Transportministers Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
25. oktober 2024
2024-4413
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. oktober 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L9
–
Forslag til lov om ændring af lov
om luftfart og om ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks
deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde (Ændring af sa-
fetyafgiften og erstatningsansvarsgrænser, præcisering af bestem-
melser vedrørende EU-/EØS-stats-borgeres og EU-/EØS-selska-
bers registrering af luftfartøjer i Danmark m.v.), som jeg hermed
skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kenneth Freds-
lund Petersen (DD).
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, hvormed
der stilles krav om inden udgangen af 2026 at gennemføre en
midtvejsevaluering af Trafikstyrelsens økonomi og det med forsla-
get fastsatte niveau for safety-afgiften, så det dermed sikres, at sa-
fety-afgiften sænkes igen, så snart balancen i Trafikstyrelsens øko-
nomi er genoprettet?
Svar:
Jeg er helt enig i, at Trafikstyrelsens økonomi i forhold til safetyaf-
giftsordningen skal balancere
–
og at der dermed ikke skal opbyg-
ges et overskud i ordningen.
Som det også er beskrevet i lovforslaget, har det siden safetyafgifts-
ordningens indførelse været hensigten, at ordningen skal balancere
i sig selv, således at der er overensstemmelse mellem Trafikstyrel-
sens omkostninger til tilsyn med den civile luftfart og indtægterne
til dækning heraf via safety-afgiftsordningen.
Af samme årsag blev afgiften derfor også sat ned ved en ændring af
luftfartsloven i 2016, hvor afgiften blev ændret fra 6,00 kr. til 5,50
kr. og igen i 2018, hvor afgiften blev ændret fra 5,25 kr. til 4,75 kr.,
i begge tilfælde for at afvikle et oparbejdet overskud i ordningen.
Hensigten om balance mellem indtægter og omkostninger i sa-
fetyafgiftsordningen ændres der ikke ved med dette lovforslag.