Til lovforslag nr.
L 91
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Ældreudvalget den 11. december 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ældretilsyn
[af ældreministeren (Mette Kierkgaard)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
DF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (EL og DF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Udvalget med undtagelse af Enhedslisten og Dansk
Folkeparti
Partierne bemærker, at der i L 91 – svar på spm. 2 og 5
er givet et overblik over tilsyn med ældreområdet i dag, som
der ikke sker ændringer ved i relation til den nye tilsynsmo-
del for kommunerne.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget anerkender, at der med
forslaget lægges op til en højere grad af koordinering mel-
lem de forskellige tilsyn på ældreområdet, hvilket kan være
med til at skabe bedre sammenhæng.
Med hensyn til oprettelsen af et nyt tværkommunalt til-
syn til erstatning for de eksisterende kommunale driftstilsyn
kan Enhedslisten som udgangspunkt tilslutte sig den nye til-
synskonstruktion, men anser det samtidig for stærkt proble-
matisk, at der med lovforslaget indføres en tilsynskadence
på 5 år. Sammenholdt med den hidtidige praksis med årli-
ge driftstilsyn i kommunerne og Socialtilsynets tilsvarende
årlige tilsyn forekommer et tilsyn hvert femte år at være
aldeles utilstrækkeligt til at sikre et velfungerende tilsyn på
ældreområdet. Enhedslisten støtter derfor ikke lovforslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget kan ikke støtte L
91. Med L 91 skæres der i det helt essentielle ældretilsyn, og
ad den vej risikeres det, at svigt på ældreområdet tiltager, da
man med færre tilsyn vil være mindre tilbøjelig til at påvise
enten begyndende eller aktuelt svigt på ældreområdet. Det
kan Dansk Folkeparti selvfølgelig ikke støtte, da partiet an-
ser tilsynene som meget vigtige i en ordentlig ældrepleje. Af
disse årsager stemmer Dansk Folkeparti ikke for L 91.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. november 2024 og var
til 1. behandling den 21. november 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Teknisk gennemgang
Ældreministeren og embedsfolk fra Ældreministeriet har
den 13. november 2024 over for udvalget afholdt en teknisk
gennemgang af lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ældreministeren sendte den 22. august
2024 dette udkast til udvalget, jf. ÆLU alm. del – 61, folke-
tingsåret 2023-24. Den 7. november 2024 sendte ældremini-
steren høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
AX030779