Transportudvalget 2024-25
L 9
Offentligt
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om luftfart og
om ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde
(L 9)
Af
…:
Til § 4
1)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Transportministeren evaluerer lovens § 1, nr. 22, i relation til økonomien i safetyafgiftsord-
ningen inden udgangen af 2026.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.
[Krav om evaluering af økonomien i safetyafgiftsordningen inden udgangen af 2026]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 22, foreslås det, at luftfartsselskaberne skal betale en afgift til Trafiksty-
relsen med en sats på 8,00 kr. for hver passager, som selskabet befordrer, og at afgiftssatsen for
året 2026 skal udgøre 10,00 kr., for året 2027 12,00 kr. og for året 2028 og efterfølgende år 14,00
kr. Afgiften skal betales for passagerer, som rejser med et luftfartøj, der er godkendt til mere end 10
passagersæder, eller som har en maksimal startvægt på mere end 5.700 kg, og som afgår fra en
dansk flyveplads, hvis benyttelse til flyvning står åben for offentligheden, jf. dog stk. 3.
Afgiftssatserne i lovforslagets § 1, nr. 22, foreslås med lovforslagets § 1, nr. 24, reguleret én gang
årligt pr. 1. januar med den sats for det generelle pris- og lønindeks, der er fastsat af Finansmini-
steriet. Afgiftssatserne foreslås reguleret fra den 1. januar 2026.
Det foreslås med ændringsforslaget at fastsætte krav om, at transportministeren inden udgangen af
2026 skal evaluere lovens § 1, nr. 22, i relation til økonomien i safetyafgiftsordningen.
Det har siden safetyafgiftsordningens indførelse været hensigten, at ordningen skulle balancere i
sig selv, således at der var overensstemmelse mellem Trafikstyrelsens omkostninger til tilsyn med
L 9 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, hvormed der stilles krav om inden udgangen af 2026 at gennemføre en midtvejsevaluering af Trafikstyrelsens økonomi i relation til safetyafgiftsordningen
2929314_0002.png
Side 2/2
den civile luftfart og indtægterne til dækning heraf via safetyafgiftsordningen. Et lavere aktivitets-
niveau på luftfartsområdet som følge af covid-19-pandemien og fastsættelse af en afgift, der ikke
var omkostningsdækkende ved ændringen af luftfartsloven i 2020, har medført, at der er blevet og
fortsat oparbejdes et underskud i safetyafgiftsordningen. Underskuddet i safety-afgiftsordning for-
ventes ved udgangen af 2024 at udgøre ca. 225 mio. kr.
Som det fremgår af lovforslaget, forventes det, at underskuddet i safetyafgiftsordningen vil være
udlignet inden for en 6-årig periode. Såfremt der måtte opnås balance i safetyafgiftsordningen tid-
ligere, end det er forudsat i lovforslaget, forudsættes der som oplyst i svaret på TRU L9 spørgsmål
2 at blive stillet forslag om ændring af luftfartsloven, således at safety-afgiftssatsen nedjusteres tid-
ligere end beregnet i det fremsatte lovforslag.
Med nærværende ændringsforslag forpligtes transportministeren inden udgangen af 2026 til at
evaluere Trafikstyrelsens økonomi i relation til safetyafgiftsordningen.
Evalueringen vil skulle bestå i en opgørelse af regnskabstal for afgiftsordningen for 2025, et skøn
over indtægter og omkostninger i ordningen for 2026 samt de budgetterede indtægter og omkost-
ninger for den resterende del af den 6-årige periode, inden for hvilken det forventes at bringe ba-
lance i ordningen (2027-2030). Der opstilles også en resultatopgørelse for den samlede periode og
en opgørelse af den samlede akkumulerede (negative) opsparing i safetyafgiftsordningen i hele pe-
rioden 2025-2030.
Afslutningsvis vil evalueringen skulle forholde sig til, hvorvidt de foreslåede afgiftssatser i lov-
forslagets § 1, nr. 22, stadig forventes at være i overensstemmelse med den oprindelige hensigt om
balance i safetyafgiftsordningen.
Evalueringen vil skulle oversendes til Folketingets Transportudvalg inden udgangen af 2026.