktiske forhold.
§ 12, stk. 3, blev indsat i socialtilsynsloven ved lov nr.
2620 af 28. december 2021. Det er imidlertid en fejl, at der i
§ 12, stk. 3, henvises til § 4, stk. 2-4, da socialtilsynslovens
§ 4 både dengang indeholdt og fortsat kun indeholder tre
stykker. Der skulle i stedet have været henvist til § 4, stk. 1,
nr. 2-4.
Med ændringsforslaget foreslås denne fejl korrigeret, så-
dan at der i socialtilsynslovens § 12, stk. 3, henvises til § 4,
stk. 1, nr. 2-4.
Til nr. 14
Det foreslås i ændringsforslag nr. 4 at udskille reglerne
om madservice fra bestemmelsen om personlig og praktisk
hjælp i § 83, stk. 1, nr. 3, i serviceloven til en ny bestemmel-
se i servicelovens § 83 b.
Som konsekvens af ændringsforslag nr. 4 foreslås det
derfor i ændringsforslag nr. 11 at indsætte et nyt ændrings-
nummer, hvorefter der i § 90, nr. 1, i barnets lov indsættes
efter »hjælp«: »og 83 b om madservice«.«
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslag nr. 4.
Til nr. 15
Det foreslås i ændringsforslag nr. 4 at udskille reglerne
om madservice i servicelovens § 83, stk. 1, nr. 3, fra de
øvrige bestemmelser om personlig og praktisk hjælp i ser-
L 92 - 2024-25 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 11/12-2024
2956113_0008.png
8
vicelovens § 83, stk. 1, nr. 1 og 2, til en ny bestemmelse i
servicelovens § 83 b.
Som konsekvens af ændringsforslag nr. 4 foreslås det
derfor i ændringsforslag nr. 12, at »social service eller«
ændres til »i henhold til § 83 i lov om social service eller«,
og at »social service,« ændres til: »i henhold til §§ 83 og 83
b i lov om social service,«.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn-
dringsforslag nr. 4.
Til nr. 16
Det foreslås i ændringsforslag nr. 4 at udskille reglerne
om madservice i servicelovens § 83, stk. 1, nr. 3, fra de
øvrige bestemmelser om personlig og praktisk hjælp i ser-
vicelovens § 83, stk. 1, nr. 1 og 2, til en ny bestemmelse i
servicelovens § 83 b.
Som konsekvens af ændringsforslag nr. 4 foreslås det
derfor i ændringsforslag nr. 11 at nyaffatte lovforslagets §
16, nr. 1, så der i § 21 i, stk. 1, nr. 1, i lov om Arbejdsgiver-
nes Uddannelsesbidrag ændres »§§ 83, 83 a eller 86 i lov
om social service« til: »§§ 83-83 b og 86 i lov om social
service, §§ 10, 13 og 14 i ældreloven«.«
Der er således tale om en konsekvensændring som følge
af ændringsforslag nr. 4 og en mindre sproglig justering
uden indholdsmæssig betydning i henvisningen til servicelo-
vens § 86.
Til nr. 17
Med det foreslåede indføres ikrafttrædelsestidspunktet
for det foreslåede nye nummer i § 3.
Til nr. 18
Med forslaget foreslås en overgangsbestemmelse, som vil
betyde, at afgørelser efter § 83, stk. 1, nr. 2, vedrørende
hjælp og støtte til madlavning og afgørelser efter § 83, stk.
1, nr. 3, i lov om social service, der er truffet før den 1. juli
2025, fortsat vil være gældende, indtil kommunalbestyrelsen
træffer en ny afgørelse efter § 83 b i lov om social service.
Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med æn-
dringsforslag nr. 4, hvorved det bl.a. foreslås, at der indsæt-
tes en ny § 83 b i serviceloven. Da den foreslåede nye §
83 b i serviceloven vil medføre, at kommunalbestyrelsen
efter lovens ikrafttræden vil skulle tilbyde madservice efter
servicelovens § 83 b, stk. 1, foreslås det samtidig, at afgørel-
ser efter § 83, stk. 1, nr. 2, vedrørende hjælp og støtte til
madlavning og afgørelser efter § 83, stk. 1, nr. 3, i lov om
social service, der er truffet før den 1. juli 2025, fortsat vil
være gældende, indtil kommunalbestyrelsen træffer en ny
afgørelse efter § 83 b i lov om social service.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. november 2024 og var
til 1. behandling den 21. november 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Teknisk gennemgang
Ældreministeren og embedsfolk fra Ældreministeriet har
den 13. november 2024 over for udvalget afholdt en teknisk
gennemgang af lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ældreministeren sendte den 22. august
2024 dette udkast til udvalget, jf. ÆLU alm. del – bilag
64, folketingsåret 2023-24. Den 7. november 2024 sendte
ældreministeren høringssvarene og et høringsnotat til udval-
get.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Louise Mehnke (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Gunvor Wibroe (S) Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Sara Emil Baaring (S) Thomas Jensen (S) Hans Christian Schmidt (V) Anni Matthiesen (V)
Preben Bang Henriksen (V) Erling Bonnesen (V) Monika Rubin (M) Rosa Eriksen (M) Marlene Harpsøe (DD)
nfmd.
Karina Adsbøl (DD) Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Louise Brown (LA) Carl Andersen (LA) Birgitte Bergman (KF)
Per Larsen (KF) Pia Kjærsgaard (DF) Kirsten Normann Andersen (SF)
fmd.
Theresa Berg Andersen (SF)
Claus Jørgensen (SF) Peder Hvelplund (EL) Lotte Rod (RV) Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
50
24
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
7
6
L 92 - 2024-25 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 11/12-2024
2956113_0009.png
9
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
15
15
15
13
10
9
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
5
1
1
1
1
6