Ældreudvalget 2024-25
L 92 Bilag 1
Offentligt
2932767_0001.png
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
19. september 2024
Sagsnr.: 31-1001-987
Reference: HBR
Tlf.nr: +4572229240
E-mail: [email protected]
Høringssvar til bl.a. udkast til lov om ældretilsyn
Social-, Bolig- og Ældreministeriet har den 22. august 2024 sendt
udkast til forslag til lov om ældretilsyn og udkast til forslag til lov om
ændringer som følge af ældreloven, lov om ældretilsyn og lov om
lokalplejehjem i høring.
Styrelsen for Patientsikkerhed har følgende bemærkninger:
Udkast til forslag til lov om ældretilsyn
Om Ældrelinjen
Det fremgår af udkastets § 5, stk. 3, at Ældretilsynet ikke må oplyse, at
tilsynet har modtaget en henvendelse efter stk. 1, hverken til
plejeenheden eller andre. Bestemmelsen fastsætter således en særlig
tavshedspligt med hensyn til personoplysninger indgivet til
Ældrelinjen.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at Ældrelinjen er
tiltænkt at have det samme formål og sigte, som den gældende
mulighed for at rette bekymringshenvendelser til ældretilsynet i regi af
Styrelsen for Patientsikkerhed. Vi gør opmærksom på, at der ikke efter
de gældende regler er en særlig tavshedspligt ved
bekymringshenvendelser til Styrelsen for Patientsikkerhed.
Bekymringshenvendelser kan også i dag indgives anonymt, men i de
tilfælde hvor henvender har angivet navn eller kontaktoplysninger, vil
sådanne oplysninger ikke kunne holdes fortroligt. Dette bør præciseres
i bemærkningerne.
Det er umiddelbart uklart, om den særlige tavshedspligt indebærer en
fravigelse fra retssikkerhedsloven. Det fremgår således af § 5, stk. 2, nr.
4, i lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af
tvangsindgreb og oplysningspligter, jf. lovbekendtgørelse nr. 1121 af
12. november 2019, at myndigheden forud for iværksættelsen af et
Styrelsen for
Patientsikkerhed
Sundhedsjura
Islands Brygge 67
2300 København S
Tlf.nr: +45 7228 6600
E-mail: [email protected]
Side 1 af 6
www.stps.dk
L 92 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2932767_0002.png
tvangsindgreb skal oplyse parten om det faktiske og retlige grundlag
for indgrebet (fx om baggrunden for et eventuelt reaktivt tilsyn udløst
af en bekymringshenvendelse).
Det fremgår ikke klart af udkastets § 5, stk. 5, eller bemærkningerne
hertil, om videregivelsen af en ellers anonym henvendelse medfører, at
modtagende myndighed må videregive oplysningen, fx hvis den giver
anledning til et reaktivt tilsyn efter sundhedslovens regler på
pågældende behandlingssted.
I praksis er det vores erfaring, at bekymringshenvendelser ofte
indeholder en blanding af social- og plejefaglige problemer og
sundhedsfaglige problemer, og at der derfor i vidt omfang må formodes
at være behov for, at Ældretilsynet videregiver (dele af) henvendelser
til Styrelsen for Patientsikkerhed.
Hvis oplysningerne ikke må anvendes, er der behov for at sikre, at den
særlige tavshedspligt også finder anvendelse for de
myndighedspersoner, der modtager henvendelser i medfør af § 5, stk.
5, ligesom der er behov for at sikre en klar undtagelse til den ovenfor
nævnte bestemmelse i retssikkerhedsloven. Vi bemærker, at det er
vores erfaring fra samarbejdet med Socialtilsynet, at det giver dårligere
tilsyn, hvis behandlingsstedet ikke kan få oplyst, hvorfra bekymringen
kommer, fordi det skaber mistænksomhed fra behandlingsstedets side
og medfører, at vi ikke kan spørge åbent ind til kernen af problemerne.
Hvis fortroligheden ikke opretholdes ved videregivelse efter § 5, stk. 5,
er der behov for at sikre, at personer, der henvender sig til
ældretilsynet generelt eller i forbindelse med konkrete videregivelser
oplyses herom. Dette kan med fordel også beskrives i
lovbemærkningerne, så det sikres, at der er opmærksomhed om at give
denne vejledning.
Om offentliggørelse af tilsynsrapporter - udkastets § 7
Tilsynsrapporter fra Styrelsen for Patientsikkerheds ældretilsyn er
blevet offentliggjort på stps.dk og på plejehjemsoversigten. Vi
bemærker, at det ikke fremgår af lovudkastet, om Ældretilsynets
Side 2 af 6
L 92 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2932767_0003.png
skriftlige opsamlinger skal offentliggøres, og at stk. 5 ikke umiddelbart
indeholder en klar hjemmel til at fastsætte regler om offentliggørelse af
Ældretilsynets skriftlige opsamlinger. Vi vil foreslå, at dette overvejes i
lyset af Betænkning nr. 1516 om offentlige myndigheders
offentliggørelse af kontrolresultater, afgørelser mv.
Om samtilsyn
Det følger af udkastets § 8, stk. 1, at tilsyn efter § 7, stk. 2, med
plejeenheder, jf. § 2, stk. 1, nr. 1-3, udføres som samtilsyn, hvis
plejeenheden er udtaget til tilsyn i det samme kalenderår af flere
tilsynsmyndigheder uafhængigt af hinanden.
På baggrund af bemærkningerne til bestemmelserne har vi
umiddelbart forstået, at hensigten er, at dette alene skal vedrøre de
proaktive (planlagte) tilsyn, dvs. tilsyn der gennemføres ud fra en
løbende vurdering af, hvor der kan være størst risiko. Henvisningen til
§ 7, stk. 2, som helhed indikerer dog, at det også kan omfatte de
reaktive tilsyn, dvs. der hvor der er en konkret bekymring for
kvaliteten i helhedsplejen. Vi foreslår, at § 7, stk. 2, opdeles i to
sætninger, så der kan angives en mere præcis henvisning i § 8 til den
del af Ældretilsynet, der udgøres af planlagte tilsyn, og/eller at det i
bemærkningerne tydeliggøres, at samtilsynet omfatter planlagte tilsyn
og ikke reaktive tilsyn. Vi kan tilføje, at vi opfatter opfølgende tilsyn
efter at en plejeenhed har fået påbud som reaktive tilsyn.
Det fremgår af bemærkningerne til § 7, at ældretilsynet ved samtilsyn
vil kunne give en fælles mundtlig tilbagemelding til plejeenheden efter
nærmere koordination med de relevante tilsynsmyndigheder. Vi
bemærker hertil, at det vil kræve et indgående kendskab til de for
tilsynene relevante lovgivninger og den faglige baggrund for indholdet
af de enkelte tilsyn. Vi anbefaler derfor, at det er de enkelte
tilsynsmyndigheder, der giver tilbagemeldingen til plejeenheden af
hensyn til at adressere eventuelle fund og sikre læring hos
plejeenheden.
Det er vores forventning, at det i praksis formentlig vil være begrænset
hvor mange samtilsyn, der vil blive udført, da det nye ældretilsyn er
Side 3 af 6
L 92 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2932767_0004.png
frekvensbaseret over 5 år, og vores sundhedsfaglige tilsyn udtages
stikprøvebaseret.
Ældretilsynets pligt til at samarbejde med andre myndigheder
Det fremgår af bemærkningerne til udkastets § 10, at Ældretilsynets
pligt til i relevant omfang at samarbejde med andre myndigheder efter
det foreslåede stk. 1 indebærer koordination med de andre
myndigheder for bl.a. at undgå modsatrettede krav i de skriftlige
afrapporteringer fra de relevante tilsynsmyndigheder efter den
foreslåede § 8, stk. 1. Det er ikke umiddelbart klart, om det indebærer
at Ældretilsynet skal gennemgå alle tilsynsrapporter fra samtilsyn med
henblik på denne koordination, og hvordan eventuelle modsatrettede
krav skal håndteres myndighederne imellemVi har lagt til grund, at den
koordination, der skal ske i forbindelse med afgørelser, også alene
består i at undgå eventuelle modsatrettede krav i afgørelserne. Det kan
med fordel tydeliggøres, at Ældretilsynet ikke kan pålægge andre
myndigheder at ændre indholdet af tilsynsrapporter eller afgørelser.
Ældretilsynets sanktionsmuligheder
Med hensyn til Ældretilsynets sanktionsmuligheder henvises til vores
bemærkninger sendt 18. september 2024. Vi bemærker desuden, at det
ikke fremgår af lovudkastet, hvilken konsekvens eventuel manglende
efterlevelse af et påbud kan have, herunder er der ikke indsat en
bestemmelse, der gør det muligt at straffe en overtrædelse af påbuddet.
En sådan hjemmel findes efter gældende ret, men vi har dog ikke i
praksis politianmeldt nogen plejeenheder. I lyset af at Ældretilsynet
ikke efter udkastet er tillagt beføjelse til at kunne give forbud mod
plejeenhedens fortsatte drift, kan det overvejes, om der er behov for at
indsætte en straffebestemmelse.
Udkast til forslag til lov om ændringer som følge af ældreloven, lov
om ældretilsyn og lov om lokalplejehjem
Det fremgår af bemærkningerne til lovudkastet, at lov om
lokalplejehjem foreslås at træde i kraft den 1. januar 2025, og at
lokalplejehjem på samme måde som andre plejehjem og plejecentre
m.v. bør være underlagt tilsynet på ældreområdet. Vi forstår derfor, at
det er forudsat, at lokalplejehjem skal omfattes af Styrelsen for
Side 4 af 6
L 92 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2932767_0005.png
Patientsikkerheds ældretilsyn frem til 1. juli 2025. Så vidt vi kan se, er
der ikke – hverken i dette lovudkast eller det udkast til lov om
lokalplejehjem, som har været i høring – lagt op til en ændring af
bestemmelsen i servicelovens § 150 c, som opregner de
registreringspligtige enheder, som er omfattet af vores tilsyn. Det er
uklart for os, om den nuværende opregning i servicelovens § 150 c, stk.
1, nr. 1, som henviser til den gældende servicelovs § 192, også vil
omfatte de nye lokalplejehjem, eller om der er behov for en ændring af
servicelovens § 150 c for at sikre, at evt. lokalplejehjem, der oprettes i
perioden fra 1. januar til 1. juli 2025, vil være omfattet af vores
ældretilsyn.
Udkast til ældreloven
Det følger af udkast til forslag til ældrelovens § 2, stk. 1, om lovens
anvendelsesområde og af § 13 om madservice, at behovet for hjælp
omfatter (nærmere bestemte) personer med nedsat funktionsevne, der
er opstået i forbindelse med personens aldring. Vi bemærker, at en
nedsat funktionsevne ikke nødvendigvis har relation til aldring men
kan skyldes en ulykke, sygdom, som ikke nødvendigvis er
aldersrelateret m.v. Vi foreslår derfor, at eftersætningen ”der er opstået
i forbindelse med personens aldring” udgår.
Det fremgår af udkast til ældrelovens § 9, stk. 2, at helhedspleje bl.a.
omfatter genoptræning af fysisk funktionsnedsættelse forårsaget af
sygdom, der ikke behandles i tilknytning til en sygehusindlæggelse. Det
fremgår videre af udkastets § 11, stk. 2, at hjælpen også skal gives med
et vedligeholdende sigte. Vi gør opmærksom på, at det er erfaringen fra
vores ældretilsyn, at borgere ikke bliver tilbudt træningsforløb, som
kan forhindre fx fald og deraf komplekse forløb med fx hoftebrud eller
anden forværring af borgerens tilstand. Vi bemærker hertil, at det med
fordel kan tydeliggøres i udkastet, at også indsatser med hensyn til
vedligeholdelsestræning kan have relevans for den enkelte borger.
Øvrige bemærkninger
Vi henviser i øvrigt til vores bemærkninger sendt den 11. juli, 8. august,
14. august og 18. september 2024.
Vi bemærker bl.a., at det fortsat
fremgår af bemærkningerne til udkastets § 17 ,at i
gangværende
Side 5 af 6
L 92 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2932767_0006.png
ældretilsynssager vil skulle afsluttes og lukkes i Styrelsen for
Patientsikkerhed senest den 30. juni 2025. Se hertil vores
bemærkninger sendt den 14. august 2024. Vi har forstået, at I fortsat
arbejder med bl.a. overgangsbestemmelser.
Med venlig hilsen
Helle Borg Larsen
Enhedschef
Side 6 af 6