Ældreudvalget 2024-25
L 92 Bilag 1
Offentligt
2932766_0001.png
Sagsnr.
2022 - 5024
Doknr.
933551
Dato
07-11-2024
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov om so-
cial service, lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område, lov om socialtilsyn og forskellige
andre love (Ændringer som følge af ældreloven og lov
om ældretilsyn og lov om lokalplejehjem)
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om retssik-
kerhed og administration på det sociale område, lov om socialtilsyn og forskel-
lige andre love (Ændringer som følge af ældreloven og lov om ældretilsynslo-
ven) (herefter: følgeloven) har været sendt i høring i perioden fra den 22. au-
gust 2024 til den 19. september 2024. Udkastet har været udsendt i forbindelse
med høringer over udkast til ældreloven og udkast til lov om ældretilsyn.
Udkast til følgeloven har sammen med udkast til ældreloven været udsendt til
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen, BL - Danmarks Almene
Boliger, Center for Sund Aldring
KU, Dansk Erhverv, Dansk Handicap For-
bund, Dansk Industri, Dansk Sygeplejeråd, Danske Diakon-hjem, Danske Fy-
sioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Re-
gioner, Danske Seniorer, Danske SOSU-skoler, Danske Ældreråd, Datatilsy-
net, De sammenvirkende Menighedsplejere, DemensKoordinatorer i Danmark,
Den Danske Dommerforening, Den Uvildige Konsulentordning på Handicapom-
rådet, Det Centrale Handicapråd, Domstolsstyrelsen, EGV, Ergoterapeutfor-
eningen, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Faglige Seniorer, FOA, Institut
for Menneskerettigheder, KA Pleje, KL, Kommunale Velfærdschefer, Kost & Er-
næringsforbundet, Lægeforeningen, Nationalt Videnscenter for Demens, OK-
Fonden, PLO, Røde Kors, Selveje Danmark, Socialpædagogernes Landsfor-
bund, SUFO (Landsforeningen for ansatte i sundhedsfremmende og forebyg-
gende, hjemmebesøg), VIVE og Ældre Sagen.
Udkast til følgeloven har sammen med udkast til lov om ældretilsyn været ud-
sendt til følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen, Arbejdsmiljøklage-nævnet,
Arbejdsmiljørådet, Arbejdsmiljørådgiverne, Arbejdstilsynet, Beredskabsstyrel-
sen, BL - Danmarks Almene Boliger, Center for Sund Aldring
KU, Danmarks
Frie Fagforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Handi-
cap Forbund, Dansk Industri, Dansk Sygeplejeråd, Danske Beredskaber, Dan-
ske Diakonhjem, Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer,
Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske Ældreråd, Datatilsynet, De sam-
menvirkende Menighedsplejere, DemensKoordinatorer i Danmark, Den Danske
Dommerforening, Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, Det
1
L 92 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2932766_0002.png
Centrale Handicapråd, Digitaliseringsstyrelsen, Domstolsstyrelsen, EGV, Ergo-
terapeutforeningen, Erhvervsstyrelsen, Fagbevægelsens Hovedorganisation,
Faglige Seniorer, FOA, Fødevarestyrelsen, Institut for Menneskerettigheder,
KL, Kommunale Velfærdschefer, Kost & Ernæringsforbundet, Lederne, Læge-
foreningen, Medarbejder- og Kompetencestyrelsen, Nationalt Videnscenter for
Demens, OK-Fonden, PLO, Selveje Danmark, Socialpædagogernes Landsfor-
bund, Styrelsen for Patientsikkerhed, SUFO (Landsforeningen for ansatte i
sundhedsfremmende og forebyggende hjemmebesøg), Sund-hedsdatastyrel-
sen, VIVE og Ældre Sagen.
Udkastet til lovforslaget blev den 22. august 2024 sendt til Ældreudvalget til ori-
entering i forbindelse med oversendelse af udkastet til ældreloven og udkastet
til ældretilsynsloven. Herudover blev udkastet til lovforslaget offentliggjort på
Høringsportalen den 22. august 2024 i forbindelse med offentliggørelsen af ud-
kastet til ældreloven og udkastet til lov om ældretilsyn.
1.2. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Der er i alt modtaget 1 høringssvar fra følgende høringspart:
Styrelsen for Patientsikkerhed
2. Høringssvaret
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i det indkomne høringssvar om ud-
kastet til følgelovforslaget. Høringsnotatet behandler således ikke de dele af
høringssvaret, som kommenterer på gældende ret. Høringsnotatet behandler
derudover ikke de dele af høringssvaret, som kommenterer på udkast til forslag
om ældrelov og lov om ældretilsyn.
Dertil skal Ældreministeriet generelt bemærke, at lovforslaget sammen med de
samtidigt fremsatte forslag til ældreloven, lov om ældretilsyn, lov om lokalpleje-
hjem samt forslag til lov om ændring af lov om friplejeboliger og lov om almene
boliger m.v. udmønter
Aftale om en reform af ældreområdet af 18. april 2024.
Med dette lovforslag foreslås de ændringer i lovgivningen, der er nødvendige
som følge af de samtidigt fremsatte lovforslag til ældreloven og lov om ældretil-
syn.
Ældreministeriets bemærkninger til høringssvaret, herunder om der er foretaget
ændringer i anledning af høringssvarene, er skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget i forhold til
det udkast, som har været i offentlig høring. Her omtales også væsentlige æn-
dringer, som ikke har baggrund i modtagne høringssvar, men er foretaget på
Ældreministeriet egen foranledning og således ikke ændringer af sproglig, re-
daktionel og lovteknisk karakter.
2.1. Bemærkninger til lovforslaget
Styrelsen for Patientsikkerhed
anfører til følgelovforslaget, at det fremgår af
bemærkningerne til lovudkastet, at lov om lokalplejehjem foreslås at træde i
kraft den 1. januar 2025, og at lokalplejehjem på samme måde som andre ple-
jehjem og plejecentre m.v. bør være underlagt tilsynet på ældreområdet. Sty-
relsen forstår derfor, at det er forudsat, at lokalplejehjem skal omfattes af Sty-
relsen for Patientsikkerheds ældretilsyn frem til 1. juli 2025. Så vidt vi kan se, er
der ikke
hverken i dette lovudkast eller det udkast til lov om lokalplejehjem,
som har været i høring
lagt op til en ændring af bestemmelsen i servicelo-
vens § 150 c, som opregner de registreringspligtige enheder, som er omfattet
2
L 92 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra ældreministeren
2932766_0003.png
af vores tilsyn. Det er uklart for os, om den nuværende opregning i servicelo-
vens § 150 c, stk. 1, nr. 1, som henviser til den gældende servicelovs § 192,
også vil omfatte de nye lokalplejehjem, eller om der er behov for en ændring af
servicelovens § 150 c for at sikre, at evt. lokalplejehjem, der oprettes i perioden
fra 1. januar til 1. juli 2025, vil være omfattet af vores ældretilsyn.
Ældreministeriet bemærker til høringssvaret, at det fremgår af udkast til forslag
om lov om ældretilsyn punkt 2.1.3.2 i de almindelige bemærkninger og be-
mærkningerne til lovforslagets § 2, at den nye plejehjemstype ”lokalplejehjem”,
jf. det samtidigt fremsatte forslag til lokalplejehjem, vil være omfattet af henvis-
ninger til plejehjem m.v., jf. § 48 i den foreslåede ældrelov og plejeboligbebyg-
gelser, der er omfattet af lov om almene boliger m.v. eller lov om boliger for æl-
dre og personer med handicap. Lokalplejehjem vil således både være omfattet
af de eksisterende ældretilsyn frem til den 1. juli 2025 og herefter være omfat-
tet af det nye ældretilsyn, herunder også samtilsyn.
På den baggrund er der ikke fundet anledning til at foretage ændringer i lov-
forslaget på dette punkt.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i offentlig høring, indeholder
det fremsatte lovforslag indholdsmæssige ændringer i form af en række be-
stemmelser om konsekvensændringer i andre ministeriers lovgivninger. Det
drejer sig om følgende ændringer:
§ 3 om konsekvensændringer af lov om socialtilsyn
§ 7 om konsekvensændring af lov om Udbetaling Danmark
§ 8 om konsekvensændring af lov om sygedagpenge
§ 9 om konsekvensændringer af I lov om social pension
§ 10 om konsekvensændringer af lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v.
§ 11 om konsekvensændringer af barselsloven
§ 12 om konsekvensændring af I lov om individuel boligstøtte
§ 13 om konsekvensændringer af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
§ 14 om konsekvensændring af ligningsloven
§ 15 om konsekvensændring af momsloven
§ 16 om konsekvensændring af lov om arbejdsgivernes Uddannelses-
bidrag
§ 17 om konsekvensændringer af lov om valg til Folketinget
§ 18 om konsekvensændringer af lov om kommunale og regionale valg
§ 19 om konsekvensændring af fondsloven
§ 20 om ikrafttræden og overgangsbestemmelser
§ 21 om territorialbestemmelse
For en nærmere beskrivelse af indholdet af lovforslagets §§ 3-21 henvises til
lovforslaget.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og lovteknisk ka-
rakter.
3