Transportministers Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
29. oktober 2024
2024-4413
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. oktober 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L9
–
Forslag til lov om ændring af lov
om luftfart og om ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks
deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde (Ændring af sa-
fetyafgiften og erstatningsansvarsgrænser, præcisering af bestem-
melser vedrørende EU-/EØS-statsborgeres og EU-/EØS-selskabers
registrering af luftfartøjer i Danmark m.v.), som jeg hermed skal
besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 8:
Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, hvormed
privatfly med under 10 sæder også omfattes af safety-afgiftsordnin-
gen?
Svar:
Jeg vil først og fremmest gerne understrege, at safetyafgiftsordnin-
gen fra dens indførelse har været indrettet således, at det er
luft-
fartsselskaberne,
der betaler en afgift til Trafikstyrelsen for hver
passager, som selskabet befordrer. Luftfartsselskaberne skal betale
afgiften, når de befordrer passagererne med et luftfartøj, der er
godkendt til mere end 10 passagersæder, eller hvor luftfartøjet har
en maksimal startvægt på over 5.700 kg. Og det vel og mærke kun,
når luftfartøjet afgår fra en flyveplads, hvis benyttelse står åben for
offentligheden.
Dette betyder i praksis, at alle de øvrige luftfartsbrugere ikke skal
betale afgiften, der finansierer Trafikstyrelsens tilsyn med det sam-
lede luftfartsområde. Dette hvad enten der er tale om f.eks. et luft-
fartsrelateret værksted, flyvepladserne, ejerne af de hobbyprægede
luftfartøjer eller passagerer på et privat luftfartøj.
I forbindelse med anmodningen om teknisk bistand til udarbej-
delse af et ændringsforslag vil jeg gerne komme med følgende be-
mærkninger: