Ældreudvalget 2024-25
L 91
Offentligt
2949840_0001.png
Folketingets Ældreudvalg
Holbergsgade 6
1057 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.aeldremin.dk
Sagsnr.
2024 - 8597
Doknr.
941163
Dato
04-12-2024
Folketingets Ældreudvalg har d. 14. november 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 3 til L 91 til ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 3:
”Vil
ministeren redegøre for, om ældretilsynet vil rykke ud til et
tilsynsbesøg, hvis der kommer henvendelser til ældrelinjen eller
tilsynet, som giver anledning til bekymring?”
Svar:
Det nye, tværkommunale ældretilsyn vil føre et risikobaseret og
reaktivt tilsyn med kvalitet i helhedsplejen i de plejeenheder
(plejehjem, hjemmeplejeenheder m.v.), som bliver omfattet af
tilsynet.
Aktiveringen af ældretilsynet vil dermed ske i forhold til de
plejeenheder, hvor ældretilsynet vurderer, at der er størst risiko
(planlagte tilsyn inden for en femårig periode), eller hvor der er en
konkret bekymring for udfordringer med kvalitet i helhedsplejen
(reaktive tilsyn).
”En konkret bekymring” for udfordringer med kvalitet i helhedsplejen
kan f.eks. foranlediges af en indsendt bekymring til ældretilsynet via
Ældrelinjen. Men den kan foranlediges af orienteringer fra andre
myndigheder, presseomtale, tilsynets viden om plejeenhederne m.v.
Uanset hvordan ældretilsynet modtager en henvendelse eller får
viden om bekymrende forhold i en plejeenhed, skal ældretilsynet
vurdere, om det giver anledning til at reagere og med hvilken indsats
f.eks. med rådgivning og sparring eller et reaktivt tilsyn.
Ældretilsynet kan i den forbindelse også vurdere, at en henvendelse,
herunder til Ældrelinjen skal henlægges, hvis den må antages at
være åbenbart grundløs, eller hvis tilsvarende forhold i en
plejeenhed allerede er ved at blive håndteret.
Det bemærkes, at et reaktivt tilsyn både kan afholdes som et fysisk
anmeldt eller uanmeldt besøg i plejeenheden eller som et
administrativt tilsyn i form af f.eks. en telefonsamtale med lederen
eller ved at indhente skriftlig information. Det betyder konkret, at
ældretilsynet tildeles metodefrihed til at vurdere, hvordan et tilsyn
bedst kan afholdes under hensyntagen til formålet med tilsynet.
1
L 91 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm., om ældretilsynet vil rykke ud til et tilsynsbesøg, hvis der kommer henvendelser til ældrelinjen eller tilsynet, som giver anledning til bekymring
2949840_0002.png
F.eks. bør et uanmeldt fysisk besøg i plejeenheden reserveres til de
tilfælde, hvor tilsynets formål ellers ville have været forspildt ved
forudgående underretning.
Det er væsentligt at understrege, at der ikke er en øvre grænse for,
hvor ofte ældretilsynet kan gennemføre reaktive tilsyn med en
plejeenhed. Ligeledes er der ikke en grænse for, hvor tæt disse tilsyn
kan ligge på hinanden tidsmæssigt. Det afgørende er således, at
ældretilsynet reagerer med den nødvendige hurtighed, hvis der er en
konkret bekymring for kvalitet i helhedsplejen i den enkelte
plejeenhed. Det skal sikre, at udfordringer i en plejeenhed bliver
håndteret hurtigst muligt, og der kan blive sat ind med den bedst
mulige håndtering f.eks. i form af rådgivning og sparring fra
ældretilsynet eller en sanktion, når dette vurderes nødvendigt for at
sikre kvalitet i helhedsplejen.
Afslutningsvist bemærkes det, at vi med det nye ældretilsyn bl.a.
bygger videre på de gode erfaringer med forsøgsordningen med et
statsligt ældretilsyn og viderefører praksis for så vidt angår, at det
nye ældretilsyn agerer risikobaseret og reaktivt, og der etableres
mulighed for at indgive bekymringshenvendelser til ældretilsynet
(Ældrelinjen).
Med venlig hilsen
Mette Kierkgaard
Ældreminister
2