Transportudvalget 2024-25
L 9
Offentligt
2933292_0001.png
Transportministers Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. november 2024
2024-4413
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 4. november 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L9
Forslag til lov om ændring af lov
om luftfart og om ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks
deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde (Ændring af sa-
fetyafgiften og erstatningsansvarsgrænser, præcisering af bestem-
melser vedrørende EU-/EØS-statsborgeres og EU-/EØS-selskabers
registrering af luftfartøjer i Danmark m.v.), som jeg hermed skal
besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kenneth Fredslund
Petersen (DD).
Spørgsmål nr. 10:
Vil ministeren i forlængelse af svaret på spørgsmål nr. 9 til L 9 op-
lyse, hvorvidt ministeren kan garantere, at safety-afgiften nedsæt-
tes tidligere, end hvad lovforslaget lægger op til, såfremt antallet af
passagerer fortsætter med at stige de kommende år frem mod
2028?
Svar:
Safetyafgiften er reguleret i luftfartslovens § 148. Det er således
Folketinget, der vil skulle træffe beslutning om en ændring, herun-
der eksempelvis en fremtidig nedsættelse, af safetyafgiften.
Som jeg også har beskrevet i min besvarelse af spørgsmål nr. 2
(TRU L 9) af 25. oktober 2024 har det siden safetyafgiftsordnin-
gens indførelse været hensigten, at ordningen skal balancere i sig
selv, således at der er overensstemmelse mellem Trafikstyrelsens
omkostninger til tilsyn med den civile luftfart og indtægterne til
dækning heraf via safetyafgiftsordningen.
Af samme årsag blev afgiften derfor også sat ned ved en ændring af
luftfartsloven i 2016, hvor afgiften blev ændret fra 6,00 kr. til 5,50
kr. og igen i 2018, hvor afgiften blev ændret fra 5,25 kr. til 4,75 kr.,
i begge tilfælde for at afvikle et oparbejdet overskud i ordningen.
Som jeg ligeledes har oplyst i min besvarelse af spørgsmål nr. 2
(TRU L 9) af 25. oktober 2024, vil der
i overensstemmelse med
L 9 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om ministeren, i forlængelse af svaret på spørgsmål nr. 9 til L 9 vil oplyse, hvorvidt ministeren kan garantere, at safety-afgiften nedsættes tidligere, end hvad lovforslaget lægger op til, såfremt antallet af passagerer fortsætter med at stige de kommende år frem mod 2028
2933292_0002.png
Side 2/2
hensigten med safetyafgiftsordningen, som den er beskrevet i lov-
forslagets bemærkninger, og tidligere praksis
blive stillet forslag
om ændring af luftfartsloven, hvis der måtte opstå balance i sa-
fetyafgiftsordningen hurtigere, end det er forudsat i lovforslaget.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen