Transportministers Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
1. november 2024
2024-4413
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. oktober 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L9
–
Forslag til lov om ændring af lov
om luftfart og om ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks
deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde (Ændring af sa-
fetyafgiften og erstatningsansvarsgrænser, præcisering af bestem-
melser vedrørende EU-/EØS-statsborgeres og EU-/EØS-selskabers
registrering af luftfartøjer i Danmark m.v.), som jeg hermed skal
besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mai Mercado (KF).
Spørgsmål nr. 3:
Mener ministeren, det er hensigtsmæssigt for en konkurrenceudsat
branche med en safety-afgift, der løbende fluktuerer, og som der-
ved skaber usikre rammevilkår for branchen?
Svar:
Safetyafgiftsordningen blev indført i 2013 ud fra en intention om,
at Trafikstyrelsens løbende tilsyn med den civile luftfart skulle fi-
nansieres til fulde af de passagerer, der rejser fra en dansk luft-
havn, uanset om passagererne flyver med danske eller udenlandske
luftfartsselskaber. Selve safetyafgiften skulle opkræves hos luft-
fartsselskaberne. Indførelsen af ordningen indebar, at tilsynet
overgik fra at blive finansieret af de danske luftfartsselskaber, luft-
havne, flyvesikringstjenesten Naviair, luftfartsskoler, licens- og
certifikatindehavere mv. via deres betaling af afgifter og gebyrer, til
at også de udenlandske luftfartsselskaber skulle bidrage til finan-
sieringen. Ordningen havde således til formål at styrke de danske
luftfartsselskabers konkurrenceevne ved at lægge en del af betalin-
gen for det nationale tilsyn med den civile luftfart over på uden-
landske luftfartsselskaber.
Jeg skal i den forbindelse også henvise til Det Konservative Folke-
partis ordførers, Mike Legarths, tale i forbindelse med 1. behand-
lingen af lovforslaget, med hvilket den nuværende safetyafgiftsord-
ning blev indført:
”Også Det Konservative Folkeparti støtter lov-
forslaget, og det gør vi, fordi det er fornuftigt, at man med den
her metode, den nye model, kan få finansieret det tilsyn, der skal