Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om luftfart og
om ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde
(L 9)
Af
…:
Til § 4
1)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
Transportministeren evaluerer lovens § 1, nr. 22, i relation til økonomien i safetyafgiftsord-
ningen inden udgangen af 2026.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og 5.
[Krav om evaluering af økonomien i safetyafgiftsordningen inden udgangen af 2026]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 22, foreslås det, at luftfartsselskaberne skal betale en afgift til Trafiksty-
relsen med en sats på 8,00 kr. for hver passager, som selskabet befordrer, og at afgiftssatsen for
året 2026 skal udgøre 10,00 kr., for året 2027 12,00 kr. og for året 2028 og efterfølgende år 14,00
kr. Afgiften skal betales for passagerer, som rejser med et luftfartøj, der er godkendt til mere end 10
passagersæder, eller som har en maksimal startvægt på mere end 5.700 kg, og som afgår fra en
dansk flyveplads, hvis benyttelse til flyvning står åben for offentligheden, jf. dog stk. 3.
Afgiftssatserne i lovforslagets § 1, nr. 22, foreslås med lovforslagets § 1, nr. 24, reguleret én gang
årligt pr. 1. januar med den sats for det generelle pris- og lønindeks, der er fastsat af Finansmini-
steriet. Afgiftssatserne foreslås reguleret fra den 1. januar 2026.
Det foreslås med ændringsforslaget at fastsætte krav om, at transportministeren inden udgangen af
2026 skal evaluere lovens § 1, nr. 22, i relation til økonomien i safetyafgiftsordningen.
Det har siden safetyafgiftsordningens indførelse været hensigten, at ordningen skulle balancere i
sig selv, således at der var overensstemmelse mellem Trafikstyrelsens omkostninger til tilsyn med