Ældreudvalget 2024-25
L 90 Bilag 7
Offentligt
2956093_0001.png
Til lovforslag nr.
L 90
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Ældreudvalget den 11. december 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om lokalplejehjem
[af ældreministeren (Mette Kierkgaard)]
1. Ændringsforslag
Ældreministeren har stillet 6 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
DF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
imod de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget mener, at lovforsla-
get helt generelt vil have en negativ indvirkning på pleje-
hjemsområdet.
Firmatiseringen af kommunale plejehjem gennem en ny
aktieselskabskonstruktion rummer efter Enhedslistens opfat-
telse absolut ingen fordele. Tværtimod vil indførelsen af lo-
kalplejehjem medføre nye overflødige og omkostningskræ-
vende ledelseslag og indebære flere administrative opgaver
og mere bureaukrati i kommunerne. Det er således svært
at se noget formål med etableringen af nye lokalplejehjem,
medmindre det skal ses som et første trin til en yderligere
privatisering af plejehjemsområdet.
Enhedslisten har noteret, at der i lovprocessen er sket en
tilretning af formuleringerne vedrørende de overenskomst-
mæssige forhold på lokalplejehjemmene, men det fremstår
uforståeligt, hvorfor det ikke blot er fastslået, at lokalpleje-
hjemmene vil være omfattet af de eksisterende kommunale
overenskomster.
Endelig finder Enhedslisten det beklageligt, at der med
indførelse af tilkøbsydelser skabes yderligere risiko for en
stigende ulighed blandt de ældre på plejehjemsområdet. En-
hedslisten kan ikke støtte lovforslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
ældreministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af DF):
Til § 1
1)
I
stk. 1
ændres »almen ældrebolig« til: »plejebolig«.
[Lovteknisk justering]
Til § 7
2)
I
stk. 1
ændres »lokaler, der er etableret efter« til: »ple-
jeboliger, jf.«, og efter »eller« indsættes: »plejehjem, jf.«
[Lovteknisk justering]
Til § 12
3)
Ordene »for andre almene« ændres til: »om levering af
hjælp og støtte m.v. for«.
[Lovteknisk justering og ændring af afgrænsning af mulig-
heden for at fravige kommunale retningslinjer]
Til § 13
4)
I
stk. 2, 1. pkt.,
ændres »§ 7« til: »§§ 7 og 12«.
AX030778
L 90 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 11/12-2024
2956093_0002.png
2
[Lovteknisk justering]
5)
I
stk. 2, 2. pkt.,
ændres »1. juli« til: »30. juni«, og »stk.
3 og 4« ændres til: »stk. 3-5.«
[Lovteknisk justering]
6)
Som
stk. 5
indsættes:
»Stk. 5.
Det kommunale aktieselskab er ved sin drift
af lokalplejehjemmet ikke bundet af kommunalbestyrelsens
retningslinjer om levering af hjælp og støtte m.v. for andre
plejeboliger efter § 5, stk. 2, i lov om almene boliger m.v. el-
ler plejehjem efter § 192 i lov om social service, medmindre
kommunalbestyrelsen træffer anden beslutning.«
[Ny overgangsbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af lovforslagets § 1, stk. 1, at det foreslås, at
en eller flere kommunalbestyrelser kan etablere et kommu-
nalt aktieselskab, der driver lokalplejehjem, som skal levere
hjælp og støtte m.v. efter ældreloven eller lov om social ser-
vice til personer, der opfylder betingelserne for at få anvist
en almen ældrebolig, jf. § 5, stk. 2, i lov om almene boliger
m.v., eller et plejehjem, jf. § 47 i ældreloven.
Af lovtekniske årsager foreslås »almene ældreboliger«
ændret til »plejeboliger«, da der med formuleringen henvi-
ses til § 5, stk. 2, i lov om almene boliger (almenboliglo-
ven), som specifikt definerer plejeboliger og ikke det brede-
re begreb almene ældreboliger.
Med ændringsforslaget vil denne del af den foreslåede
bestemmelse i lovforslagets § 1, stk. 1, dermed være mere i
overensstemmelse med formuleringen i almenboliglovens §
5, stk. 2.
Til nr. 2
Det fremgår af lovforslagets § 7, stk. 1, at det foreslås, at
det kommunale aktieselskab driver lokalplejehjem i lokaler,
der er etableret efter § 5, stk. 2, i lov om almene boliger m.v.
eller § 47 i ældreloven.
Af lovtekniske årsager foreslås »lokaler« ændret til »ple-
jeboliger«, da der henvises til almenboliglovens § 5, stk. 2,
der omhandler plejeboliger og ikke lokaler. Derudover fore-
slås »der er etableret efter« ændret til »jf.«, da der også her
henvises til almenboliglovens § 5, stk. 2, som ikke vedrører
etablering. Endelig foreslås det at indsætte »plejehjem, jf.«,
da der her henvises til den foreslåede § 47 i forslaget til
ældreloven, der omhandler plejehjem.
Med ændringsforslaget vil disse dele af den foreslåede
bestemmelse i lovforslagets § 7, stk. 1, dermed være mere i
overensstemmelse med formuleringen i almenboliglovens §
5, stk. 2, og den foreslåede § 47 i forslaget til ældreloven.
Til nr. 3
I lovforslagets § 12 foreslås det, at det kommunale ak-
tieselskab ved sin drift ikke skal være bundet af kommu-
nalbestyrelsens retningslinjer for andre almene plejeboliger
efter § 5, stk. 2, i lov om almene boliger m.v. eller § 47 i
ældreloven, medmindre kommunalbestyrelsen træffer anden
bestemmelse.
Med ændringsforslaget foreslås det at afgrænse kom-
munalbestyrelsens mulighed for at fravige kommunens ret-
ningslinjer, således at kommunalbestyrelsen vil kunne fravi-
ge kommunalbestyrelsens retningslinjer for hjælp og støtte
m.v., f.eks. kommunalbestyrelsens kostpolitik, pårørendepo-
litik m.v. Kommunalbestyrelsen vil derimod ikke kunne
fravige krav til hjælp og støtte m.v., der følger af anden
lovgivning eller regler fastsat i medfør heraf, f.eks. krav
om tilrettelæggelsen af helhedspleje i § 11 i den samtidig
foreslåede ældrelov.
Desuden foreslås det af lovtekniske årsager, at ordet »al-
mene« udgår, da der her henvises til almenboliglovens § 5,
stk. 2, der alene definerer »plejeboliger« og ikke »almene
plejeboliger«.
Med ændringsforslaget vil det således tydeligt fremgå, at
de retningslinjer, der kan fraviges, alene vedrører den hjælp
og støtte, lokalplejehjemmet yder, og ikke eksempelvis ret-
ningslinjer vedrørende vedligehold af servicearealer.
Til nr. 4
Det fremgår af lovforslagets § 13, stk. 2, 1. pkt., at det
foreslås, at § 1, stk. 1, og § 7 har virkning fra den 1. juli
2025.
Af lovtekniske årsager foreslås det, at denne overgangs-
bestemmelse også skal omfatte lovforslagets § 12, da der i
denne bestemmelse henvises til § 47 i det samtidig fremsatte
forslag til ældreloven, der foreslås at skulle træde i kraft den
1. juli 2025. For en nærmere beskrivelse af ændringsforsla-
get henvises til ændringsforslag nr. 6 og bemærkningerne
dertil.
Til nr. 5
Det fremgår af lovforslagets § 13, stk. 2, at det foreslås,
at § 1, stk. 1, og § 7 har virkning fra den 1. juli 2025. I
perioden fra den 1. januar 2025 til den 1. juli 2025 gælder
stk. 3 og 4.
Af lovtekniske årsager foreslås det, at overgangsbestem-
melsen skal gælde til og med den 30. juni 2025 og altså ikke
til og med den 1. juli 2025. Årsagen er, at de bestemmelser,
der henvises til i lovforslagets § 13, stk. 2, 1. pkt., foreslås
først at have virkning fra den 1. juli 2025.
Forslaget vil betyde, at overgangsbestemmelserne, der i
overgangsperioden træder i stedet for disse bestemmelser,
alene vil gælde til og med den 30. juni 2025. Det foreslås
derudover, at lovforslagets overgangsbestemmelse også skal
omfatte det foreslåede nye § 13, stk. 5. For en nærmere be-
skrivelse af ændringsforslaget henvises til ændringsforslag
nr. 4 og 6 og bemærkningerne dertil.
Til nr. 6
Det fremgår af lovforslagets § 12, at det foreslås, at det
kommunale aktieselskab ved sin drift af lokalplejehjemmet
ikke er bundet af kommunalbestyrelsens retningslinjer for
andre almene plejeboliger efter § 5, stk. 2, i lov om almene
boliger eller plejehjem efter § 47 i ældreloven, medmindre
kommunalbestyrelsen træffer anden bestemmelse.
L 90 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 11/12-2024
2956093_0003.png
3
Det foreslås, at der efter det foreslåede § 13, stk. 4, ind-
sættes et nyt stk. 5 med en overgangsbestemmelse, der i
overgangsperioden, jf. lovforslagets § 13, stk. 2, skal træde i
stedet for den foreslåede § 12. Årsagen er, at der i § 12 hen-
vises til § 47 i det samtidig fremsatte forslag til ældreloven,
der foreslås at træde i kraft den 1. juli 2025.
Forslaget vil betyde, at det, der foreslås med § 12, også
vil gælde i overgangsperioden, idet der dog i det foreslåede
stk. 5 i stedet henvises til § 192 i serviceloven frem for den
foreslåede § 47 i ældreloven.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. november 2024 og var
til 1. behandling den 21. november 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Ældreudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Teknisk gennemgang
Ældreministeren og embedsfolk fra Ældreministeriet har
den 13. november 2024 over for udvalget afholdt en teknisk
gennemgang af lovforslaget.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og ældreministeren sendte den 22. august
2024 dette udkast til udvalget, jf. ÆLU alm. del – bilag
63, folketingsåret 2023-24. Den 7. november 2024 sendte
ældreministeren høringssvarene og et høringsnotat til udval-
get.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 2 spørgsmål til
ældreministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren har
besvaret.
Louise Mehnke (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Gunvor Wibroe (S) Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Sara Emil Baaring (S) Thomas Jensen (S) Hans Christian Schmidt (V) Anni Matthiesen (V)
Preben Bang Henriksen (V) Erling Bonnesen (V) Monika Rubin (M) Rosa Eriksen (M) Marlene Harpsøe (DD)
nfmd.
Karina Adsbøl (DD) Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Louise Brown (LA) Carl Andersen (LA) Birgitte Bergman (KF)
Per Larsen (KF) Pia Kjærsgaard (DF) Kirsten Normann Andersen (SF)
fmd.
Theresa Berg Andersen (SF)
Claus Jørgensen (SF) Peder Hvelplund (EL) Lotte Rod (RV) Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6