Social-, Bolig-, og Ældreministeriet
København, den 19.september 2024
Høring over udkast til ældrelov.
Alzheimerforeningen takker for muligheden for at afgive høringssvar til ældrelov, lov om ældretilsyn og lov
om lokalplejehjem. Ældreloven har været længe undervejs og har i processen skiftet karakter til at
italesættes som en egentlig ældrereform, hvoraf nærværende tre lovgivninger udgør en del af rammen.
Dette høringssvar omhandler forslag til lov om lokalplejehjem – høringssvar til de øvrige lovforslag
fremsendes i særskilte dokumenter. I Alzheimerforeningen er vi glade for, at ældres livskvalitet og
selvbestemmelse har stor politisk bevågenhed, og vi vil gerne bidrage til at sikre bedre
livsudfoldelsesmuligheder for ældre og i særdeleshed gruppen af mennesker med en demenssygdom og
deres pårørende, som vi repræsenterer.
Der er et stort behov for at etablere plejeboliger til et stigende antal ældre og et stigende antal mennesker
med demens. Alzheimerforeningen hilser initiativer, der kan bidrage til denne proces velkommen, og vi er
positive over for en udvikling, der i højere grad kan etablere plejeboliger, der tager afsæt i målgruppens
behov, og som kan integreres i lokalsamfundet.
Det være sagt er vi skeptiske over for konstruktionen bag forslaget om lokalplejehjem, der umiddelbart
fremstår bureaukratisk tungt, og vi stiller os tvivlende over for, om det vil være muligt at rekruttere
kompetente medlemmer til bestyrelserne i lokalplejehjem. Der findes i dag rigeligt med muligheder for at
indrette de enkelte plejehjem fleksibelt og med afsæt i målgruppens og lokalsamfundets behov. Skulle man
fx ønske at undtage plejehjem fra kommunale politikker og strategier, står det jo kommunalbestyrelsen frit
for at nedlægge disse politikker og strategier.
Den største (og umiddelbart eneste) forandring af betydning for beboerne på fremtidige lokalplejehjem ser
ud til at være muligheden for tilkøbsydelser. Vi anerkender, at der kan være et behov for dette i en mindre
grad. Erfaringer fra eksisterende friplejehjem og frikommuneforsøg viser, at det i praksis kun anvendes i
meget lille omfang. En hjemmel til dette kunne etableres uden at etablere helt nye konstruktioner. Samtidig
er vi bekymrede over de potentielle afledte konsekvenser af tilkøbsydelser. I lovforslaget nævnes fx
rengøring og manicure som eksempler på potentielle tilkøbsydelser. Vi kan være bekymrede for, at den
basale rengøring bliver så udvandet, at det bliver nødvendigt for beboerne at tilkøbe rengøring, og udvikling
af dette bør følges tæt i implementeringen.